کرایه تاکسی های اینترنتی چقدر گران شده است؟

{title limit=50}

طی چند روز اخیر، به نظر می‌رسید کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش یافته است. پیش از این نیز تصویب شده بود که کرایه تاکسی‌ها و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی نیز از اول خرداد ۲۵ درصد افزایش نرخ را تجربه کند. به‌دنبال این موضوع به‌سراغ اسنپ و تپسی رفتیم و آن‌ها نیز موضوع افزایش کرایه‌ها را تأیید کردند.

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ گفت هدف اصلی اسنپ در قیمت‌گذاری این است که تمامی درخواست‌ها را به سفر تبدیل کند. وی گفت در حال حاضر برای تبدیل درخواست‌ها به سفر نسبت به سال قبل، به‌طور میانگین حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشتیم. بااین‌حال به‌گفته‌ی شهابی، این افزایش قیمت همچنان کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی است.

دلیل این افزایش قیمت دور از انتظار چیست؟ شهابی در مورد افزایش قیمت‌های پیش‌بینی‌نشده و دور از انتظار می‌گوید، باید در نظر داشت که تمامی سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در دنیا بر اثر اتفاقات بیرونی نظیر تعطیلات یا شرایط جوی یا ایام خاص دچار تغییرات قیمت می‌شوند که این قیمت‌ها ممکن است از حالت نرمال و هر روزه‌ی آن‌ها پایین‌تر یا بالاتر باشد؛ مثلا بعد از محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا قیمت‌های اسنپ کاهش چشمگیری داشت و اکنون نیز به‌دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا افزایش داشته است، اما به طور مشخص این کاهش و افزایش خارج از عرف موقتی است.

سیستم قیمت‌گذاری اسنپ به‌گفته‌ی شهابی، پویا بوده و قیمت بر اساس چهار فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» در هر سفر تعیین می‌شود.

از آنجایی که نسبت عرضه و تقاضا یکی از اهرم‌های تعیین قیمت است، زمانی که میزان تقاضا از عرضه پیشی بگیرد، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و افزایش قیمت فعلی به همین دلیل اتفاق افتاده است.

مدیر تجاری اسنپ همچنین می‌گوید که افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی متأثر از هزینه‌های تورمی در جامعه است، به‌طوری‌که اگر قیمت‌ها برای راننده به‌صرفه نباشد، طبیعتا تعداد کمتری تمایل به ادامه‌ی همکاری خواهند داشت و همین موضوع در نهایت منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. به‌گفته‌ی شهابی، افزایش قیمت‌ها به‌طور مستقیم متاثر از افزایش قیمت بنزین نبوده است؛ در یک سال اخیر با افزایش چشمگیر قیمت خودرو، لوازم یدکی و در مجموع استهلاک خودرو مواجه بودیم و دور از ذهن نیست که فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی با کرایه‌های قبلی برای کاربران راننده صرف اقتصادی نداشته باشد.

شهابی می‌گوید تاکسی‌های اینترنتی دو بال دارند و راننده‌ها را در کنار مسافران نباید فراموش کرد.

به‌طور کلی قیمت در اسنپ یک رقم ثابت ندارد و همانطور که توضیح دادم، نسبت عرضه و تقاضا در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. با این حال در بحث قیمت‌گذاری اسنپ با تدابیری مثل تعیین بیشینه و کمینه در افزایش یا کاهش قیمت همواره تلاش می‌کنیم که هر دو سمت مشتریان خود را راضی نگه داریم. همچنین برای متعادل نگه‌داشتن عرضه و تقاضا، هزینه‌های زیادی را در زمینه‌ی جذب راننده و برنامه‌های تشویقی برای فعالیت بیشتر آنان در نظر می‌گیریم.

قرار است سرویس تاکسی خطی اسنپ نیز با رعایت تمهیدات بهداشتی و تامین سلامت مسافران و رانندگان دوباره شروع به کار کند. شهابی می‌گوید در حال بررسی روش‌هایی هستیم که به‌وسیله‌ی آن‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی را به شکل مناسب‌تری بتوان رعایت کرد.

پاسخ تپسی به افزایش کرایه سرویس تاکسی نیز تا ساعتی دیگر به همین مطلب افزوده می‌شود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
16