پردازنده‌های AMD رایزن، هدف بازدهی مصرف 25x20 را پشت سر گذاشتند

{title limit=50}

شرکت ADM اعلام کرد موفق به رسیدن به هدف موسوم به 25x20 شده است که در سال ۲۰۱۴ برای خود تعیین کرده بود. تیم قرمز خود را ملزم کرده بود که تا سال ۲۰۲۰، بازدهی مصرف انرژی پردازنده‌های خود را ۲۰ برابر کند.

در بیانیه‌ی اخیر AMD گفته می‌شود که پردازنده‌های کنونی شرکت، بازدهی ۳۷/۱ برابری نسبت به نسخه‌های سال ۲۰۱۴ دارند. پردازنده‌ای که در آن سال آزمایش شده بود، AMD Kaveri FX-7600P نام داشت که با توان طراحی گرمایی ۳۵ وات به بازار عرضه می‌شد. توان طراحی گرمایی یا TDP همیشه بدترین حالت را برای توان گرمایی را در نظر می‌گیرد. AMD آن پردازنده را با Ryzen 7 4800H مقایسه کرد که با توان طراحی گرمایی ۴۵ وات، امکان پیکربندی در تنظیمات ۳۵ وات را هم دارد.

مارک پیپرمستر، مدیر فناوری AMD در مصاحبه‌ای پیرامون دستاورد اخیر شرکت گفت: «در دنیای کامپیوترهای شخصی در سمت مصرف‌کننده، همه‌چیز به تجربه‌ی کاربر ارتباط دارد. درنهایت، بازدهی اهمیت بسیار بالایی دارد چون هر آن‌چه که ما انجام می‌دهیم، روی محیط پیرامون تأثیر خواهد گذاشت. بهبود بازدهی، تعهدی بود که ما در سطح سازمانی برای خود تعیین کرده بودیم. ما می‌خواستیم تمام کارهای خود را در مسیری قرار دهیم که بالاترین بهره‌وری و کارایی را با بهترین بازدهی در تمامی بازارهای هدف ارائه دهد.

AMD نتایج دقیق و نهایی از آزمایش‌های بازدهی خود را منتشر نکرد. پیپرمستر در مصاحبه با رسانه‌ها تنها گفت که ترکیبی از نتایج بنچمارک Cinebench R15 و 3DMark 11 برای آزمایش استفاده شدند و سپس با استفاده از فاکتورهای مصرف انرژی Energy Star Typical Energy Consumption، نتایج نهایی برای مقایسه‌ی FX-7600P و Ryzen 7 4800H به‌کار گرفته شدند.

بازدهی بهتر AMD Ryzen نسبت به سال ۲۰۱۴
بهبود روش تولید و افزایش هسته‌های پردازشی، نقش زیادی در بهبود بازدهی پردازنده‌های AMD داشته‌ است

تیم قرمز ادعا می‌کند که پردازنده‌هایش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰، زمان میانگین پردازش را برای یک وظیفه‌ی مشخص به میزان ۸۰ درصد کاهش داده‌اند. به‌علاوه، ۸۴ درصد کاهش مصرف انرژی هم در دوره‌ی مذکور رخ داده است. به بیان دیگر، پردازنده‌ی Ryzen 7 4800H یک وظیفه‌ی مشخص پردازشی را در یک‌پنجم زمان نسبت به تراشه‌ی سال ۲۰۱۴ موسوم به Kaveri انجام می‌دهد و یک‌ششم هم انرژی مصرف می‌کند. در تعریف ملموس‌تر، شرکتی که در سال ۲۰۱۴، پنجاه هزار لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی Kaveri را خریداری کرده است، با تعویض آن‌ها با پردازنده‌ی 4800H، حدود چهار میلیون کیلووات‌ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی خواهد کرد.

اگر AMD در مقایسه‌ی خود از پردازنده‌ای با توان طراحی گرمایی ۲۵ وات استفاده می‌کرد، نتیجه‌ی بررسی بازدهی انرژی بهتر هم می‌شد. برای چنان مقایسه‌ای باید پردازنده‌ی یکپارچه‌ی Kabini انتخاب می‌شد که از پردازنده‌ی Athlon 5350 بهره می‌برد. تیم قرمز در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود گفت که پردازنده‌های FX-8800P, FX-9830P, Ryzen 7 2700U, Ryzen 7 2800H, Ryzen 7 3750H و Ryzen 7 4800H را هم مقایسه کرده است.

سام نفزیگر یکی از همکاران سازمانی AMD می‌گوید سهم عمده‌ای از افزایش بازدهی پردازند‌ه‌ها به طراحی ساختاری آن‌ها ارتباط دارد. او می‌گوید هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کاملی از بهبود بازدهی پردازنده‌های دسکتاپ AMD داشت. البته قطعا بهره‌وری و قدرت پردازنده‌ها افزایش پیدا می‌کند و تراشه‌های دسکتاپ هم از نوآوری‌هایی همچون Modern Standby بهره خواهند برد.

بهبود بازدهی مصرف نیرو AMD Ryzen

فاکتورهای متعددی در پیشرفت AMD و بهبود بازدهی مصرف انرژی پردازنده‌های این شرکت تأثیر گذاشته‌اند. در سال‌های دور، پردازنده‌های لپ‌تاپ شرکت در رقابت جدی با دیگر فعالان بازار و خصوصا اینتل نبودند. ۶ سال پیش، پردازنده‌ی FX-7600P تنها چهار هسته و چهار رشته‌ی پردازشی داشت که با روش تولید ۲۸ نانومتری ساخته می‌شود. تیم قرمز از آن زمان به سمت روش‌های تولید حرفه‌ای‌تر پیش رفت و اکنون در دسته‌ی تولیدکننده‌های هفت نانومتری قرار دارد. پردازنده‌ی Ryzen 7 4800H در دسته‌ی تراشه‌های قدرتمند و حرفه‌ای خانواده‌ی پردازنده‌های Ryzen Mobile 4000 قرار می‌گیرد و با هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی، یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار می‌رود.

تغییر روش تولید در تیم قرمز، تأثیر زیادی بر بهبود بازدهی و بهره‌وری پردازنده‌ها داشته است. ازطرفی، افزایش تعداد هسته‌ها در هر محصول، باعث شد تا کارایی و بهره‌وری پردازنده‌ها نیز به مرحله‌ی قابل رقابت برسد. از فاکتورهای مؤثر دیگر می‌توان به طراحی بهینه‌ی مبتنی بر «چیپلت» و الگوریتم‌هایی همچون Precision Boost 2 و Extended Frequency Range اشاره کرد که پردازنده‌های رایزن را ازلحاظ تقویت فرکانس عملکردی، در دسته‌ی پرچم‌دار بازار قرار می‌دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4029