نود پردازشی 1α مایکرون قدرت پردازشی حافظه‌های DRAM را افزایش می‌دهد

{title limit=50}

فناوری‌های مربوط به حافظه در دهه‌ی گذشته به‌صورت مداوم بهبود پیدا کرده‌اند تا شرکت‌های تولیدی بتوانند حافظه‌هایی مطابق نیاز روز بسازند. هرچه زمان می‌گذرد تراکم بیت و قدرت پردازشی حافظه‌‌ها افزایش می‌‌یابد و هم‌زمان فناوری‌های جدید باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند.

مایکرون (Micron) به‌تازگی نود پردازشی جدیدی را که به تولید حافظه مربوط می‌شود و برخی بهبودها نسبت‌به نسل قبل تجربه کرده، به‌نمایش گذاشته است؛ بااین‌حال مایکرون درنهایت مجبور می‌شود برای ادامه‌ی تولید حافظه‌های DRAM خود به‌شکل مناسب سراغ استفاده از تکنیک EUV برود.

براساس گزارش خبرگزاری تک‌اسپات، مایکرون طی چند وقت اخیر فرایند تولید حافظه‌ی DRAM را با استفاده از نود پردازشی جدید وان آلفا (1α) آغاز کرده است و موفق شده سری اول این حافظه‌ها را در دسترس شماری از بزرگ‌ترین مشتریان خود قرار دهد. ظاهرا نود جدید مایکرون برای حافظه تراکم‌های مختلفی را تحت پشتیبانی قرار می‌دهد، از هشت تا ۱۶ گیگابایت. این نود در حال حاضر به‌منظور تولید حافظه‌های نوع DDR4 و LPDDR4 مورداستفاده قرار می‌گیرد و مایکرون قصد دارد به‌مرور زمان آن را به تمام محصولات تولیدی خود گسترش دهد. 

مایکرون درحالی اطلاعیه‌ی مربوط به نود پردازشی وان آلفا را منتشر می‌کند که طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا برای تراشه‌های حافظه به‌شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است و همین موضوع باعث می‌شود نیاز به بهبود هزینه‌های تولیدی بیش‌ازپیش حس شود.

از سال ۲۰۱۹ تاکنون بخش اعظم فرایند تولید DRAM‌های مایکرون با استفاده از فناوری 1Z nm (نام تجاری لیتوگرافی ۱۰ نانومتری مایکرون) ساخته می‌شوند، بااین‌حال نود پردازشی وان آلفا باعث افزایش ۴۰ درصدی تراکم حافظه می‌شود و هم‌زمان ۱۵ درصد مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. ظاهرا در حدود ۱۰ درصد از قدرت پردازشیِ افزایش‌یافته به‌لطف بهبودهای اعمال‌شده در طراحی DRAM به‌دست آمده‌اند که شامل مواردی مثل کاهش درخورتوجه بیت‌لاین و وردلاین و همچنین استفاده از مواد اولیه‌ی بهتر و ابزارهای پیشرفته‌تر می‌شود.

مایکرون گفته است که قصد دارد فرایند ادغام نود پردازشی وان آلفا با تمامی محصولات سری DRAM را تا پایان سال جاری میلادی به‌اتمام برساند؛ هدفی جاه‌طلبانه که با درنظرگرفتن شرایط بغرنج زنجیره‌های تأمین به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا، کمی عجیب به‌نظر می‌رسد اما ظاهرا مایکرون در تلاش است تمامی توانایی‌های خود را در این زمینه به‌کار ببندد. مدیران اجرایی مایکرون در اوایل ماه جاری میلادی در جلسه‌ای با سرمایه‌گذاران شرکت کردند و به آن‌ها گفتند که درحال نظارت روی فعالیت‌های تولیدی برای پیدا کردن اختلالات احتمالی هستند و فعلا هیچ مورد خاصی پیدا نکرده‌اند و ظاهرا همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود.

بزرگ‌ترین مشکل مایکرون این است که کمبود قطعات روی فعالیت‌های شرکت‌های بزرگی نظیر ای ام دی (AMD) و انویدیا و اپل اثر گذاشته است و همین موضوع درنهایت باعث می‌شود میزان تقاضا برای حافظه‌های DDR4 و LPDDR4X و LPDDR5 و GDDR6 و GDDR6X پایین بیاید. با همه‌ی این‌ها مایکرون می‌گوید نود پردازشی جدید وان آلفا باعث کاهش هزینه‌های تولیدی DRAM می‌شود و احتمالا قیمت نهایی این محصولات را در بازار پایین می‌آورد. 

سامیت سادانا، قائم‌مقام اجرایی مایکرون، در بیانیه‌ای می‌‌گوید فناوری وان آلفای جدید این شرکت باعث تولید کم‌مصرف‌ترین DRAMهای موبایلی در صنعت می‌شود و مزیت‌های محصولات DRAM این شرکت را به حوزه‌های دیتاسنتر و کلاینت و صنعتی و خودرو نیز وارد می‌کند. مایکرون می‌گوید به‌لطف جایگاه برجسته‌ای که در حوزه‌ی حافظه‌های DRAM و NAND دارد می‌تواند باعث رشد هرچه بیشتر این دو حوزه شود؛ انتظار می‌رود بازار حافظه‌های DRAM و NAND در دهه‌ی بعدی، بیشترین سرد رشد را در بین قطعات نیمه‌ هادی تجربه کنند. 

DRAM بخش بزرگی از کسب‌و‌کار مایکرون را تشکیل داده است. در سه‌ماهه‌ی منتهی به پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، ۷۰ درصد از کل درآمد مایکرون ازطریق فروش حافظه‌های DRAM به‌دست آمده بود. واحد DRAM مایکرون ۴٫۰۶ میلیارد دلار درآمد به‌همراه حاشیه‌ی سود ۳۱ درصدی برای این شرکت به‌ارمغان آورد و همین موضوع نشان می‌دهد مایکرون در وضعیت خوبی به سر می‌برد. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
78