گوگل پیکسل 4a در برابر آیفون SE؛ نبرد بازیگران میان‌رده

{title limit=50}

گوشی‌های پرچم‌دار، چندسالی است که برچسب قیمتی ۱۰۰۰ دلاری را رد کرده‌اند و مدام گران‌تر می‌شوند. بسیاری از مشتریان خواهان یک پرچم‌دار تمام‌عیار نیستند و احتمالا نیازی هم به آن ندارند و در عوض دنبال گزینه‌هایی ارزان‌تر هستند. حال دو شرکتی که پیش از این به خاطر پرچم‌دارهای گران‌قیمت خود شهره بوده‌اند دو گوشی مقرون‌به‌صرفه معرفی کرده‌اند: گوگل پیکسل 4a و اپل آیفون SE.

اپل همه را با نسخه ۲۰۲۰ آیفون SE غافل‌گیر کرد؛ درحالی‌که پیکسل مقرون‌به‌صرفه ایده جدیدی نیست؛ پیکسل 4a یکی از پرانتظارترین گوشی‌های هوشمند امسال بود.

پس از ماه‌ها شایعه و درز اخبار، گوگل بالاخره از پیکسل 4a پرده برداشت و این گوشی را به مبارزه دوش به دوش با آیفون SE فرستاد. اما این دو گزینه در قیاس با یکدیگر چگونه‌اند؟ در این مقاله نگاهی اجمالی به دو گوشی جدید این دو غول فناوری خواهیم داشت.

گوگل پیکسل 4a در برابر آیفون SE

مشخصات فنی


طراحی و نمایش‌گر


بهترین گوشی های 2020 آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

شیک قدیمی بهترین عبارتی است که می‌توان در توصیف طراحی گوشی آیفون SE بیان کرد. این گوشی تا حد بسیاری شبیه آیفون ۸ سه سال پیش است. اما طراحی گوشی‌های بازار در این سه سال دست‌خوش تحولات بسیاری بوده‌است. فارغ از دور بودن طراحی آیفون SE از جریان غالب طراحی گوشی‌های فعلی بازار، این طراحی، جمع و جور و تو جیب جاشو بوده و اسکنر اثرانگشت فیزیکی آن نسبت به نسخه‌های زیرصفحه، دقت بالاتری دارد.

گوگل روندی مشابه در رابطه با پیکسل 4a در پی گرفته اما نه به‌شدت اپل! گوشی پیکسل 4a ظاهری به مراتب مدرن‌تر از نسل قبل خود دارد. طراحی تقریبا بدون حاشیه و با پانچ‌هولی در بالای صفحه برای دوربین جلو که نمادهایی از طراحی نسل جدید گوشی‌های هوشمند هستند. البته با وجود وجود ویژگی‌های طراحی مدرن، گوشی جدید گوگل از دوربین پشت تکی و حسگر اثرانگشت فیزیکی نیز بهره می‌برد که جایی در طراحی‌های جدید ندارند. وجود جکهدفون نیز ویژگی قدیمی دیگری است که احتمالا بسیاری از کاربران از آن استقبال خواهند کرد.

نمای پشت و جلوی گوشی گوگل پیکسل 4 ای و نمایش پس زمینه 4a

مقوله طراحی تا حد زیادی سلیقه‌ای است و بیشتر ترجیح شخصی خود شما مهم است. اگرچه آیفون SE طراحی زیبا و جمع‌وجوری دارد اما کفه ترازو از دیدگاه ما به سمت پیکسل 4a سنگینی می‌کند. پیکسل 4a نمایشگری بیش از یک اینچ بزرگ‌تر دارد اما اندازه کلی آن چندان بزرگ‌تر نیست. از آن سو احتمالا جنس بدنه شیشه و فلز آیفون SE نکته مثبتی نسبت به بدنه پلی‌کربنات پیکسل محسوب می‌شود.

هردو گوشی از نمایش‌گرهایی کوچک به نسبت سایر گوشی‌های میان‌رده بهره می‌برند. نمایش‌گر کوچک ۴.۷ اینچی آیفون در این میان بسیار شاخص است. نمایش‌گر کمی کمتر از ۶ اینچی پیکسل نیز کمتر از سایر گوشی‌های میان‌رده بازار است. هیچ‌کدام از این دو گوشی نرخ نوسازی بالاتری ندارند.

مسئله مهم میان این دو گوشی، فناوری به‌کار رفته در نمایش‌گرهای این دو است. رزولوشن هم مسئله‌ای نیست اما فناوری OLED پیکسل 4a یکی از بهترین‌هایی است که در میان دستگاه‌های میان‌رده یافت می‌شود.

عملکرد و عمر باتری

نمای جلویی از گوشی گوگل پیکسل 4a / google pixel 4a front view

اگرچه آیفون SE ظاهری قدیمی دارد؛ اما درون آن بویی از قدیم نبرده ‌است. استفاده از پردازنده یکسان با پرچم‌دارهای اپل که پا به ‌پای پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۶۵ عملکرد دارد، موضوعی فوق‌العاده است. مدیریت رم عالی اپل موجب شده تا ۳ گیگابایت رم برای اجرای روان سیستم‌عامل و بیشتر برنامه‌ها و بازی‌ها کافی باشد.

