انویدیا ازاین‌پس از نام Tesla برای محصولات خود استفاده نمی‌کند

{title limit=50}

انویدیا مدت‌ها است که در حوزه‌ی تولید کارت‌های گرافیک فعالیت می‌کند و توانسته محصولات متنوعی با نام‌‌های مختلف به‌دست مشتریان برساند. خانواده‌ی محصولات سری تسلا نیز از مدت‌ها پیش در کانون توجه بوده‌اند و علاقه‌مندان به سخت‌افزارهای مربوط به دیتاسنتر به‌خوبی با آن‌ها آشنا هستند. اخیرا  خبرگزاری Heise گزارش جدیدی منتشر کرده است که ادعا می‌کند انویدیا قصد دارد استفاده از نام تسلا را برای همیشه کنار بگذارد. ناگفته نماند تسلا نخستین‌بار در سال ۲۰۰۷ در نام محصولات انویدیا استفاده شد.

بدین‌ترتیب به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد ازاین‌پس تنها از نام‌های جی‌فورس (GeForce) و کوادرو (Quadro) برای محصولاتش بهره ببرد.‌ برندهای جی‌فورس و کوادرو از مدت‌ها پیش در کارت‌های انویدیا مشاهده شده‌اند و امروزه برندهایی نام‌آشنا به‌حساب می‌آیند. تولد خانواده‌ی تسلا با مدل C870 اتفاق افتاد که تاریخ عرضه‌ی آن به سال ۲۰۰۷ برمی‌گردد. جدیدترین محصول این خانواده Tesla T4 نام دارد که ظاهرا انویدیا در سکوت خبری عبارت تسلا را از آن حذف کرده و نام آن را صرفا T4 به تغییر داده است. گفته می‌شود تغییرنام این پردازنده در سال گذشته اتفاق افتاده است؛ اما تا‌ امروز رسانه‌ای نشده بود.

ظاهرا انویدیا برای کنارگذاشتن برند تسلا دلیلی منطقی دارد. تیم سبز نمی‌خواهد کاربران هنگام شنیدن نام پردازنده‌های خانواده‌ی تسلا ذهنشان به‌سمت شرکت آمریکایی ایلان ماسک برود که در حوزه‌ی تولید خودرو فعالیت می‌کند. ناگفته نماند کارت‌های سری تسلای انویدیا در دیتاسنترها استفاده می‌شوند و کاربران عادی ممکن است شناخت کافی از آن‌ها نداشته باشند. همان‌طورکه اشاره کردیم، انویدیا نام پردازنده‌ی تسلا T4 را به T4 تغییر داده است؛ اما هنوزهم در وب‌سایت خرده‌فروشی‌ها استفاده از نام تسلا T4 برای این محصول را شاهد هستیم و شُرکای تجاری انویدیا نیز از نام تسلا استفاده می‌کنند.

انویدیا چند روز پیش رسما از معماری امپر برای کارت‌های گرافیک پرده‌برداری کرد. نخستین پردازنده‌ی معرفی‌شده‌ی مربوط به خانواده‌ی امپر با نام Nvidia Ampere GA100 شناخته می‌شود. انویدیا ادعا می‌کند GA100 بیست برابر قدرتمندتر از تراشه‌های سری ولتا (Volta) است و بزرگ‌ترین تراشه‌ی گرافیکی هفت‌نانومتری ساخته‌شده‌ی تاریخ به‌حساب می‌آید. انویدیا نسخه‌ای ویژه از این کارت گرافیک را با نام A100 عرضه می‌کند که مختص ‌به خانواده‌ی تسلا و اندکی از مدل عادی ضعیف‌تر است. 

انویدیا پیش‌تر دو نسخه‌ی ویژه از کارت گرافیک GV100 را در قالب خانواده‌های تسلا و کوادرو عرضه کرده است. با نگاهی به این دو مدل، تفاوت‌های بین خانواده‌ی تسلا و کوادرو تا حدی مشخص می‌شود. برای مثال، در مدل کوادرو کارت GV100 از درگاه‌های تصویر بیشتری استفاده شده است. کوادرو همچنان قرار است به‌عنوان یکی از برندهای انویدیا به حیات خود ادامه دهد؛ اما ظاهرا تیم سبز تسلا را کنار گذاشته است.

حذف نام تسلا ممکن است برای شماری از طرفداران قدیمی انویدیا ناراحت‌کننده باشد: بااین‌حال، دلیل انویدیا برای انجام این کار منطقی به‌نظر می‌رسد. دیدن پیشرفت‌های خانواده‌ی تسلا از سال ۲۰۰۷ تاکنون هیجان‌انگیز و نشان‌دهنده‌ی اهمیت ویژه‌ی این خانواده برای انویدیا است. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این موضوع چیست؟

مشخصات فنی کامل و بهترین قیمت کارت گرافیک انویدیا در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی محصولات این شرکت با یکدیگر و کارت گرافیک های AMD را در بخش محصولات زومیت مشاهده کنید. در این بخش، محصولات متنوعی از سری‌‌ Geforce و محصولات حرفه‌ای Quadro برای خرید و مقایسه دراختیار کاربران قرار گرفته است. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
140