پردازنده‌های اینتل تایگرلیک 10 نانومتری برای عرضه عمومی در تابستان سال جاری آماده می‌شوند

{title limit=50}

نسل جدید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری اینتل تایگرلیک به‌زودی به‌صورت عمومی عرضه می‌شود. براساس همین زمان‌بندی، شرکت اینتل محتوای بازاریابی تراشه‌های جدید را دراختیار رسانه‌های فناوری قرار داده؛ موضوعی که بخشی از کمپین بازاریابی شرکت برای نسل یازدهم پردازنده‌های موبایل است.

خانواده‌ی پردازنده‌های تایگرلیک دومین نسل ۱۰ نانومتری از محصولات اینتل هستند که پس از آیس‌لیک به بازار پردازنده‌های موبایل عرضه می‌شوند و بهبودهایی درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه کرده‌اند. دو به‌روزرسانی مهم جدید که در خانواده‌ی پردازنده‌های تایگرلیک دیده می‌شود، معماری هسته‌ی پردازنده‌ی Willow Cove برای پردازنده‌های اصلی و Xe برای معماری پردازنده‌های گرافیکی خواهند بود. اینتل ادعا می‌کند علاوه‌بر بازدهی تراشه‌های جدید ۱۰ نانومتری، کارایی و قدرت پردازنده‌‌های جدید مرکزی و گرافیکی نیز بهتر از نسل قبلی خواهد بود.

محتوای بازاریابی اینتل برای پردازنده‌های تایگرلیک که به‌دست رسانه‌ها رسید، شامل رویکرد جالب تیم آبی است که توجه کاربران و کارشناسان را روی نزدیک‌بودن تابستان متمرکز می‌کند. در بسته‌ی بازاریابی، تعدادی دانه‌ی گیاه سوسن (Lilium) نارنجی قرار دارد که ظاهری شبیه به ببر را نشان می‌دهد. درکنار بسته‌ی دانه‌ها، نامه‌ای نیز با متن زیر برای خبرنگارها ارسال شد:

تابستان در راه است و پردازنده‌های موبایل نسل جدید ماه هم با کد نام Tiger Lake در راه هستند. ماه‌های گذشته، دوره‌ی زمانی خاص و بی‌سابقه‌ای در تاریخ بود. امیدواریم این دانه‌های سوسن دنیای شما را روشن‌تر کنند. این دانه‌ها را بکارید یا به دوستان خود هدیه دهید. همیشه کمی الهام‌بخشی در زندگی جذاب و کارساز است.

پردازنده‌های جدید از بهینه‌سازی در سطح معماری هسته و ترانزیستور بهره می‌برند

رویکرد اینتل برای تبلیغ و بازاریابی نسل بعدی پردازنده‌هایش جذاب و خاص به‌نظر می‌رسد. اینتل قبلا هم تأیید کرده بود پردازنده‌های ۱۰ نانومتری جدید میانه‌‌ی سال جاری به بازار عرضه می‌شوند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید مجهز به پردازنده‌های اینتل، در فصل سوم ۲۰۲۰ به بازار برسند.

پردازنده‌های تایگرلیک به‌عنوان نسل یازدهم خانواده‌ی پردازنده‌های کور اینتل شناخته می‌شوند. این پردازنده‌های به‌صورت اختصاصی برای لپ‌تاپ عرضه می‌شوند و به‌ویژه لپ‌تاپ‌های گیمینگ، از قابلیت‌های متنوع آن‌ها بهره‌مند خواهند شد. پردازنده‌های جدید در سه دسته به ‌نام‌های Tiger Lake-Y و Tiger Lake-U و Tiger Lake-H به بازار عرضه می‌شوند.

نقشه راه اینتل

خانواده‌ی پردازنده‌های سری Y پردازنده‌هایی با توان طراحی گرمایی ۴/۵ تا ۹ وات (TDP) را شامل می‌شود که تا چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی به بازار عرضه می‌شوند. در بخش پردازنده‌ی گرافیکی، آن‌ها به GT2 Tier, Gen 12 Xe GPU مجهز خواهند بود. پردازنده‌های تایگرلیک وای با بسته‌ی UP4 یا BGA 1598 تولید و عرضه می‌شوند. خانواده‌ی تایگرلیک یو پردازنده‌هایی با توان طراحی گرمایی ۱۵ تا ۲۸ وات را دربر دارد که آن‌ها هم حداکثر از چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی بهره می‌برند. البته سرعت کلاک سری U بیشتر خواهد بود و تا ۴/۵ گیگاهرتز گزارش می‌شود. این پردازنده‌ها نیز از GT2 Tier, Gen 12 Xe GPU برخوردار هستند و در بسته‌ی UP3 یا BGA 1499 در لپ‌تاپ‌ها استفاده خواهند شد.