از طرف دیگر، گوگل قیمت گوشی‌اش را با انتخاب گزینه میان‌رده اسنپ‌دراگون 730G کاهش داده‌است. اما ۶ گیگابایت رم آن تجربه‌ای روان و عالی از سیستم‌عامل به شما ارائه می‌دهد و هیچ مشکل قابل‌توجهی در استفاده روزانه نخواهید داشت.

بررسی ویدیویی زومیت از آیفون SE ۲۰۲۰

در زمینه باتری، همان‌طور که انتظار می‌رفت، گوگل پیکسل 4a عمر باتری بهتری نسبت به آیفون SE ۲۰۲۰ ارائه می‌دهد. البته پردازش بهینه و صفحه‌نمایش‌های نسبتا کوچک این دو گوشی به عمر باتری آن‌ها کمک کرده و در آزمایش، آیفون SE به ۴.۵ و پیکسل 4a به ۶.۵ ساعت کارکرد با صفحه روشن دست‌یافتند. این اعداد احتمالا برای یک روز کافی ‌است اما ممکن است برخی از کاربران نیاز به عمر باتری بیشتری داشته‌باشند.

یک برتری آیفون در بخش باتری، شارژ بی‌سیم است. این ویژگی که در پرچم‌دار پیکسل موجود است جایی در نسخه میان‌رده پیدا نکرده‌است. با وجود اهمیت نه چندان زیاد این موضوع برای بسیاری از کاربران، این موضوع اندکی ناامیدکننده‌است.

نرم‌افزار

برای نظردادن در این مورد باید به جنگ همیشگی iOS و اندروید برگردیم. اندروید خالص شاید موردپسند همه کاربران نباشد اما بدون اغراق،‌ تمیزترین و ساده‌ترین گزینه فعلی است. پیکسل 4a از آخرین قابلیت‌های اختصاصی پیکسل‌ها بهره‌مند می‌شود؛ قابلیت‌هایی نظیر گوگل اسیستنت، کال اسکرینینگ، گوگل ریکوردر و گوگل کمرا به‌روزرسانی‌شده.

از آن سو آیفون SE از iOS ۱۳ بهره می‌برد و تمام ایرادات وارد به iOS به آن وارد است. تمامی برنامه‌های شما در صفحه هوم بوده و هیچ جای جداگانه‌ای برای برنامه‌ها وجود ندارد، گروه‌شدن اعلانیه‌ها وجود ندارد و خبری از ویجت‌ها هم نیست. البته تمام این موضوعات، پاییز امسال و با عرضه iOS ۱۴ تغییر خواهد کرد. با کتابخانه اپ‌ها، ویجت‌ها، تصویر در تصویر و سایر قابلیت‌ها بسیاری از ایرادات فعلی این سیستم‌عامل برطرف خواهد شد.



 مقایسه iOS و اندروید همیشه بی‌نتیجه است و بستگی دارد که ترجیح می‌دهید عضوی از کدام اکوسیستم باشید. از خوبی‌های هردو گوشی پشتیبانی سریع و دست‌اول نرم‌افزاری هر دو شرکت است. البته آیفون در اینجا با پشتیبانی طولانی‌مدت‌تر، امتیازی مثبت کسب می‌کند. با در نظرگرفتن اینکه حتی آیفون 6S هم iOS ۱۴ را دریافت می‌کند احتمالا بهتر این موضوع را لمس کنید. البته گوگل هم به‌روزرسانی پیکسل‌ها را برای دو یا سه سال تضمین می‌کند.

دوربین

نمای برنامه دوربین پیکسل 4a گوگل

دوربین شاید مهم‌ترین قابلیت گوشی‌های هوشمند امروزی باشد. پیکسل 4a از سنسوری ۱۲.۲ مگاپیکسلی یکسان با پیکسل ۴ و ۳ در دوربین پشت بهره می‌برد. دوربین تکی پشت در فضای گوشی‌های جدید مطرود است اما پیکسل 4a موضوعی را ثابت می‌کند: بیشتر همیشه به‌معنای بهتر نیست!

شاید سخت‌افزار دوربین تغییر نکرده‌باشد؛ اما نرم‌افزار پیشرفت شگرفی داشته و از همین رو، خروجی تصاویر بسیار بهتر شده‌ است. پیکسل 4a وارث ویژگی‌های عکاسی پیکسل‌های سری ۴ مانند Astrophotography Mode و اسلایدر دوگانه اکسپوژر است.

به دلیل یکسان‌بودن حسگر پیکسل 4a با پیکسل 3a و 4 بیشتر تصاویر شبیه به هم هستند. وضوح و کنتراست در کل یکی است اما پردازش تصاویر اندکی تغییر کرده‌است. پیکسل 4a تصاویری با بالانس سفید بهتر، توناژ گرم‌تر و سایه‌های متعادل‌تر ارائه می‌دهد.

