پردازنده A16 اپل با فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد

{title limit=50}

اپل امسال در مراسم Time Files از آیپد ایر ۴ با طراحی جدید و پردازنده‌ی قدرتمند (A14) رونمایی کرد؛ A14 به‌عنوان اولین پردازنده‌ی ۵ نانومتری جهان، ۱۱٫۸ میلیارد ترانزیستور در خود جا داده است و به‌عنوان قلب تپنده‌ی آیپد ایر ۴ و آیفون‌های امسال، قدرت پردازشی آن‌ها را تأمین می‌کند. حال به گفته‌ی تحلیلگران، نسل بعدی سیلیکون‌های اپل ممکن است از فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC برای قدرت بخشیدن به دستگاه‌های اپل استفاده کند.

طبق گفته‌های بنیاد آماری ترندفورس (TrendForce)، در حال‌ حاضر باتوجه‌به تحریم‌های اعمال‌شده بر هواوی، کوپرتینویی‌ها تنها مشتری فرایند ساخت ۵ نانومتری TSMCهستند. خطوط تولید ۵ نانومتری که به‌عنوان پیشرفته‌ترین خط تولید شرکت TSMC یاد می‌شود، در ابتدا قرار بود زودتر از ایالات متحده، تکنولوژی ساخت ۵ نانومتری را دراختیار HiSilicon (زیرمجموعه‌ی هواوی) قرار دهد؛ اما با تحریم‌های اعمال‌شده، هواوی با محدودیت‌ تراشه مواجه شد.

با استناد به داده‌های فعلی این شرکت تحقیقاتی، انتظار می‌رود TSMC با استفاده از فناوری ۴ نانومتری سفارش‌های پردازنده‌ی A16 را به تولید انبوه برساند که متناسب با زمان‌بندی و روند طراحی اپل است؛ کوپرتینویی‌ها از زمان تولید پردازنده‌ی A10X، با استفاده از فرایند ساخت ۱۰ نانومتری و طراحی FinFET شرکت TSMC، هر دو سال یک‌بار فرایند ساخت پردازنده‌های سری A را کوچک‌تر می‌کنند. پردازنده‌های A14 Bionic و M1 در حال ‌حاضر برای اولین ‌بار از معماری ۵ نانومتری در کلاس خود استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد جهش بعدی می‌تواند پردازنده‌ی A16 باشد و تولید آن در سال ۲۰۲۲، برای محصولاتی مانند آیفون ۱۴ و آیپدها صورت گیرد. ترندفورس پیش‌بینی‌ می‌کند کوالکام نیز مانند اپل از این روند پیروی خواهد کرد و از فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC برای قدرت بخشیدن به پردازنده‌های اسنپدراگون استفاده خواهد کرد. بر اساس شایعات قبلی، اسنپدراگون ۸۷۵ کمتر از یک ماه دیگر با فرایند ساخت ۵ نانومتری سامسونگ، معرفی و در گوشی‌های پرچم‌دار سال آینده استفاده خواهد شد.

کوچک شدن اندازه و فاصله‌ی بین ترانزیستورها منجر به افزایش کارایی و عملکرد می‌شود و راه‌های تازه‌ای برای طراحی‌های پیچیده‌تر که قادر به انجام کارهای پیشرفته هستند باز می‌کند. به گفته‌ی اپل، پردازنده‌ی جدید M1 به لطف فرایند ساخت ۵ نانومتری، توانسته است در مجموع ۱۶ میلیارد ترانزیستور در سطح تراشه استفاده کند که بهره‌وری بیشتر از انرژی و قدرت بیشتر به ارمغان می‌آورد. در فاصله پردازنده‌ی A14 و A16، انتظار می‌رود اپل در پردازنده‌ی A15 از فناوری ویفر ۵ نانومتری پلاس TSMCاستفاده کند و در نهایت، این پردازنده قدرت آیفون ۱۳ را تأمین خواهد کرد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
36