سری پی 50 هواوی به دلیل کمبود قطعات، با تأخیر عرضه خواهد شد
یکی از مهمترین محصولات هواوی را میتوان پرچمداران سری پی عنوان کرد؛ گوشیهای هوشمندی که در واقع اعتبار شرکت چینی محسوب میشوند و طبق روالی که در طی سالهای اخیره دیدهایم، باید در سهماهه اول سال ۲۰۲۱ معرفی و روانهٔ بازار جهانی شوند.
سهماهه اول سال ۲۰۲۱ به روزهای پایانی خود نزدیک میشود؛ اما هنوز خبری از پرچمداران سری پی ۵۰ هواوی نیست. GSMArena علت این موضوع را در گزارش اخیر خود مشخص میکند؛ گویا شرکت چینی با مشکلات بسیاری در تأمین قطعات مورد نیاز برای پرچمداران نسل بعدی خود مواجه شده است.
در گزارش ذکر میشود که هواوی احتمالا سه مدل از سری پی ۵۰ به نامهای پی ۵۰ پرو، پی ۵۰ پرو پلاس و نسخهٔ استاندارد را در دست ساخت دارد که هر یک از این محصولات، جانشین مدلی از سری پی ۴۰ هستند. مدل پایهٔ سری که پی ۵۰ نام دارد از تراشهٔ کرین 9000E استفاده میکند و مدل پی ۵۰ پرو و پی ۵۰ پرو پلاس مجهز به تراشهٔ کرین ۹۰۰۰ خواهند شد. طبق گفتهها، تراشه کرین 9000E مدل تضعیفشدهی کرین ۹۰۰۰ است؛ تراشهای که بر مبنای معماری ARM طراحی شده و TSMC وظیفهٔ تولید انبوه آن را به عهده دارد.
اگر اخبار مرتبط با هواوی را در زومیت دنبال کرده باشید، از حواشی عجیب این شرکت با دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ مطلع هستید؛ دوران پرفرازونشیبی که تصمیمات گرفتهشده در آن بازهٔ زمانی، همچنان به هواوی آسیب میزند. شرکت چینی تلاش کرد قبل از شروع تحریمهای جدید تعداد زیادی تراشهٔ کرین ۹۰۰۰ بسازد.
نتیجهٔ تلاشهای هواوی به ساخت ۸٫۸ میلیون واحد تراشهٔ کرین ۹۰۰۰ ختم شد تا محصولاتی از جمله سری میت ۴۰، میت ایکس ۲ و سری پی ۵۰ از آن استفاده کنند. اما دقیقا مشخص نشده است کدام قطعه از سری پی ۵۰ با کمبود مواجه شده و شرکت چینی چقدر زمان برای تأمین قطعات مورد نیاز صرف خواهد کرد. چنین مواردی روی عرضهٔ سری پی ۵۰ تأثیر مستقیم دارند و تا زمانیکه قطعات مورد نیاز تأمین نشوند، عرضهٔ سری پی ۵۰ با تأخیر مواجه خواهد شد.
چندی پیش هواوی، امتیاز برند آنر را به شرکت دیگری فروخت و همین امر سبب شد که احتمال فروش بخش قابل توجهی از فعالیتهای هواوی مطرح شود؛ اما رن ژنگفی، مدیرعامل شرکت چینی، در مصاحبه با رسانهها گفت کتصمیمی برای فروش بخش موبایل هواوی گرفته نشده است و سران این شرکت در نظر دارند با دولت جدید ایالات متحده به ریاست جو بایدن مذاکره کنند.
درصد قابل توجهی از درآمد هواوی را بخش موبایل آن تأمین میکند؛ به صورتی که در برخی از بازارها سهم قابل توجهی دارد و از دست دادن چنین درآمدی میتواند ضربات سنگینی به آن وارد کند. بسیاری از رسانهها معتقد هستند که فروش برند آنر تصمیم درستی بوده است تا هواوی بتواند منابع خود را به محصولات برند اصلی اختصاص بدهد.