مشخصات اولیه کارت گرافیک AMD RX 6700 XT فاش شد

{title limit=50}

در جریان CES 2021، ای ام دی به‌صورت رسمی تأیید کرد که قصد دارد در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی کارت‌های گرافیک مین‌استریم کلاس دسکتاپ و لپ تاپ بیشتری از خانواده‌ی Radeon RX 6000 مبتنی ‌بر معماری RDNA 2 معرفی کند که احتمالا یکی از آن‌ها کارت گرافیک مورد انتظار AMD Radeon RX 6700 XT خواهد بود. براساس گزارش Wccftech، به‌تازگی جزئیاتی از این کارت گرافیک تیم قرمز فاش شده است.

 هنوز مشخص نیست ای ام دی در پی معرفی چه محصولاتی است؛ اما براساس شایعه‌های پیشین، تیم قرمز قصد دارد کارت‌های گرافیک بیشتری با قیمت زیر ۵۰۰ دلار معرفی کند. Radeon RX 6700 XT یکی از این کارت‌های گرافیک است که احتمالا از تراشه‌ی گرافیکی نوی ۲۲ (Navi 22) استفاده می‌کند. نوی ۲۲ دقیقا بعد از نوی ۲۱ قرار می‌گیرد و قدرتی کمتر از آن دارد.

طبق اطلاعات فاش‌شده، کارت گرافیک Radeon RX 6700 دارای ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 خواهد بود و بر پایه‌ی همین ظرفیت، حدس می‌زنیم رابط باس کارت گرافیک قرار است ۱۹۲ بیت باشد. ای ام دی احتمالا Radeon RX 6700 را به‌عنوان کارت گرافیک مخصوص اجرای بازی‌ به‌صورت 1440p معرفی خواهد کرد؛ این درحالی است که کارت‌های گرافیک مبتنی ‌بر تراشه‌ی نوی ۲۱ توانایی اجرای بازی‌ با وضوح 4K دارند.

ای ام دی در CES 2021 دمویی به ‌نمایش گذاشت که متعلق‌ به یکی از پردازند‌ه‌های گرافیکی کلاس لپ تاپ سری Radeon RX 6000M بود؛ این کارت گرافیک توانست بازی Dirt 5 را با وضوح 1440p و نرخ ۶۰ فریم ‌بر ثانیه اجرا کند. فرض بر این است که این پردازنده‌ی گرافیکی کلاس لپ تاپ نیز از تراشه‌ی نوی ۲۲ استفاده کند؛‌ زیرا نوی ۲۱ همچون تراشه‌ی گرافیکی انویدیا GA102 به انرژی زیادی نیاز دارد و چندان برای لپ تاپ مناسب نیست.

درادامه مشخصات فنی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6700 را داریم که شامل مدل‌های Radeon RX 6700 XT (برپایه‌ی تراشه‌ی نوی ۲۲ XT) و Radeon RX 6700 (برپایه‌ی تراشه‌ی نوی ۲۲ XL) می‌شوند. کارت گرافیک AMD Radeon RX 6700 XT با نسخه‌ی کامل تراشه‌ی Navi 22 XT دارای ۴۰ واحد رایانشی (CU) خواهد بود که به ۲۵۶۰ پردازنده‌ی جریانی (SM) ترجمه می‌شود؛ از طرفی کارت گرافیک Radeon RX 6700 به ‌دلیل بهره‌مندی از تراشه‌ی Navi 22 XL، به تعداد کمتری واحد رایانشی و پردازنده‌ی جریانی تجهیز خواهد شد. این کارت گرافیک از بافر حافظه‌ی ۱۲ گیگابایتی GDDR6 به ‌همراه رابط باس ۱۹۲ بیتی استفاده خواهد کرد.

 AMD به ‌احتمال زیاد سراغ استفاده از Die-های ۱۶ گیگابیت‌ بر ثانیه‌ای خواهد رفت و درصورت انجام این کارت، انتظار داریم کارت‌های گرافیک جدید تیم قرمز به پهنای باند ۳۸۴ گیگابایت ‌بر ثانیه دست پیدا کنند. 

تصویر فاش شده از کارت گرافیک ای ام دی AMD Radeon RX 6700

این کارت گرافیک ای ام دی که دو اسلات دارد، از لحاظ طراحی ظاهری به مدل سه درگاهی شبیه است؛ اما با فرم فاکتور اندکی جمع‌و‌جورتر. ظاهرا این بدنه برای کارت‌های گرافیک سری AMD Radeon RX 6700 طراحی شده است. این کارت گرافیک از فن دومحوری استفاده می‌کند و روی بخش میانی بدنه و فن‌های آن لوگوی بزرگ R به‌ چشم می‌خورد که مخفف Radeon است.

این کارت گرافیک ای ام دی در طرفین دارای لوگوی R مبتنی ‌بر چراغ LED است و دریچه‌ای بزرگ برای خارج کردن گرما از هیت‌سینک آلومینیومی دارد. Radeon RX 6700 از دو کانکتور هشت پین استفاده می‌کند؛ اما مدل‌هایی که از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌تر هستند، از یک کانکتور هشت پین به ‌همراه یک کانکتور ۶ پین استفاده می‌کنند. انتظار داریم این کارت گرافیک از لحاظ I/O شبیه ‌کارت گرافیک بیگ نوی (Big Navi) باشد. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
673