برندگان نهایی دومین جایزه سال استیکر ازمیان بیش از ۲۰۰ نفر انتخاب میشوند
دومین دوره «جایزه سال استیکر» از مهر آغاز شد و مراسم اختتامیهی آن، ۲۳ دی، همزمان با روز جهانی استیکر برگزار خواهد شد. مراسم داوری نهایی دومین دوره نیز امروز از میان ۸۱ اثر ثابت و ۱۳ اثر متحرک برگزار میشود.
طی نشستی که امروز به همین منظور برگزار شد، دبیر دومین جایزه سال استیکر، از شرکت ۱۰۶۸ اثر و ۲۰۲ هنرمند خبر داد؛ آثار در بخش استیکر ثابت معادل ۹۹۰ و در بخش متحرک شامل ۷۸ مورد میشوند. درنهایت، ۶ اثر از هر دو بخش بهعنوا آثار برگزیده انتخاب میشوند.
تمامی شرکتکنندگان در جایزه سال استیکر مبلغ دو میلیون تومان و اولین برنده معادل ۱۳ میلیون تومان، دومین نفر ۱۰ میلیون و سومین نفر ۷ میلیون تومان دریافت میکنند. البته مبلغ جایزه از سال پیش تاکنون تغییر نکرده است.
مسعود شجاعیطباطبایی، دبیر رویداد، با اشاره به اینکه بحث طراحی استیکر بومی برای نخستین بار در ایران مطرح میشود، گفت آیگپ به دیگر پیامرسانهای داخلی نیز اجازه داده تا استیکرهای این شبکه اجتماعی را مورد استفاده قرار دهند.
مدیرعامل آیگپ نیز با اشاره به نقش تجاری مهمی که استیکر در سطح دنیا ایجاد، به «لاین» و «اسنپ چت» اشاره کرد. بهگفتهی میثم عسگری، لاین در سال ۲۰۱۷ مبلغ ۲۷۰ میلیون دلار از استیکر کسب درآمد کرد و با همین کار شروع به فرهنگسازی و تغییر ذائقه کرد؛ این شرکت سپس به فروختن کاراکترهای خود روی آورد. عسگری همچنین به خرید ۱۰۰ میلیون دلاری یک شرکت توسط اسنپ چت در سال گذشته اشاره کرد که کار اصلی آن تولید استیکر است. بهگفتهی او، همین موضوع نشان میدهد که اکنون میتوان از استیکر به اکسسوری رسید و بازار وسیعی را راه انداخت.
عسگری همچنین گفت که آی گپ از تولید محصولات کارتونی با بهرهگیری از استیکرهایش استقبال میکند و آمادهی همکاری با علاقهمندان این حوزه است.
عدم حمایت وزارت ارتباطات از جایزه سال استیکر
مدیرعامل آیگپ با ابراز گلایه از همراهی و حمایت نکردن وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد و اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرد که مکاتبه و صحبت با آنها برای برگزاری دومین جایزه سال استیکر انجام شد، بااینحال هیچکدام با آیگپ همکاری نکردند. عسگری در همین خصوص توضیح داد که نیاز به سرمایهگذاری و هزینهکردن خاصی ازسوی چنین نهادهایی نبود و آیگپ تنها انتظار داشت که وزارتخانهای مانند ارتباطات، به وظیفهی خود در قبال حمایت از پیامرسانهای بومی عمل کند.
وزارت ارتباطات تاکنون در دو مرحله اقدام به حمایت از پیامرسانهای ایرانی کرده است؛ میثم عسگری در پاسخ به خبرنگار زومیت درخصوص اینکه در چنین شرایطی آیا پیامرسانها انتظار بیشتری برای حمایت از تک تک برنامههایشان دارند، گفت: «منظور ما از حمایت، مالی نیست. ما حمایت رسانهای و تبلیغاتی و فرهنگسازی را در نظر داریم که بخش دولتی و حاکمیتی میتواند با توجه به ظرفیتهای خود برای آن اقدام کند و ما را سریعتر به نتیجه برساند.»
عسگری اضافه کرد که آیگپ ظرف ۴ الی ۵ سال گذشته که بحث پیامرسانها مطرح شده، تاکنون اقدام به دریافت هیچ حمایت دولتی اعم از وام، کمک مالی و سختافزاری نکرده و حمایتی هم نگرفته است. مدیرعامل آیگپ به زومیت گفت که تنها ماه گذشته، دیداری با وزیر ارتباطات به بهانهی حمایت از مسابقه سال استیکر صورت گرفت و ایشان گفتند که یک فضای دیتاسنتر در اختیار آیگپ قرار خواهد گرفت. بهگفتهی عسگری، آیگپ تنها توسط سهامداران خود حمایت شده که ۵۰ درصد آن متعلق به همراه اول و ۵۰ درصد متعلق به بانک پارسیان است.
مقالههای مرتبط:
مدیرعامل آیگپ در پاسخ به سوال دیگر زومیت درمورد مشکلی که پیامرسان آیگپ در زمان قطعی اینترنت جهانی در آبان ۹۸ تجربه کرد، توضیح داد: «قطعی اینترنت باعث شد پلتفرمهای زیادی در داخل کشور دچار مشکل شوند؛ این مشکل چند وجهی است. توجه کنید که پیامرسان لبهی تکنولوژی قدم برمیدارد و نمیتوان آن را با هر پلتفرمی مانند VOD یا اپلیکیشن پرداخت بانکی و غیره مقایسه کرد.» عسگری ادامه داد که متد تکنولوژی پیامرسان در ایران طی سالهای اخیر، بدون کمک گرفتن از برنامهها و نیروی خارجی صورت گرفته و بهصورت آزمون و خطا و تجربه جلو میرود. او اضافه کرد:
درمورد خاص آی گپ باید بگویم که بعد از تجربهی آبان ماه سال پیش، بخشهای زیادی در آی گپ بهصورت تحقیق و توسعه (R & D) درآمد و اصلاح فرایند صورت گرفت. باید این خبر را هم بدهم که ماه آینده Core جدید آیگپ را افتتاح میکنیم؛ با توجه به تجربههای سالهای گذشته و بهخصوص سال ۹۸، کور جدید با قابلیت توسعه و مقیاسپذیری راهاندازی میشود.
اعضای هیأت داوران در دومین جایزه سال استیکر شامل بهرام عظیمی، علی رادمند، مسعود شجاعی، میرحسین ایماغیان و امیرحسین یاسمنی هستند.