مشخصات پردازنده کلاس لپ‌تاپ AMD مبتنی‌بر RDNA 2 و تراشه Navi 23 و Navi 24 فاش شد

{title limit=50}

مدتی پیش AMD بعد از سال‌ها دوری از بازار پردازنده‌های حرفه‌ای و پرچم‌دار، کارت‌های گرافیک پرچم‌دار رادئون موسوم به RX 6000 را با معماری جدید RDNA 2 و قیمت به‌مراتب ارزان‌تر از کارت‌های سری ۳۰۰۰ جی‌فورس انویدیا رونمایی کرد تا تنور رقابیت بین دو غول سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی بیش از هر زمان دیگری داغ شود. AMD درباره‌ی قدرت پردازشی کارت‌ها گرافیکی‌اش ادعاهای بزرگی کرد و بنچمارک‌های منتشرشده تا حدودی این ادعاها را تأیید می‌کنند. حال بعد از رونمایی کارت‌های گرافیکی کلاس دسکتاپ، به‌نظر می‌رسد AMD برای قدرت‌بخشیدن به پردازش گرافیکی لپ‌تاپ‌های گیمینگ در حال آزمایش چندین پردازنده‌ی گرافیکی از خانواده‌ی RX 6000M مبتنی‌بر معماری RDNA 2 است.

براساس اطلاعات اولیه و گفته‌های پاتریک شوور، AMD در حال ساخت گرافیک‌های جدید به‌منظور استفاده در کلاس لپ‌تاپ است که اولین‌بار تراشه‌ی Navi 23 و Navi 24 در بطن آن‌ها تعبیه شده است. به‌نظر می‌رسد AMD در ابتدا نسخه‌های اصلی و پرچم‌دار را براساس تراشه‌های Navi 23 و Navi 24 معرفی کند. گفتنی است تراشه‌های گرافیکی Navi 23 و Navi 24 هنوز در نسخه‌ی دسکتاپ عرضه نشده‌اند و کارت‌های گرافیکی RX 6700 از تراشه‌ی گرافیکی Navi 22 بهره می‌گیرند.

انتظار می‌رود AMD حداقل مشغول تولید سه عضو جدید از خانواده‌ی RX 6000M بر پایه‌ی تراشه Navi 23 باشد که ضعیف‌ترین آن‌ها توان کلی گرافیک ۶۵ وات‌ساعتی و دو نسخه‌ی دیگر به‌ترتیب توان کلی گرافیک ۸۰ وات‌ساعت و ۹۰ وات‌ساعت را ارائه می‌دهند. این احتمال نیز وجود دارد که TBP تراشه‌های یادشده کمی بیشتر باشد؛ اما قطعا چندان به بیشتر از ۱۰۰ وات‌ساعت نخواهد رسید؛ زیرا همان‌طورکه گفته‌ شد، پردازنده‌های گرافیکی مذکور به‌منظور استفاده در لپ‌تاپ طراحی شده‌اند و طراحی بردشان همچون نسخه‌ی دسکتاپ نیست و احتمالا عملکرد مشابه پردازنده‌های گرافیکی RX 5700M با بازدهی بیشتر ارائه خواهند داد.

احتمالا AMD از هشت گیگابایت رم در پیکربندی تراشه‌های یادشده استفاده خواهد کرد که در‌مقایسه‌با نسل گذشته، دو گیگابایت افزایش یافته است. همچنین، انتظار می‌رود پردازنده‌های گرافیکی فرکانس دو‌گیگاهرتزی را ارائه دهند. گفتنی است کارت‌های گرافیک کلاس دسکتاپ RX 6700 نیز با پیکربندی تا ۱۲ گیگابایت VRAM عرضه خواهند شد.

پردازنده‌ی گرافیکی RX 6000M مبتنی بر تراشه Navi 23

همان‌طورکه در ابتدا گفته شد، AMD در حال ساحت حداقل دو نوع پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی‌بر تراشه‌های Navi 24 است. انتظار می‌رود پردازنده‌ی گرافیکی Navi 24 XM از قابلیت cTGP (توان کلی گرافیک تنظیم‌شدنی) برخوردار باشد و سه توان گرافیکی ۳۵ و ۴۲ و تا ۵۰ وات‌ساعتی ارائه دهد. این ویژگی سبب می‌شود که سازندگان لپ‌تاپ از بین سه TGP باتوجه‌به نیاز و طراحی محصولشان یکی را انتخاب کنند و مدل‌های پرچم‌دار که از سیستم خنک‌سازی استفاده می‌کنند، از کارت‌های گرافیکی با توان گرافیکی ۵۰ وات‌ساعت استفاده کنند. دومین پردازنده‌ی گسسته از این خانواده مبتنی‌بر تراشه‌ی Navi 24 XML ساخته خواهد شد و ۲۵ وات‌ساعت TGP را به‌صورت واحد ارائه می‌هد. به‌عبارت‌دیگر، برخلاف تراشه‌ی گرافیکی قبلی توان گرافیکی متغیر را ارائه نمی‌دهد.

احتمالا AMD پردازنده‌های گرافیکی یادشده را جانشین RX 5500M و RX 5300M خواهد کرد که هر دو مبتنی‌بر نسل نخست معماری RDNA و تراشه‌ی Navi 14 ساخته و با پیکربندی سه و چهار گیگابایت حافظه‌ی رم عرضه شده‌اند. پردازنده‌های گرافیکی پیشین درمقابل خود پردازنده‌های گرافیکی Navi 24 XM و Navi 24 XML را می‌بینند که با پیکربندی هشت و شش گیگابایت رم از نوع GDDR6 می‌توانند عملکرد پردازشی لپ‌تاپ‌های آینده را تضمین و حتی به‌طور‌مستقیم با پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ GeForce RTX 30 رقابت کنند.

در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱، این مدل‌ها در لپ‌تاپ‌های گیمینگ همراه‌با پردازنده‌ی مرکزی Ryzen 5000 مبتنی‌بر Lucienne و Cezanne به بازار عرضه خواهند شد و نکته‌ی جالب این است که احتمالا AMD از حافظه‌ی کش جدیدش موسوم به Infinity Cache در این پردازنده‌های گرافیکی استفاده کند. کارت‌های گرافیک‌ پرچم‌دار حداکثر حافظه‌ی کش ۱۲۸ مگابایتی و ۳۲ مگابایت حافظه‌ی کوچک‌تر Infinity Cache خواهند داشت که می‌تواند ازطریق جریان تراشه‌های اصلی استفاده شود.

قابلیت SAM قابلیت مهم دیگری است که AMD برای این تراشه‌ها در نظر گرفته است. به احتمال زیاد، سال آینده‌ی میلادی پردازنده‌های گرافیکی RX 6000M در‌کنار پردازنده‌های مرکزی Ryzen 5000H و Ryzen 555U در رویداد سالیانه‌ی CES معرفی شوند. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی جدید AMD مبتنی‌بر معماری RDNA به‌منظور استفاده در لپ‌تاپ‌های گیمینگ چیست؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
72