بيانيه کميسيون بلاک‌چين و رمزارز در مورد کمبود برق و آلودگی هوا منتشر شد

{title limit=50}

کميسيون بلاک‌چين و رمزارز سازمان نظام صنفی رايانه‌ای (نصر) بيانيه‌ای با موضوع خاموشی‌های اخیر و آلودگی هوا در کشور منتشر کرد. در این بیانیه که در اختیار زومیت نیز قرار گرفته، کميسيون بلاک‌چين به توضیح ارتباط استخراج ارز دیجیتال و آلودگی هوا و کمبود برق پرداخته است.

کميسيون بلاک‌چين و رمزارز در این بیانیه‌ می‌گوید آلودگی هوای تهران و استفاده از مازوت به‌جای گاز در نيروگاه‌ها در فصل زمستان مسبوق به سابقه است؛ البته مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا قرار بود امسال از مازوت‌سوزی جلوگيری شود و همین موضوع منجر به خاموشی‌ها شده است.

کميسيون بلاک‌چين و رمزارز نصر درادامه اضافه می‌کند: «بدهی سنگين چند هزار ميليارد تومانی وزارت نيرو به نيروگاه‌داران کشور که اهميت استراتژيک آن‌ها امروز بيش از پيش معلوم شده است از طرفی و از طرف ديگر عدم اجازه به آن‌ها جهت بهره‌مندی از صنعت استخراج جهت درآمدزايی در ظرفيت‌های خارج از مدار يا کم راندمان يا محبوس کشور، باعث شده است نيروگاه‌داران که در زندانی از ميله‌های طلا گرفتار هستند، برای مدت‌ها نتوانند اقدام به تعميرات دوره‌ای اساسی کنند و موجبات استهلاک سنگين آن‌ها و عدم توانايی به توسعه شده است.» کمیسیون همین موضوع را عامل اصلی خاموشی‌ها و تضعيف پدافند غيرعامل کشور عنوان کرده که اثرات سوء آن برای چند سال آينده به ارث گذاشته شده است.

کميسيون بلاک‌چين: وزارت نیرو می‌تواند قبوض فارم رفسنجان را منتشر کند تا به شبهه‌‌ی تبعیض بین ماینرهای داخلی و خارجی پایان بخشد

به گفته‌ی کمیسیون، تعيين تعرفه‌ی غير عادی و بدعت عجيب وزارت نيرو در تعيين تعرفه‌های بالا برای استخراج، طبق اعلام سخنگوی صنعت برق کشور، موجب سوق دادن فعاليت‌های کوچک و صنعت استخراج رمز ارزهای کشور به دور از محيط شفاف شده؛ اين قانون بد گويا نتوانسته هدف اصلی خود را به نتيجه برساند و نتيجه عکس داده است.

درادامه‌ی بیانیه می‌خوانیم که به ‌گفته‌ی سخنگوی صنعت برق کشور، ظرفيت صنعت استخراج رمزارز حدود ۳۱۰ مگاوات است و با توجه به ظرفيت توليد ۸۵ هزار مگاواتی توليد برق کشور و اوج مصرف کشور (حدود ۴۰ هزار مگاوات در زمستان و ۵۵ هزار مگاوات در تابستان) متوجه می‌شویم که اين صنعت کمتر از هفت دهم درصد در مصرف برق کشور نقش دارد و نمی‌تواند مسبب افزايش مصرف يا خاموشی يا آلودگی هوا شود.

کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به فارم رفسنجان که جزو مجموعه‌های مجاز توليد رمزارز در کشور محسوب می‌شود، اذعان می‌کند که طبق قانون، بخشی از همان ۰/۷ درصد (یا به ‌عبارتی، کمتر از يک درصد مصرف برق) ظرفيت فعلی صنعت ماینینگ در ایران است و وزارت نيرو در صورت رونمایی از اسناد قبوض و اسناد واريز وجه به خزانه کشور و پروفايل مصرف این مزرعه می‌تواند ابهامات تبعيض بين صنعت‌گران داخلی و خارجی را رفع کند. کمیسیون اضافه می‌کند: «صِرف فعاليت مجاز يک صنعت، هيچ ايرادی ندارد.»

کمیسیون بلاک‌چین و رمز ارز یادآوری می‌کند که افزايش ظرفيت مصرف برق، يکی از شاخصه‌های رشد اقتصادی کشورها محسوب می‌شود و لازم است به‌دنبال دليل رشد نکردن ظرفيت توليد متناسب با افزايش گاز و برق کشور گشت؛ همچنین می‌خوانیم: «عدم رشد زيرساخت‌های کشور بدون انگيزه و مشارکت بخش خصوصی به دور از ذهن بوده و با سياست‌های کلان توسعه جمعيت کشور نيز در تضاد است.»

درادامه، کمیسیون اذعان می‌کند که تهيه‌ی خوراک خبری برای دشمنان کشور و انحراف اذهان داخلی از سوء مديريت شبکه توليد و توزيع برق کشور توسط سخنگوی صنعت برق در دو هفته‌ی گذشته و تلاش برای اصلاح فرمايشات خود ظرف روزهای اخیر، خسران و هزينه‌های زيادی برای برخی نهادهای کشور و دولت و صنعت استخراج در شرايط خاص کشور به ارمغان آورده است؛ بنابر این، کمیسیون رمزارز درخواست می‌کند قبل از اظهارنظر توسط همه‌ی افراد و رسانه‌ها، از صحت و سقم هر خبری اطمينان بيشتری حاصل شود.

به گزارش کمیسیون رمز ارز و بلاک‌چین نصر، صنعت استخراج رمزارز هزينه‌هايی شامل موارد زیر به همراه دارد:

  • انشعابات برق و تثبيت برق از سطح ولتاژ بالا به ولتاژ قابل مصرف
  • زيرساخت بهره‌برداری و خنک‌کاری و فيلتراسيون
  • تهيه‌ی دستگاه‌های استخراج
  • تعميرات و نيروی انسانی و بهره‌برداری
  • برق با تعرفه ميانگين ۹۶۵ تومان (که اين عدد نيز ثابت نيست و بر حسب نرخ دلار متغير تعیین می‌شود که هر لحظه امکان افزايش آن وجود دارد)
  • اجاره‌ی محل

کمیسیون بلاک‌چین در انتها اضافه می‌کند: «صنعت‌گر استخراج صنعت‌گری است که محصولی توليد می‌کند با قابليت صادرات و تهاتر. همچنین، ميزان توليد و قيمت محصول توليدی متغير است و ريسک‌های فراوان افت قيمت محصول توليدی و از رده خارج شدن تجهيزات از لحاظ تکنولوژی و خرابی و ... را دارد. اين حوزه خطرات و احتمال ورشکستگی‌های فراوانی نيز دارد و بهتر است از هرگونه ساده‌انگاری يا ارزيابی اقتصادی يک صنعت پرپيچ‌وخم در يک زمان خاص از لحاظ سختی شبکه و قيمت محصول اکيدا خودداری شود.»

با وجود اعلام سخن‌گوی صنعت برق مبنی بر اینکه استخراج ارز دیجیتال در کشور موجب کمبود برق نمی‌شود و همچنین متخصصان دیگری که در این خصوص صحبت می‌کنند، نگرانی‌های مردم در روزهای اخیر و خاموشی‌های مکرر باعث شد چ وزارت نیرو روز گذشته، برق نیروگاه‌های مجاز رمزارز، از جمله فارم رفسنجان را به‌طور موقت قطع کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
83