بنچمارک اولیه از پردازنده اپل مبتنی‌بر آرم فاش شد

{title limit=50}

از زمانی‌که اپل خبر مهاجرت از پردازنده‌های x86 به پردازنده‌های اختصاصی مبتنی بر آرم را رسانه‌ای کرد، بسیاری از کاربران و کارشناسان به‌دنبال مقایسه‌ی قدرت و عملکرد پردازنده‌ها بودند. آن‌ها می‌‌خواستند برتری دقیق احتمالی تراشه‌ی مبتنی‌بر آرم را درمقایسه‌با تراشه‌های قبلی مشاهده کنند. ظاهرا اولین بنچمارک‌ها ازطریق کیت‌های مخصوص توسعه‌ی اپل فاش شده‌اند. اگرچه نمی‌توان با اطمینان کامل اطلاعات منتشرشده را تأیید یا رد کرد، تصاویر منتشرشده داده‌هایی جذابی درباره‌ی عملکرد پردازنده‌ی A12Z ارائه می‌کنند.

اطلاعات جدید از بنچمارک پردازنده‌ی مبتنی‌بر آرم اپل با ابزار گیک‌بنچ استخراج شده‌اند. برخی اعتقاد دارند گیک‌بنچ برای بررسی پردازنده‌‌های اپل، ابزاری عالی محسوب می‌شود. البته بنچمارک اخیر روی نسخه‌‌ی شبیه‌سازی x86 انجام شد. به‌هرحال، حتی اگر نتایج بنچمارک به‌سود پردازنده‌ی اپل باشند، نباید فراموش کنیم اجرای پلتفرم روی شبیه‌ساز با کاهش قدرت و کارایی همراه خواهد بود. به‌علاوه، اپلکیشن مذکور تنها چهار هسته را می‌آزماید؛ اما A12Z پردازنده‌های هشت‌هسته‌ای است که از چهار هسته با معماری big و چهار هسته با معماری LITTLE بهره می‌برد. درنهایت، نمی‌دانیم آیا محیط‌های آزمایشی مخصوص توسعه‌دهنده از چهار هسته‌ی قدرتمندتر بهره می‌برند یا آن‌ها را به‌خوبی شناسایی نمی‌کنند. درمجموع، فراموش نکنید که با اولین بنچمارک‌ها روبه‌رو هستیم و نمی‌توان پیش‌بینی نهایی را طبق آن‌ها ارائه کرد.

شاید برتری پردازنده‌ی x86 درمقایسه‌با آرم، به‌‌دلیل مشکلات شبیه‌سازی باشد

امتیاز تک‌هسته‌ای پردازنده‌ی اختصاصی اپل در گیک‌بنچ ۵، ۸۴۴ و امتیاز چندهسته‌ای آن ۲،۹۵۸ ثبت شد که ۳/۵ برابر افزایش قدرت را در حالت چندهسته‌ای نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، پردازنده‌ی x86 داریم که روی مک‌بوک پرو آزمایش می‌شود و امتیازهای ۱،۲۱۸ و ۴،۲۳۳ را ثبت می‌کند. این امتیازها نیز همان مقیاس‌دهی ۳/۵ برابری را در حالت چندهسته‌ای نشان می‌دهند. با مقایسه‌ی اعداد متوجه می‌شویم مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در بررسی‌های تک و چند‌هسته‌ای، ۱/۴۴ برابر سریع‌تر از A12Z عمل می‌کند.

نکته‌ی جالب‌ در بنچمارک‌ها این است که کارایی و قدرت شبیه‌سازی بسته به اپلیکیشن تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. برخی از برنامه‌ها بدون کاهش درخورتوجه کارایی و قدرت در شبیه‌ساز اجرا می‌شوند و برخی دیگر عملکردشان بسیار ضعیف است. اپل Rosetta 2 را با هدف ازبین‌بردن همین مشکلات توسعه داد؛ اما هیچ شبیه‌سازی بدون مشکل و کاهش سرعت عملکرد کار نمی‌کند. به‌هرحال، شبیه‌سازی برخی از اپلیکیشن‌ها پیچیدگی زیادی دارد.

