حافظه ۱۷۶ لایه NAND مایکرون به تولید SSD سریع‌تر و ارزان‌تر منتهی می‌شود

{title limit=50}

مایکرون (Micron) چند روز پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد فرایند عرضه‌ی حافظه‌ی فلش ۱۷۶ لایه‌ی TLC NAND را به مشتریان تجاری خود آغاز کرده است. این حافظه‌های جدید به‌ تولید اس اس دی (SSD) بزرگ‌تر و سریع‌تر و به ‌احتمال زیاد ارزان‌قیمت‌تر منتهی می‌شوند.

مایکرون می‌گوید تراکم پنجمین نسل حافظه‌های 3D NAND تقریبا ۴۰ برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقبا است؛ رقبایی که از حافظه‌های ۱۲۸ لایه‌ی NAND بهره می‌گیرند. مایکرون می‌گوید میزان تأخیر در سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های ۱۷۶ لایه‌ی TLC NAND نسبت ‌به حافظه‌های ۹۶ لایه‌ی NAND به‌ میزان ۳۵ درصد و نسبت ‌به حافظه‌های ۱۲۸ لایه‌ی NAND به‌ میزان ۲۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

طرح گرافیکی حافظه 176 لایه NAND مایکرون

مایکرون تنها شرکتی نیست که حافظه‌ی ۱۷۶ لایه می‌سازد؛ اما نخستین تولیدکننده‌ای محسوب می‌شود که عرضه‌ی این نوع از حافظه‌ را در حجم انبوه انجام می‌دهد. در نظر داشته باشید که حافظه‌ی NAND جدید مایکرون از نوع TLC (سه بیت به ‌ازای هر سلول) است و گفته می‌شود ۳۳ درصد سرعت انتقال بیشتری دارد و تأخیر سرعت خواندن و نوشتن آن ۳۵ درصد بهبود پیدا کرده است. از آن‌جایی که حافظه‌ی جدید مایکرون در دسته‌ی حافظه‌های TLC NAND جای می‌گیرد (نه QLC)، انتظار داریم این حافظه‌ی ذخیره‌سازی دوام بیشتری داشته باشد. 

مایکرون در بیانیه‌ی خود جزئیات مربوط به حافظه‌ی جدیدش را تشریح کرده است. بر اساس آنچه مایکرون می‌گوید، در نسل جدید حافظه‌های این شرکت دو بسته‌ی ۸۸ لایه روی هم قرار می‌گیرند تا حافظه‌ای ۱۷۶ لایه ایجاد شود. این، رویکردی کاملا جدید نیست و مایکرون پیش‌تر برای ساخت حافظه‌های NAND از آن استفاده کرده است. ممکن است در ابتدا فکر کنید که روی ‌هم‌ قرار‌ دادن دو بسته‌ی ۸۸ لایه ترفندی هوشمندانه است؛اما نتیجه‌ی نهایی فرقی با استفاده از ۱۷۶ لایه‌ی واحد ندارد: به‌ ارمغان‌ آوردن تراکم بسیار بیشتر برای درایوهای بزرگ‌تر. 

پیشرفت های حافظه 176 لایه NAND مایکرون

مایکرون اعلام می‌کند حافظه‌ی ۱۷۶ لایه‌ی جدید NAND تقریبا یک‌پنجم کاغذ چاپی ضخامت دارد. ضخامت حافظه‌ی ۱۷۶ لایه‌ی مایکرون برابر با حافظه‌ی ۶۴ لایه‌ی این شرکت است که سال‌ها پیش تولید شده و بیشتر از دو برابر لایه‌ی کمتر نسبت ‌به حافظه‌ی جدید دارد. در نهایت حافظه‌ی جدید مایکرون به ‌تولید اس اس دی های بزرگ‌تر منجر خواهد شد و احتمالا این درایوها قیمتی پایین‌تر خواهند داشت. به این دلیل از عبارت «احتمالا» برای اشاره به کاهش قیمت SSD-های جدید استفاده کردیم که پیش‌بینی قیمت این نوع حافظه ذخیره‌سازی اصلا ساده نیست.

ضخامت حافظه‌ی ۱۷۶ لایه‌ی مایکرون هم‌اندازه‌با حافظه‌ی ۶۴ لایه‌ی این شرکت است

در روزهای آغازین دنیاگیری ویروس کرونا شماری از کارخانه‌های تولید حافظه تعطیل شدند و همین موضوع به کاهش تأمین SSD منتهی شد و قیمت‌ها بالا رفت. در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ افراد زیادی کار خود را از دست دادند و تصمیم گرفتند پول‌شان را صرف هزینه‌های مهم کنند؛ به‌همین دلیل به‌طور کلی تقاضا برای SSD و دیگر محصولات در بازار همواره در حال نوسان بود. در همان دوران، شمار زیادی از مردم مجبور بودند برای دورکاری، رایانه‌ی شخصی بخرند. کنسول‌های بازی جدید و گوشی‌های هوشمند 5G نیز مقدار زیادی حافظه‌ی NAND مصرف می‌کنند. این گفته‌ها نشان می‌دهند طی چند وقت اخیر، عوامل زیادی در قیمت‌گذاری حافظه‌های NAND دخیل بوده‌اند.

با همه‌ی این‌‌ها تحلیلگران به آینده‌ی SSD بسیار خوش‌بین هستند. هرچه زمان می‌گذرد سهم SSD از بازار حافظه‌ی ذخیره‌سازی افزایش پیدا می‌کند و مایکرون در تلاش است با حافظه‌ی جدید ۱۷۶ لایه،‌ بخش مهمی از بازار حافظه‌های SSD را به‌ تصاحب خود دربیاورد. 

جزئیات تراکم حافظه 176 لایه NAND مایکرون

مایکرون می‌گوید حافظه‌های جدید ۱۷۶ لایه‌اش به‌زودی در درایوهایی که تحت برند کروشیال (Crucial) عرضه می‌شوند حضور پیدا خواهند کرد. در حال‌ حاضر به‌طور دقیق به ظرفیت درایوهای جدید کروشیال یا قیمت آن‌ها اشاره نشده است.

یکی از تفاوت‌های درایوهای ۱۷۶ لایه با درایوهای ۱۲۸ لایه، دردسترس ‌بودن آن‌ها است. درِک دکر، از مقامات شرکت مایکرون، می‌گوید حافظه‌ی ۱۲۸ لایه‌ی NAND بیشتر همچون محصولی برای گذار از حافظه‌های ۶۴ لایه به ۱۷۶ لایه بود. طبق گفته‌ی دکر، مایکرون همواره در تلاش بوده است حافظه‌ی ۱۷۶ لایه را به‌عنوان مهم‌ترین حافظه‌ی NAND خود جلوه دهد. او همچنین می‌گوید انتظار دارد مشتریان حافظه‌های ۱۷۶ لایه را در مدل‌های بیشتر با قیمت پایین‌تر ببینند. 

تصویر اصلی مقاله، درایو اس اس دی Micron M600 را نشان می‌دهد و ارتباطی به حافظه‌ی ۱۷۶ لایه‌ی جدید مایکرون ندارد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
93