آیفون اس ای ۲۰۲۰ / iPhone SE 2020

آیفون SE نیز با مشخصاتی مشابه عرضه شده‌ است؛ یک دوربین تکی ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و دوربین سلفی ۷ مگاپیکسلی. تصاویر SE مشابه پیکسل 3a به‌همراه تون آبی در سایه‌ها است. آیفون SE قطعا گستره دینامیکی بیشتری نسبت به پیکسل 4a دارد. اما این موضوع همیشه نکته مثبتی نیست. آیفون ظاهرا سایه‌ها را بدون توجه به کنتراست و کانتور، زیادتر کرده ‌است که موجب شده تصاویر آیفون در قیاس با پیکسل اندکی بی‌رنگ‌وروتر به‌نظر برسند.


مقایسه دوربین دو گوشی / سمت چپ: Pixel 4a سمت راست: iPhone SE 2020

یکی از مهم‌ترین نقاط مثبت پیکسل 3a استفاده از دوربین پرچم‌دار در آن بود. گوگل تصمیمی مشابه در پیکسل 4a اتخاذ کرده اما استفاده از حسگر یکسان با نسل گذشته شاید به مذاق همه کاربران خوش نیاید. با تمام گفته‌ها و نظرات، هردو گوشی پیکسل و آیفون تصاویر بسیار خوبی می‌گیرند.

مقایسه قیمت‌ها

آیفون SE در بازارهای کلیدی دنیا عرضه شده و قیمت فعلی این گوشی در ایران طبق بخش محصولات زومیت، حدود ۱۵ میلیون تومان است. قیمت‌های جهانی این گوشی بدین صورت است:

نسخه ۶۴ گیگ: ۳۹۹ دلار / ۴۱۹ پوند / ۴۲۵۰۰ روپیه

نسخه ۱۲۸ گیگ: ۴۴۹ دلار / ۴۶۹ پوند / ۴۷۸۰۰ روپیه

نسخه ۲۵۶ گیگ: ۴۹۹ دلار / ۵۶۹ پوند / ۵۸۳۰۰ روپیه

از طرف دیگر، پیکسل 4a تنها در یک نسخه با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود. پیکسل 4a با برچسب قیمتی ۳۴۹ دلاری در بازار آمریکا از تاریخ ۲۰ اوت (۲۰ روز دیگر) عرضه می‌شود.

در انگلستان این گوشی ۳۴۹ پوند قیمت‌گذاری شده‌ است و از ۱۰ سپتامبر پیش‌فروش آن آغاز خواهد شد. شروع فروش در این کشور از تاریخ ۱ اکتبر خواهد بود. در بازار اروپا نیز این گوشی قیمتی حدود ۳۴۹ تا ۳۸۹ یورو خواهد داشت.

گوگل هنوز تاریخ و قیمت عرضه این گوشی در هند را اعلام نکرده‌است.

گوگل پیکسل 4a (یک نسخه، ۱۲۸ گیگابایت): ۳۴۹ دلار / ۳۴۹ پوند / ۳۴۹-۳۸۹ یورو

پیکسل یا آیفون؛ کدام را بخریم؟

 

دو گوشی پیکسل 4a و آیفون se 2020 در کنار هم

 انتخاب میان این دو گوشی انتخاب سختی است. با افزایش قیمت پرچم‌دارها، بازار میان‌رده‌ها محبوبیتی دوباره پیدا کرده‌اند و هردو گوشی پیکسل 4a و آیفون SE گزینه‌هایی عالی در این بازار هستند.

گوگل و اپل دو تا از بهترین گوشی‌های جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه بازار را تولید کرده‌اند.

 هردوی این گوشی‌ها در بازه قیمتی مشابهی هستند اما پیکسل قیمتی ارزان‌تر دارد. جنس بدنه آیفون از فلز و شیشه است و از شارژ بی‌سیم، مقاومت در برابر آب و پردازنده پرچم‌دار بهره می‌برد. از آن طرف پیکسل دارای نمایش‌گر بسیار روشن OLED، جک هدفون و دوربینی بهتر است.

نکات مثبت iPhone SE

  • جنس بدنه شیشه و فلز
  • شارژ بی‌سیم
  • مقاومت در برابر آب
  • پردازنده پرچم‌دار
  • پشتیبانی طولانی‌مدت

نکات مثبت Pixel 4a

  • جک هدفون
  • نمایش‌گر باکیفیت OLED
  • دوربین بهتر
  • قیمت نازل‌تر

در نهایت هردوی این گوشی‌ها گزینه‌هایی مقرون‌به‌صرفه و عالی هستند که جای خالیشان در بازار میان‌رده‌ها حس می‌شد. اگر به‌دنبال میان‌رده‌ای عالی هستید حتما گوشه چشمی به این دو گوشی داشته‌باشید.

انتخاب شما میان این دو گوشی چیست؟ دلایل انتخابتان را با ما و سایر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
197