مشکلات شبیه‌سازی باعث می‌شود نتوانیم از بنچمارک‌های منتشرشده نتیجه‌ی دقیقی بگیریم. درواقع، اکنون نمی‌دانیم ۱/۴۴ برابر برتری مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی به‌‌دلیل مشکلات شبیه‌ساز بوده است یا پردازنده‌ی اپل عملکردی واقعا ضعیف‌تر دارد. دراین‌میان، باتوجه‌به داده‌های بنچمارک آیپد پرو و قدرت فراوان پردازنده‌ی اختصاصی اپل در تبلت مذکور، می‌توان ادعا کرد عملکرد ضعیف A12Z ارتباط زیادی به ضعف شبیه‌ساز دارد.

نتایج بنچمارک A12Z Apple

اگر پردازنده‌ی A12X در آیپد پرو را نشانه‌ای معتبر از A12Z بدانیم، می‌توان نتایج گیک‌بنچ بومی مخصوص آرم را در iOS و نه macOS برای مقایسه در نظر گرفت. در این بخش، امتیازهای ۱،۱۲۰ و ۴،۶۵۰ برای آزمایش‌های تک و چندهسته‌ای دیده می‌شوند. فاکتور افزایش قدرت چندهسته‌ای در A12X برابر با ۴/۱۶ است. فراموش نکنید مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی در‌مقایسه با آیپد پرو در پردازش تک‌هسته‌ای فقط ۸ درصد عملکرد سریع‌‌تری دارد و در پردازش چندهسته‌ای، ۱۰ درصد کُندتر عمل می‌کند.

نتایج بنچمارک در بررسی‌های عمیق‌تر پردازنده‌های اختصاصی اپل، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای برای اینتل و AMD به‌همراه دارند. درواقع، مقایسه‌ی بنچمارک آیپد پرو با تقریب مناسبی نشان می‌دهد امتیاز کمتر A12Z در بنچمارک اول به‌‌دلیل مشکلات شبیه‌سازی ایجاد می‌شود. البته نمی‌توان با قطعیت روی این نظریه صحبت کرد؛ چون تفاوت سیستم‌‌‌عامل‌ها هم بر چنین مقایسه‌هایی تأثیرگذار است.

رویکرد سالانه‌ی اپل در ارائه‌ی عملکرد بهتر پردازنده درمقایسه‌با نسل قبل در مسیر بهتری از اینتل قرار دارد. درمقابل، AMD به‌لطف موفقیت‌های حاصل از رایزن‌، وضعیت بهتری دارد. البته بسیاری از کارشناسان دلیل به‌چشم‌آمدن پیشرفت‌های تیم قرمز را تا حد زیادی به عملکرد ضعیف معماری قبلی آن‌ها، یعنی بولدوزر، مرتبط می‌دانند.

وضعیت کنونی دنیای پردازنده برای غول‌های فعال صنعت و حتی کاربران و کارشناسان بسیار مبهم به‌نظر می‌رسد. اینتل همیشه تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه برای اپل بوده است. درمقابل، امروزه AMD سهم مناسبی از بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ را دراختیار دارد و برای مقایسه‌ی بهتر تراشه‌ی اپل، باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم. به‌عنوان مثال، پردازنده‌ی 4900HS امتیاز ۱،۱۱۶ را در پردازش تک‌هسته و ۷،۰۱۳ را در پردازش چندهسته‌ای کسب می‌کند. البته فراموش نکنید تراشه‌ی مذکور توان مصرفی بسیار بیشتری از محصولات مقایسه‌شده از اپل و اینتل دارد.

اطلاعات منتشرشده به‌هیچ‌وجه برتری حتمی اپل را تأیید نمی‌کنند. درواقع، نمی‌توان با قطعیت پیش‌بینی کرد که اپل تراشه‌ی آرم مک‌بوک را با قدرتی در حد شکست‌دادن رقبا، یعنی اینتل و AMD، عرضه می‌کند. درپایان، تأکید می‌کنیم امتیازهای منتشرشده به پردازنده‌های نهایی مخصوص مصرف‌کننده تعلق ندارند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4016