گوگل اکسیر موفقیت را در تبلت پیکسل افشانده است؛ آیا پیکسل قاعده‌ی بازی را عوض می‌کند؟

{title limit=50}

جاه‌طلبی تبلتی گوگل دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آخرین تلاش گوگل برای ورود به بازار پرپیچ‌وخم لوح‌های هوشمند به تبلت پیکسل باز می‌گردد که مدتی پیش تصاویری از آن منتشر شد. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد گوگل به‌جای دنبال‌کردن رویکرد همیشگی، قصد دارد مسیری کاملاً متفاوت را طی کند.

گوگل با تبدیل تبلت پیکسل به محصولی شایسته که توانایی مدیریت خانه‌ی هوشمند را نیز دارد، ایده‌ای جدید در آستین دارد. به‌نظر می‌رسد تبلت گوگل شانس زیادی برای تصاحب سهم چشمگیری از بازار را داشته باشد که در ادامه به بیان دلایل این نظر می‌پردازیم.

تبلت گوگل پیکسل روی داک مغناطیسی

تبلت نکسوس 7 یکی از محصولات خوبی بود که با اندازه‌ی کوچکش بسیار کاربردی بود و برای بررسی کارهای روزمره و اخبار و شبکه‌های اجتماعی و تماشای فیلم گزینه‌ای ایدئال بود و به‌سختی می‌شد دستگاهی در قدوقواره‌ی آن پیدا کرد. شاید بهترین جایگزین تبلت مذکور را بتوان آیپد ایر دانست که اکثر کاربران استفاده‌های مشابهی از آن می‌کنند و این دستگاه هم به‌خوبی از پس آن‌ها بر می‌آید؛ اما موضوع اینجا است که تبلت‌ها فارغ از اندازه و مدل و برندشان، دستگاه‌هایی خانگی هستند و بیشتر افراد آن‌ها را از خانه خارج نمی‌کنند.

گزارش اخیر Statista نشان می‌دهد فقط ۱۲ درصد کاربران از تبلت‌هایشان در خارج از منزل استفاده می‌کنند. گوگل نیز در صفحه‌ی معرفی تبلت پیکسل، ایده‌ی مشابهی را تکرار کرده است. مسلماً استفاده از تبلت‌ها درمقایسه‌با گوشی‌های هوشمند بسیار کمتر است و با بزرگ‌ترشدن نمایشگر گوشی‌ها و تبدیل‌شدنشان به تبلت‌های جیبی، حمل‌کردن دو دستگاه مجزا منطقی به‌نظر نمی‌رسد. افزون‌براین، ظهور گوشی‌های تاشو نیز عاملی است که می‌تواند استفاده از تبلت‌های فعلی را از میزان فعلی هم کمتر کند.

همچنین، تبلت‌ها معمولاً دستگاه‌هایی مشترک هستند و در بسیاری از خانواده‌ها اعضای مختلف از یک تبلت استفاده می‌کنند. گوگل با تبدیل تبلت پیکسل به دستگاهی مرکزی برای خانه‌های هوشمند دقیقاً همین نکته را در نظر دارد و به‌دنبال مخاطبان بسیار بیشتری است؛ درست در زمانی که تقاضای جهانی خرید تبلت کاهش زیادی داشته است.

پیکسل با کاربردهای جدیدش می‌تواند تبلت‌ها را از دستگاه‌هایی لوکس به ابزارهایی مفید تبدیل کند.

باوجوداین، استفاده از تبلت به‌عنوان ابزار مرکزی کنترل خانه‌ی هوشمند رویکرد جدیدی نیست. مدتی است که آمازون تبلت‌های سری Fire را با کاربردی مشابه سری اکو شو روانه‌ی بازار کرده است که می‌توانند بسیار کاربردی باشند؛ اما تجربه‌ی کاربری آن‌ها اندکی ناامیدکننده است. لنوو نیز دستگاه Smart Tab M10 را همراه با دستیار صوتی گوگل عرضه کرده است که امکان استفاده به‌عنوان نمایشگر هوشمند نیز دارد. بااین‌حال، تبلت‌های ارزان‌قیمت به‌ندرت می‌توانند تجربه‌ی رایانش محیطی باکیفیتی ارائه کنند.

Smart Tab M10

مجهزکردن تبلت پیکس به قابلیت کنترل خانه‌ی هوشمند از آن دستگاهی دوکاره و منحصر‌به‌فرد می‌سازد که تا حد زیادی به نحوه‌ی پیاده‌سازی آن وابسته است. برخلاف آمازون و لنوو، گوگل قصد دارد از تبلت پیکسل نمایشگر هوشمند درجه یکی بسازد که می‌تواند آن را از رقبا متمایز کند.

