مقایسه آیپد ایر 2020 با نسل پیشین؛ توانمندتر اما گران‌تر

{title limit=50}

کوپرتینویی‌ها رویداد Time Flies را بدون آیفون‌های جدید برگزار کردند؛ اما محصولات جالبی ازجمله اپل واچ سری ۶ و مدل ارزان‌قیمت SE، آیپدهای جدید و امکاناتی مانند Family Setup برای مدیریت اپل واچ اعضای خانواده با آیفون توسط والدین معرفی شدند.

در این بین، آیپد ایر ۲۰۲۰ نیز رونمایی شد تا جایگزین محصول سال ۲۰۱۹ شود. با معرفی آیپد ایر جدید سوالی پیش می‌آید که چه تفاوتی میان دو نسل اخیر تبلت کوپرتینویی‌ها وجود دارد؟ با زومیت همراه شوید تا نگاهی به تفاوت‌ها این دو بیندازیم و کمی نیز با آیپد پرو ۲۰۲۰ آشنا شویم.

طراحی ظاهری

پنل جلو و پشت آیپد ایر 2020 / Apple iPad Air 2020

از نظر ابعاد، تفاوتی بسیار جزئی میان دو محصول اپل وجود دارد؛ به‌طوری‌که ضخامت هردو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ آیپد ایر ۶/۱ میلی‌متر باقی مانده، اما عرض مدل ۲۰۲۰ از ۱۷۴/۱ به ۱۷۸/۵ میلی‌متر و طول آن نیز از ۲۵۰/۶ به ۲۴۷/۶ میلی‌متر تغییر یافته است. چنین تغییری تقریبا به چشم نمی‌آید.

وزن مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر نیز با دو گرم افزایش به ۴۵۸ گرم رسیده است که بار دیگر باعث ایجاد تغییری در جهت بهتر یا بدتر شدن تجربه کاربری نمی‌شود. اپل در هردو مدل از ترکیب ساختاری یکسانی استفاده کرده است؛ به‌صورتی‌که پنل جلویی از جنس شیشه است و در پنل پشتی نیز بدنه‌ای از جنس آلومینیوم استفاده می‌شود. این دو پنل به‌صورت ترکیب ساندویچی با قابی از جنس آلومینیوم احاطه می‌شوند. 

نمایشگر

درصورتی‌که مدل ۲۰۱۸ آیپد ایر را به یاد داشته باشید از نمایشگری ۹/۷ اینچی استفاده می‌کرد. اپل با معرفی آیپد ایر ۲۰۱۹ ابعاد نمایشگر را به ۱۰/۵ اینچ افزایش داد تا کاربران دسترسی به صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر داشته باشند. حال مدل ۲۰۲۰، صفحه‌نمایشی با ابعاد ۱۰/۹ اینچ را دراختیار کاربر قرار می‌دهد که ۰/۴ اینچ از مدل ۲۰۱۹ و ۱/۲ اینچ از مدل ۲۰۱۸ بزرگ‌تر است.

بااین‌حال، برخورداری از صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر به‌معنی افزایش میزان رزولوشن نیست. رزولوشن مدل ۲۰۲۰ برابر ۱،۶۴۰ در ۲،۳۶۰ پیکسل است؛ اما مدل ۲۰۱۹ از رزولوشن ۱،۶۶۸ در ۲،۲۲۴ پیکسل استفاده می‌کرد. باتوجه‌به ابعاد صفحه‌نمایش و رزولوشن ذکرشده، مدل ۲۰۲۰ از تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل در هر اینچ استفاده می‌کند؛ اما تراکم پیکسلی مدل ۲۰۱۹ به ۲۶۵ پیکسل در هر اینچ می‌رسد. مدل ۲۰۲۰ برخلاف مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر از پنل رتینا مایع استفاده می‌کند که در مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو استفاده شده بود. 

سخت‌افزار

برای اینکه عملکرد دو مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ آیپد ایر را مقایسه کنیم نیاز به انجام بنچمارک‌های مختلف وجود دارد. بااین‌حال، مدل ۲۰۱۹ از تراشه A12 بیونیکی استفاده می‌کند که در مدل جدید آیپد ۱۰.۲ اینچی به کار گرفته شده است. در مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر، اپل از تراشه A14 استفاده کرده که برخلاف مدل پیشین به‌جای لیتوگرافی ۷ نانومتری از فرایند تولید ۵ نانومتری استفاده می‌کند. 

برخورداری از تراشه A14 ارزش خرید آیپد ایر مدل ۲۰۲۰ را به‌مراتب افزایش می‌دهد

مقام‌های اپل توضیح می‌دهند استفاده از چنین تراشه‌ای باعث بهبود عملکرد آیپد ایر ۲۰۲۰ از نظر محاسباتی و همچنین میزان مصرف انرژی نسبت به مدل پیشین می‌شود. جالب است بدانید اپل برای سری آیفون ۱۲ نیز تراشه A14 را استفاده می‌کند. درواقع با استفاده از چنین تراشه‌ای، آیپد ایر ۲۰۲۰ در میان محصولات بالارده و پریمیوم کوپرتینویی‌ها قرار می‌گیرد.