خانواده‌ی تایگرلیک اچ سری قدرتمند یا اصطلاحا پرچم‌دار نسل جدید پردازنده‌های اینتل به‌شمار می‌رود که تراشه‌هایی با ۸ هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی مبتنی‌بر معماری Willow Cove را شامل می‌شود. پردازنده‌های مذکور حداکثر از ۳۴ مگابایت حافظه‌ی کش بهره می‌برد که ۲۴ مگابایت کش L3 و ۱۰ مگابایت کش L2 را شامل می‌شود. پردازنده‌های تایگرلیک به حافظه‌ی کش L1 نامتقارن 48/32 نیز مجهز هستند که از دستورالعمل‌های AVX2 و AVX-512 پشتیبانی می‌کند. سری H قابلیت‌های اضافه‌ای همچون Two-Level Memory (یا 2LM) و SGX یا Software Guard Extension را نیز در بردارد. خانواده‌ی تایگرلیک اچ از حافظه‌ی رم DDR4 با سرعت‌هایی تا ۳۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی مذکور در خانواده‌ی U به DDR4-3200/LPddr4x 4266 و در خانواده‌ی Y به LPDDR4x محدود خواهد بود.

مقایسه‌ی پردازنده‌های موبایل اینتل تایگرلیک و AMD Renoir

نام خانواده پردازندهاینتل Tiger Lake-UAMD Renoir U‍
برند خانوادهIntel 11th Gen Core - U-seriesAMD 4000 - U-Series
روش تولید10nm7nm
معماری هسته‌ی پردازندهWillow CoveZen 2
داکثر تعداد هسته/رشته پردازشی4/88/16
حداکثر سرعت کلاک پردازندهنامشخص (حداکثر در سری Core i7-1185G7 به‌دست می‌آید)۴/۲ گیگاهرتز (متعلق به پردازنده Ryzen 7 4800U)
معماری هسته GPUXe Graphics EngineVega Enhanced 7nm
حداکثر تعداد هسته GPU۹۶ واحد EU (یا ۷۶۸ هسته)۸ واحد CU (یا ۵۱۲ هسته)
حداکثر سرعت کلاک GPUنامشخص۱،۷۵۰ مگاهرتز
توان طراحی گرمایی (TDP)۱۵ وات (۱۲ تا ۲۸ وات)۱۵ وات (۱۰ تا ۲۵ وات)
تاریخ عرضهمیانه‌ی ۲۰۲۰مارس ۲۰۲۰

همان‌‌طورکه گفته شد، پردازنده‌های تایگرلیک با بهینه‌سازی‌های جزئی در معماری ساخته می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به جایگزینی هسته‌های Sunny Cove با هسته‌های Willow Cove اشاره کرد. هسته‌های سانی کوو ابتدا برای پردازنده‌های آیس‌لیک معرفی شدند. توضیحات مذکور نشان می‌دهد طراحی کش نیز در پردازنده‌های نسل جدید متفاوت خواهد بود. از تغییرات دیگر می‌توان به بهینه‌سازی در سطح ترانزیستور و قابلیت‌های امنیتی بهینه اشاره کرد. اینتل همچنین از پردازنده‌های گرافیکی Xe در تراشه‌های تایگرلیک استفاده می‌کند که درمقایسه‌با پردازنده‌های نسل قبلی، افزایش دوبرابری را در کارایی و قدرت دارند.

فرایند تولید پردازنده‌های اینتل تایگرلیک به‌صورت دقیق +10nm است و آیس‌لیک نیز براساس همین روش تولید می‌شد. تایگرلیک با بهره‌مندی از بهینه‌سازی‌هایی در سطح معماری و ترانزیستور، علاوه‌بر قدرت پردازش گرافیکی بیشتر، حداکثر سرعت کلاک بیشتری هم ارائه می‌کند. پردازنده‌های ۱۰ نانومتری تایگرلیک به‌عنوان رقبای جدی پردازنده‌های هفت‌نانومتری AMD Zen 2، یعنی Ryzen 4000 Renoir، به بازار عرضه می‌شوند. عرضه‌ی محصولات جدید اینتل و تولد لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های این شرکت قطعا رقابت را در بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ داغ‌تر خواهد کرد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
204