جیم کلر، مهندس حرفه‌ای طراحی تراشه، اینتل را ترک کرد

{title limit=50}

جیم کلر یکی از قدیمی‌ترین مهندسان معتبر صنعت ریزپردازنده محسوب می‌شود که دهه‌ها تجربه‌ی طراحی و مهندسی تراشه دارد. او فعالیت خود را از شرکت Digital Equipment Corporation (معروف به دیجیتال) شروع کرد و در ادامه‌ی مسیر، با بزرگان صنعت همکار بود. AMD در سال ۱۹۹۸ کلر را استخدام کرد تا در پروژه‌ی پردازنده‌ی AMD K7 همکاری کند. او سپس مدیر معماری پردازنده‌ی Athlon 61 AMD K8 شد. اپل، میزبان بعدی جیم بود که در طراحی پردازنده‌های A4 و A5 دو گوشی‌ موبایل iPhone 4 و 4S با آن‌ها همکاری کرد. بخش مهندسی سخت‌افزار سیستم رانندگی خودکار تسلا و بخش طراحی معماری Zen در پردازنده‌های AMD، از شرکت‌هایی بودند که کلر اخیرا در آن‌ها کار کرده بود.

اینتل پس از تأیید اسعفای کلر اعلام کرد که او به محض تأیید شدن استعفا، دیگر در شرکت فعالیت نخواهد کرد. البته این مهندس باسابقه به مدت ۶ ماه به‌عنوان مشاور درکنار تیم آبی حضور خواهد داشت تا شرکت به‌مرور برای مدیریت تحت رهبری جدید، آماده شود. کلر پس از ترک AMD در سال ۱۹۹۹، علاوه بر اپل با شرکت‌های بزرگ دیگری همچون P.A. Semi و Broadcom نیز همکاری کرد. دوره‌ی دوم همکاری AMD با کلر، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود. درنهایت، تسلا و پس از آن اینتل، میزبان جیم کلر شدند. اینتل می‌گوید کلر به دلایل نامشخص شخصی از شرکت استعفا داده است.

جیم کلر

جیم کلر

پس از جدا شدن کلر از اینتل، تغییراتی در ساختار مدیریتی شرکت ایجاد می‌شود که از قرار زیر است:

  • سانداری میترا، مدیرعامل سابق و بنیان‌گذار NetSpeed Systems و مدیر کنونی بخش‌های Configurable Intellectual Property و Chassis Group اینتل، مدیریت یک گروه جدید به‌نام IP Engineering Group را برعهده می‌گیرد که متمرکز بر توسعه‌ی مالکیت معنوی پردازنده فعالیت خواهد کرد.
  • جین اسکوتری، یکی از مشهورترین مدیران مهندسی در صنعت نیمه‌هادی، مدیریت گروه‌های Xeon و Networking Engineering را برعهده خواهد گرفت.
  • دامان هجمادی به مدیریت گروه Cient Engineering باز می‌گردد که طراحی SoC و محصولات مبتنی بر تراشه را برعهده دارد. هجمادی بیش از دو دهه سابقه در هدایت تیم‌های طراحی پردازنده دارد که حاصل فعالیت او، طراحی و تولید انواع SoC در داخل و خارج از اینتل بوده است.
  • نوید شهریاری، از مدیران باسابقه‌ی اینتل، به‌عنوان مدیر گروه Manufacturing and Product Engineering به فعالیت ادامه می‌دهد. این گروه، مسئولیت توسعه‌ی سیستم‌های آزمایش و دیباگ محصولات را برعهده دارد که هم‌مسیر با فرایند تولید باکیفیت و در حجم بالا، پیاده‌سازی می‌شود.

تغییرات مدیریتی در اینتل می‌تواند در شرایط کنونی که رقابت آن‌ها با AMD به اوج رسیده و تهدید مهاجرت اپل به آرم هم جدی‌تر شده است، فشار بیشتری به تیم آبی وارد کند. به‌هرحال غول قدیمی دنیای پردازنده وضعیت خوبی در رقابت با فعالان دیگر ندارد و سال ۲۰۲۱، سال سختی برای آن‌ها خواهد بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
208