درحالی‌که از نظر ارتباطات درگاه لایتنینگ مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر در مدل ۲۰۲۰ به USB-C تغییر یافته است؛ اما تفاوت چندانی از نظر بخش امنیتی مشاهده نمی‌شود. بسیاری از کاربران می‌خواستند که Face ID به آیپد ایر جدید افزوده شود؛ اما اپل چنین تغییری را به دلایل نامشخص مناسب ندیده است.

دوربین

دوربین آیپد ایر 2020 / iPad Air از نمای نزدیک سبز


در بالای صفحه‌نمایش مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر از دوربینی ۷ مگاپیکسلی استفاده شده که مشابه آن در مدل ۲۰۱۹ نیز استفاده شد؛ البته با این تفاوت که دوربین سلفی مدل ۲۰۲۰ از f/2.0 به‌جای f/2.2 برخوردار است. در پنل پشتی نیز به‌جای دوربین ۸ مگاپیکسلی آیپد ایر ۲۰۱۹ از دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که از مشخصاتی مانند گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8، ابعاد حسگر ۱/۳ اینچی، پیکسل‌هایی با ابعاد ۱/۲۲ میکرومتری و فوکوس خودکار تشخیص فاز دوال پیکسل بهره می‌برد.

با وجود برتری دوربین آیپد ایر مدل ۲۰۲۰ نسبت به نسل پیشین باید صبر کرد تا کیفیت تصاویر ثبت‌شده با دو تبلت را در واقعیت سنجید. مقام‌های اپل توضیح دادند که از نظر فیلم‌برداری آیپد ایر ۲۰۲۰ قادر به ضبط ویدیوهایی با فرمت 4K نیز هست و می‌تواند چنین محتوایی را در ۲۴، ۳۰ یا ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند.

قیمت

در‌حالی‌که برتری مدل ۲۰۲۰ آیپد ایر را در جهات مختلف نسبت به مدل ۲۰۱۹ مشاهده می‌کنیم؛ اما این برتری به بهای قیمت گران‌تر ختم می‌شود. مدل پایه آیپد ایر ۲۰۲۰ از قیمت ۵۹۹ دلار شروع شده است که نسبت به مدل پایه آیپد ایر ۲۰۱۹ در حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر است. 

درصورتی‌که بخواهید مدل سیم‌کارت‌خور را خریداری کنید، به‌جای ۶۳۹ دلار مدل ۲۰۱۹ آیپد ایر باید ۷۲۹ دلار برای مدل سیم‌کارت‌خور آیپد ایر ۲۰۲۰ پرداخت کنید. از نگاه بسیاری چنین قیمت‌گذاری می‌تواند مطلوب باشد؛ اما نقطه ضعفی که به چشم می‌خورد عدم ارتقای ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی است. درواقع مدل پایه هردو نسخه ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آیپد ایر از ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی برخوردار هستند که شاید از نگاه برخی کاربران ظرفیت بسیار کمی باشد.

نمای جلو آیپد ایر 2020 / iPad Air

در صورت نیاز به حافظه بیشتر، گزینه ۲۵۶ گیگابایتی به کاربران ارائه شده است که مدل برخوردار از وای‌-فای آیپد ایر جدید ۷۴۹ دلار و مدل سیم‌کارت‌خور نیز ۸۷۹ دلار قیمت دارد. هردو مدل نسبت به نسخه‌های آیپد ایر ۲۰۱۹ در حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر شده‌اند. بااین‌حال، آنچه ارزش خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ را افزایش می‌دهد پشتیبانی از نسل اول قلم‌های اپل علاوه‌بر نسل دوم آن‌ها است.

جمع‌بندی

برخلاف توضیحاتی که برای اپل واچ سری ۶ در مقایسه با سری ۵ دادیم، انتخاب آیپد ایر ۲۰۲۰ سلیقه‌ای نیست و باید گفت نسبت به مدل ۲۰۱۹ تغییرات درخورتوجهی داشته است. برخورداری از تراشه A14 نیز آیپد ایر ۲۰۲۰ را در میان تبلت‌های بالارده با توان محاسباتی قابل‌توجه قرار می‌دهد.

برای کسانی نیز که بین دو مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ آیپد ایر به‌دنبال انتخاب گزینه مناسبی هستند، باید گفت که شاید خرید آیپد ایر ۲۰۲۰ به بهای پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر تمام شود، اما امکانات به‌کارگرفته‌شده در مدل ۲۰۲۰ ارزش پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر را دارد.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
139