آمازون همچون اپل به سراغ استفاده از تراشه اختصاصی می‌رود

{title limit=50}

به ‌دنبال تصمیم اپل برای ورود جدی به بازار رایانه‌های مبتنی‌ بر معماری آرم ازطریق نخستین نسل تراشه‌‌های سری اپل سیلیکون با نام ام وان (Apple M1)، آمازون نیز اعلام کرد قصد دارد رویکردی مشابه برای یکی از مهم‌ترین واحدهای تجاری خود در پیش بگیرد. بر اساس اعلام رسمی این شرکت، آن دسته از دیتاسنترهای واحد خدمات تحت وب آمازون (Amazon Web Services یا AWS) که به دستیار الکسای مبتنی‌ بر فضای ابری و خدمات تشخیص چهره ارتباط دارند، قرار است استفاده از پردازنده‌های انویدیا را کنار بگذارند و سراغ تراشه‌های سفارشی آمازون بروند.

طی سال‌های اخیر به‌وضوح مشاهده کرده‌ایم که شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری به استقلال بیشتر تمایل نشان داده‌اند و تلاش کرده‌اند قطعات محصولات‌ و سرویس‌هایشان را به‌صورت اختصاصی تولید کنند. بیانیه‌ی آمازون، جدیدترین نمونه از تلاش شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری برای کاهش هرچه‌بیشتر وابستگی به دیگران است. این نخستین باری نیست که آمازون چنین اقدامی انجام می‌دهد و طبق آمار رسمی، اکثر سرورهای خدمات تحت وب آمازون، امروزه از تراشه‌‌های اختصاصی این شرکت با نام Graviton 2 استفاده می‌کنند. 

تراشه‌ی Inferentia آمازون سرعت پردازش وظایف یادگیری ماشین نظیر تبدیل متن به گفتار را افزایش می‌دهد

البته الکسا و خدمات تشخیص چهره‌ی آمازون (Amazon Rekognition) به‌جای تراشه‌ی Graviton 2 قرار است به تراشه‌ی جدید اینفرنشا (Inferentia) متکی باشند. تراشه‌ی اینفرنشا وظایف مربوط به فناوری یادگیری ماشین نظیر تبدیل متن به گفتار و تشخیص تصاویر را تسریع خواهد کرد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آمازون می‌گوید جایگزینی تراشه‌های Graviton 2 با اینفرنشا در سرورهای الکسا و خدمات تشخیص چهره‌ باعث شده است میزان تأخیر و هزینه‌های کلی به‌ ترتیب ۲۵ و ۳۰ درصد کاهش پیدا کند.

در حال‌ حاضر انویدیا وظیفه‌ی تأمین تراشه برای دیتاسنترهای دستیار صوتی الکسا را برعهده دارد؛ بااین‌حال به‌طور دقیق نمی‌دانیم واحد خدمات تشخیص چهره از چه تراشه‌ای استفاده می‌کند. بیانیه‌ی جدید آمازون سؤالی جالب در ذهن ما ایجاد می‌کند؛ در حال‌ حاضر نمی‌دانیم تراشه‌ی اینفرنشا بر پایه‌ی معماری آرم (ARM) ساخته می‌شود یا خیر و با درنظرگرفتن تصاحب آرم توسط انویدیا، این سؤال برای‌مان پیش می‌آید که آیا انویدیا همچنان به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی قطعات اصلی تراشه‌ی اینفرنشا شناخته می‌شود؟

آمازون هنوز نگفته است در چه تاریخی باید منتظر روی کار آمدن سرورهای AWS مجهز به تراشه‌ی اینفرنشا باشیم؛ بااین‌حال تغییر سرورهای خدمات تشخیص چهره جزو اولویت‌های اصلی آمازون نیستند.

به‌ دلیل استفاده‌ی نیروهای دولتی آمریکایی از تشخیص چهره،‌ این سرویس همواره مورد انتقاد بوده است. به‌ دنبال قتل جرج فلوید توسط یک پلیس‌ آمریکایی، آمازون اعلام کرد که پلیس اجازه ندارد به‌ مدت یک سال از سرویس تشخیص چهره استفاده کند. 

تصمیم آمازون برای استفاده از تراشه‌های اختصاصی اینفرنشا در سرورهای الکسا و خدمات تشخیص چهره، نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد به‌طور جدی‌تر ترند امروز بزرگان صنعت فناوری را برای کنار گذاشتن قطعات متفرقه و روی آوردن به راهکارهای اختصاصی، دنبال کند. در حال‌ حاضر فروش بخش دیتاسنتر بیشترین درآمد فصلی را از آنِ انویدیا می‌کند؛ باید منتظر ماند و دید انویدیا چگونه می‌خواهد از بین رفتن تقاضا از سوی آمازون را جبران کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4013