تبلت پیکسل برای اولین بار به داک شارژ و اسپیکری مجهز است که قابلیت‌های صوتی آن را بسیار بهبود می‌دهد. درحالی‌که اکثر تبلت‌ها گوشه‌ای از خانه یا روی میز خاک می‌خورند، تبلت پیکسل با قرارگیری روی داک می‌تواند علاوه‌بر شارژشدن، تصاویر با کیفیتی را از گالری گوگل فوتوز کاربر نمایش دهد؛ اما این تازه آغاز کار است! ترکیب قطعات داخلی قدرتمند و سیستم‌عاملی همه‌چیز‌تمام می‌تواند قابلیت‌های بی‌نظیر و جذاب فراوانی را در تبلت پیکسل گوگل به‌ارمغان آورد.

اگر شما هم از تبلت‌ استفاده می‌کنید، حتماً متوجه شده‌اید که اکثراً گوشه‌ای خاک می‌خورند و وقتی هم که واقعاً به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، شارژشان تقریباً تمام شده است. اما با درنظرگرفتن جایگاهی ثابت برای تبلت پیکسل و کاربردهای بیشتر هر دو مشکل حل می‌شوند.

استفاده از تبلت برای کنترل خانه‌ی هوشمند ایده‌‌ی جدیدی نیست؛ ولی گوگل در انجام آن خبره‌تر است.

شاید داشتن دستگاهی مثل Nest Hub گوگل با قابلیت دسترسی فوری و نمایشگر کنترل مرکزی خانه و بلندگوهای قوی برای کاربر مفیدتر از تبلت‌ها باشد. تنها با بهره‌مندی از مرورگری اینترنتی و پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اصلی، Nest Hub می‌تواند اکثر قابلیت‌های تبلت‌ها را داشته باشد و به‌نظر می‌رسد گوگل نیز ایده‌ مشابهی در سر داشته است.

نست هاب مکس

ناگفته پیدا است که تبلت پیکسل و پایه‌ی اتصال آن با هدف دسترسی بهتر و مداوم ساخته شده‌اند. می‌خواهید نورپردازی هوشمند خانه را تنظیم کنید؟ پیکسل را بردارید. نور را تنظیم کنید. تبلت را مجدداً روی پایه قرار دهید. می‌خواهید ساعاتی خود را با فیلم و سریال سرگرم کنید؟ پیکسل را از روی پایه بردارید. سراغ نتفلیکس بروید و پس از تماشای فیلم، تبلت را دوباره روی پایه بگذارید تا شارژ شود.

افزون‌براین، با اینکه Nest Hub وسیله‌ای بسیار دوست‌داشتنی است؛ جابه‌جایی و پیداکردن جای مناسب برای آن در اطراف خانه کار آسانی نیست؛ اما تبلت پیکسل می‌تواند این مشکل را نیز برطرف کند؛ چراکه برخلاف سایر اسمارت‌هاب‌ها، به‌راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

امروزه همه‌ی ما در تلاشیم شلوغی‌های اطرافمان را کم کنیم و اگر بخواهیم بین دستگاهی مثل Nest Hub و تبلت یکی را انتخاب کنیم، انتخابمان مشخص است؛ اما چه بهتر اگر بتوان آن‌ها را در دستگاهی واحد ترکیب و قابلیت‌هایشان را در وسیله‌ای با اندازه‌ و حمل‌پذیری تبلت‌ها به کاربران هدیه کرد.

رویکرد گوگل برای حل دو مشکل با یک راه‌حل مزیت دیگری نیز دارد. درحال‌حاضر، بازار جهانی تبلت‌ها به دو قطب تقسیم شده‌ است که آیپدهای اپل با مخاطبان حرفه‌ای و مشکل‌پسند و مرفه‌اش در یک طرف و سایر تبلت‌های ارزان‌قیمت با مخاطبان عمومی‌اش و فروش بیشتر در طرف دیگر قرار دارند. دراین میان، جای خالی تبلت‌های میان‌رده به‌شدت حس می‌شود که سامسونگ سعی کرده است بدون رویکرد و هدف مشخصی آن را پر کند. شاید تبلتی مثل پیکسل بتواند مثل گوشی‌های پیکسل 7 این کار را انجام دهد.

