قابلیت Resizable BAR به پردازنده‌های راکت لیک اینتل اضافه می‌شود

{title limit=50}

تولیدکنندگان بزرگ سخت‌افزار یعنی ای ام دی (AMD)، اینتل و انویدیا طی چند وقت اخیر تلاش کرده‌اند قابلیتی که سال‌ها است جزو مشخصه‌های استاندارد PCIe محسوب می‌شود و قدرت پردازشی قطعات سخت‌افزاری را با تکنیکی ویژه بالا می‌برد، درون محصولات جدیدشان قرار بدهند.

این قابلیت که با نام Resizable BAR (مخفف Resizable Base Address Register) شناخته می‌شود، گسترش پویای کانال‌های داده بین پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و حافظه‌ی گرافیکی را ممکن می‌کند و در نهایت قدرت ارائه‌شده توسط سیستم را افزایش می‌دهد. براساس گزارش تک‌اسپات، Resizable BAR تعیین می‌کند چه مقدار از حافظه‌ی گرافیکی سیستم در دسترس پردازنده‌ی مرکزی قرار بگیرد.

به‌طور معمول پردازنده‌ی مرکزی در سیستم‌های امروزی می‌تواند به حداکثر ۲۵۶ مگابایت حافظه‌ی گرافیکی اختصاص‌داده‌شده به آن دسترسی پیدا کند؛ اما به ‌لطف Resizable BAR پردازنده‌ی مرکزی می‌تواند به تمام ظرفیت بافر حافظه‌ی گرافیکی دست یابد. 

ای ام دی مدتی پیش، پشتیبانی از قابلیت Resizable BAR را به سیستم‌هایی آورد که به‌طور هم‌زمان دارای پردازنده‌‌های مرکزی سری Ryzen 5000 و پردازنده‌های گرافیکی سری Radeon RX 6000 هستند. ای ام دی نسخه‌ی اختصاصی خود از این قابلیت را Smart Access Memoryا(SAM) می‌نامد.

کارشناس تک‌اسپات SAM را بررسی کرده و متوجه شده است که این قابلیت در بازی‌هایی نظیر Assassin's Creed Valhalla،اBorderlands 3،اDirt 5،اThe Division 2،اHitman 2 و Godfall به ‌شکلی محسوس عملکرد را تقویت می‌کند. اما مطابق ادعای کارشناس تک‌اسپات، این قابلیت در برخی بازی‌ها هیچ تغییری ایجاد نکرده و در برخی بازی‌ها باعث افت اندک عملکرد شده است. 

ای ام دی هنگام معرفی Smart Access Memory تلاش کرد این قابلیت را تکنیکی منحصربه‌فرد خطاب کند؛ اما نکته‌ای که تیم قرمز به آن اشاره نکرد این بود که اگر جدیدترین قطعات سخت‌افزاری این شرکت را خریداری نکنید شانس دسترسی به SAM را از دست می‌دهید. انویدیا و اینتل نیز گفته‌اند قابلیت Resizable BAR را به قطعات‌شان می‌آورند تا سیستم‌های فاقد قطعات ای ام دی نیز به این قابلیت دست پیدا کنند. 

برای کسانی که ترجیح می‌دهند سیستم‌هایشان را به پردازنده‌ی مرکزی اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا مجهز کنند یا سراغ استفاده از پردازنده‌ی مرکزی اینتل و پردازنده‌ی گرافیکی ای ام دی بروند، اوضاع کمی پیچیده‌تر است؛ زیرا اینتل پشتیبانی از Resizable BAR را در پردازنده‌های نسل یازدهمی کلاس دسکتاپ سری راکت لیک روی مادربردهای مبتنی ‌بر تراشه‌ی Z490 در دسترس قرار می‌دهد.

شماری از تولیدکنندگان مادربرد نظیر MSI و ایسوس وعده داده‌اند که در نهایت قابلیت Resizable BAR را به مادربردهای دیگری نیز بیاورند که در بین آن‌ها مادربردهای محدود به پردازنده‌های نسل هشتمی اینتل نیز به‌ چشم می‌خورد؛اما در هر صورت برای دسترسی به قابلیت Resizable BAR باید دارای کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6000 یا Nvidia GeForce RTX 3000 باشید. هر دو سری از کارت‌های گرافیک به‌شدت در بازار کمیاب هستند و در پلتفرم‌هایی نظیر eBay با قیمت چند برابر به ‌فروش می‌رسند. گفته می‌شود وضعیت بازار کارت‌ گرافیک قرار است در ماه‌های پیش رو وخیم‌تر شود. 

برای گیمرهای پلتفرم لپ‌تاپ، اینتل قصد دارد Resizable BAR را به شماری از سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های نسل یازدهمی تایگر لیک و پردازنده‌های سری H35 بیاورد. مطابق اعلام اینتل، این قابلیت به سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های نسل دهمی سری کامت لیک H و پردازنده‌های سری H45 هم خواهد آمد.

اینتل زمان مشخصی برای ارائه‌ی Resizable BAR در لپ‌تاپ‌هایش اعلام نکرد؛ اما گفت براساس آزمایش‌های داخلی، شماری از گیمرها بهبود پنج تا ۱۰ درصدی عملکرد را در انجام بازی‌ ویدئویی روی لپ تاپ دیده‌اند. شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ تاپ در تلاش هستند تا به‌روزرسانی‌های بایوس (BIOS) و درایو قطعات را در دسترس قرار بدهند تا Resizable BAR فعال شود. بااین‌حال از آن‌جایی که ماینرهای رمزارز درحال تهیه‌ی لپ‌تاپ‌ جدید در حجم انبوه هستند، سخت است به‌زودی‌ بتوانید تفاوت‌هایی حاصل از Resizable BAR را مشاهده کنید. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
20