تیم کوک: حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین موضوعات زمانه است

{title limit=50}

بنا بر گزارش اپل‌اینسایدر، مدیرعامل اپل در مصاحبه‌ای با Fast Company، به مسائل مرتبط با حریم خصوصی کاربران پرداخته و آن را هم‌سطح مشکلات جهانی مانند تغییر آب‌وهوا قرار داده است. تیم در بخشی از سخنانش می‌گوید: «من فکر می‌کنم حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین موضوعات قرن باشد. ما تغییرات آب‌وهوایی را داریم که مسئله‌ی بسیار بزرگی محسوب می‌شود؛ اما مترادف با آن، مسائل مرتبط با حریم خصوصی را داریم که بسیار بااهمیت است. به‌طور کلی، این مسائل باید مهم شمرده شوند. ما باید تفکر عمیق خود را در این باره بگذاریم و تصمیم بگیریم چگونه می‌توانیم این موارد را بهتر کنیم و چگونه میراثی برای نسل بعد به ‌جای بگذاریم که بسیار بهتر از وضعیت کنونی باشد.»

در مصاحبه‌ی مذکور، تیم کوک اهمیت ابزارهای حفظ حریم خصوصی داده مانند ویژگی شفافیت رهگیری برنامه اپل را حائز اهمیت جلوه داده است. غول دنیای فناوری در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) از قابلیت جنجالی ATT رونمایی کرد که از آن زمان با بحث و جدل‌ زیادی مواجه بوده است. وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربران مجوز دسترسی بگیرد. این داده‌ها «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» نامیده می‌شوند و صنعت تبلیغات از این می‌ترسد که با آمدن ATT، کاربران اجازه‌ی دسترسی به سرویس‌ها ندهند و این امر با‌لطبع به درآمد آن‌ها در شخصی‌سازی تبلیغات آسیب شدیدی می‌زند. تیم کوک می‌گوید:

من سعی می‌کنم افراد را به تفکر در مورد دنیایی وادار کنم که دائما آن‌ها را تحت نظر می‌گیرد. دقایقی به این موضوع فکر کنید؛ حال در رفتار خود چه تغییراتی ایجاد می‌کنید؟ چه کاری کمتر انجام می‌دهید و چه کاری انجام نمی‌دهید؟ وقتی بدانید همیشه تحت نظر هستید، در مورد موضوعاتی کنجکاوی کمتری به خرج می‌دهید، چیزهایی را کمتر جست‌وجو می‌کنید و محدودیت خود را بیشتر و بیشتر و بیشتر افزایش می‌دهید؛ این جهانی نیست که هرکدام از ما آرزویش را داشته باشیم. به عقیده‌ی ‎من اکثر مردم وقتی این‌طور فکر ‌کنند، نمی‌خواهند دیگران از دیدگاه و نتایج دادهایشان باخبر شوند؛ زیرا آن‌ها فقط کنجکاو یادگیری و جست‌وجو هستند. این تغییر رفتاری است که اتفاق می‌افتد و یکی از مواردی است که من به‌شدت نگران آن هستم و فکر می‌کنم همه باید نگران آن باشند.

یکی از نگرانی‌های تیم کوک تهدید سازمان‌های اجرای قانون و دولت‌ها برای تضعیف رمزگذاری سرتاسری است. او می‌گوید: «می‌دانید که من به رمزگذاری سرتاسری بدون دَرِ پشتی ایمان دارم؛ بنابراین نگران این هستم که کسی بخواهد آن را به هر طریقی بشکند یا تضعیف کند.» کوک همچنین به اظهارنظر درباره‌ی بیگ تِک (اصطلاحی برای توصیف اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک) پرداخت؛ شرکت‌هایی که طی چند سال گذشته به دلیل حضور گسترده در زندگی روزمره به کانون قدرت تبدیل شده‌اند. این مقام اجرایی در برابر طبقه‌بندی گسترده هشدار می‌دهد و مردم را تشویق می‌کند که هر یک از شرکت‌ها را براساس مدل کسب‌وکار، رفتار و ارزش‌های خود قضاوت کنند. یکی دیگر از مسائل مورد بحث در این مصاحبه، هوش مصنوعی بود؛ که ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، معتقد است سقوط بشریت را رقم خواهد زد. کوک در این باره می‌گوید:

من فکر می‌کنم استفاده‌ی نادرست از هر دو مورد (جمع‌آوری داده و هوش مصنوعی) به کارهای بد و ناخوشایند منجر می‌شود و این امر می‌توانند به‌وسیله‌ی فناوری‌های جدید تسریع و تقویت شود؛ بنابراین من نمی‌دانم کدام یک بالاتر از دیگری است؛ اما می‌گویم ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه بدهیم فقط یکی از آن دو را انتخاب و روی آن تمرکز کنیم. ما باید حریم خصوصی و هوش مصنوعی اخلاقی داشته باشیم که تلاقی آن دو می‌تواند وجود داشته باشد. هر دو مهم هستند و باید روی آن‌ها کار شود.

مدیرعامل اپل در جریان سخنرانی امروز خود در کنفرانس رایانه‌های اروپا، حفظ حریم خصوصی و حفاظت از داده (CPDP)، به بازخوانی نقش فناوری در تقویت افراط‌گرایی ایدئولوژیک و قوانین مربوط به حریم خصوصی، از جمله GDPR اتحادیه اروپا پرداخت. بخشی از این سخنرانی خطاب به فیسبوک و مسائلی همچون جمع‌آوری داده تخصیص داشت و به‌نوعی، اپل صراحتا مواضع خود را در قبال این شرکت بیان کرد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
3480