گلکسی تب اس ۸

تبلت پیکسل می‌تواند خریداران را تشویق کند از دستگاه‌های اقتصادی گذر کنند و از آن‌ها فراتر بروند. تبلت مذکور ادعای حرفه‌ای‌ و تمام‌عیاربودن نمی‌کند و نیازی هم به آن ندارد. تبلت‌های حرفه‌ای تنها دستگاه‌هایی گران‌قیمت با تمرکز بر نتفلیکس هستند و از اکوسیستم متمرکز اپلیکیشن‌های حرفه‌ای بی‌بهره‌اند؛ مشکلی که تبلت‌های اندرویدی مدت‌ها است از آن رنج می‌برند. مطمئناً تنها دلیل تمایز تبلت‌های گران‌قیمت گلکسی تب سامسونگ نیز برخورداری از اکوسیستم نرم‌افزاری سامسونگ است. در عوض، تبلت پیکسل به‌دنبال برآورده‌کردن نیازهای واقعی مخاطبان است. تمرکز بر کارهای روزمره می‌تواند نقطه‌ی تمایز پیکسل با رقبایش باشد.

یکی از شروط مهم موفقیت تبلت پیکسل داشتن قیمت معقول است.

با نگاه کلی‌تر به دستگاه‌های سری پیکسل، می‌توان دریافت که گوگل از گشت‌وگذار در قلمرو قیمتی دستگاه‌های میان‌رده تا گران‌قیمت راضی است. اگر غول آمریکایی بتواند استراتژی قیمت‌گذاری مشابهی را برای تبلت پیکسل نیز پیاده کند، می‌تواند موفقیتش در بازار گوشی‌های هوشمند را تکرار کند.

رنگ های مختلف گوشی موبایل پیکسل 7 پرو گوگل / Google Pixel 7 Pro

رویکرد سخت‌افزاری گوگل نشان می‌دهد که از جای‌گیری در رده‌ی زیرین تبلت‌های پرچم‌دار رضایت دارد. استفاده از تراشه‌ی تنسور 2 که در گوشی‌های هوشمند سری پیسکل 7 نیز به کاررفته است امکان بهره‌مندی از مزایای اقتصادی و یادگیری ماشینی آن‌ها را در تبلت پیکسل نیز فراهم می‌کند. همچنین، حاشیه‌های زیاد، بدنه‌ی پلی‌کربنات و استفاده‌نکردن از دوربین‌های متعدد همگی از هدف‌گیری گوگل برای ساخت دستگاهی با قیمت محدود حکایت دارند. به‌نظر می‌رسد رویکرد مذکور بتواند موفقیت‌آمیز باشد.

همچنین، این بار، زمان‌بندی نیز به‌خوبی انجام شده است. تلاش‌های قبلی این شرکت برای تولید تبلت از فقدان نرم‌‎افزار مناسب ویژه‌ی نمایشگرهای بزرگ رنج می‌برد. گوگل باید پیکسل را به تبلت اندرویدی تمام‌عیاری تبدیل کند. شرکت مذکور پیش‌تر مدعی‌شده بود تبلت پیکسل بهترین تجربه‌ی کاربری اندروید را در نمایشگر بزرگ ارائه می‌کند. با بهبودهای ویژه‌ی اندروید 12L برای تبلت‌ها، انتظار می‌رود پیکسل نرم‌افزار مناسبی را دراختیار کاربران بگذارد.

باتوجه به اطلاعات و گزارش‌های موجود از تبلت پیکسل، به‌نظر می‌رسد تیم محصولات گوگل سرانجام پیغام کاربران را دریافت کرده‌است و قصد دارد با ترکیب تبلت پیکسل با اکوسیستم نام‌آشنای نِست و کاربردهای ثانویه، محصولی جذاب با قیمت مناسب عرضه کند.

آن‌طور که پیدا است تبلت پیکسل با جهت‌گیری دقیق و شفاف و تمرکز بیشتر روی کاربردهای روزمره تمامی اجزای لازم برای کسب موفقیت را دارد.

پیکسل می‌تواند نقش نست هاب بزرگ‌تر و بهتری را بازی کند و کنترل اکوسیستم خانه‌های هوشمند امروزی را در دست بگیرد. دیگر لازم نیست در موقع نیاز، نگران شارژ باتری تبلت باشید یا دستگاهی که برای خرید آن هزینه کرده‌اید را بی‌استفاده گوشه‌ای رها کنید. گویا تبلت پیکسل تمامی قابلیت‌های موردنیاز کاربران معمولی را دارد و می‌تواند نیازهای رومزه‌شان را به‌خوبی برآورده کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
203