سامسونگ اعتراف کرد: از مشکل باد کردن باتری گوشی‌های قدیمی مطلعیم

{title limit=50}

سامسونگ بالاتر از اپل و شیائومی، برترین برند صنعت موبایل از لحاظ تعداد گوشی‌های عرضه‌شده به بازار است و یکی از خوش‌نام‌ترین بازیگران این صنعت به‌حساب می‌آید، اما حتی طرفداران سامسونگ نیز فاجعه‌ی گلکسی نوت ۷ را فراموش نکرده‌اند. گلکسی نوت ۷ در موارد متعددی با مشکل انفجار باتری مواجه شد و در نهایت سامسونگ را مجبور کرد تمامی دستگاه‌ها را از بازار جمع‌آوری کند.

نگرانی طرفداران سامسونگ درباره‌ی باتری، حدوداً دو هفته پیش مجدداً بیشتر شد. آرون ماینی، یوتیوبر معروف که بیشتر با نام Mrwhosetheboss شناخته می‌شود، متوجه مشکلی عجیب در گوشی‌های سامسونگ شد. او که بیش از ۶۰۰ دستگاه گوشی سامسونگ دارد، می‌گوید متوجه متورم شدن باتری گلکسی نوت ۸ شده است. مشکل باتری به حدی بود که به شکسته شدن نمایشگر گوشی سامسونگ منتهی شد. پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد متورم شدن باتری فقط منحصربه گلکسی نوت ۸ نیست و چند گوشی دیگر نظیر گلکسی S6 و گلکسی S10 نیز با مشکل مشابهی مواجه شده‌اند.

به گزارش گیزموچاینا،‌ پس از رسانه‌ای‌شدن باد کردن باتری گوشی‌های سامسونگ، شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی این اتفاق را تأیید کردند و گفتند گوشی‌های قدیمی آن‌ها نیز با چنین مشکلی مواجه شده‌اند. آرون ماینی مشکل باد کردن باتری را تاکنون در هشت گوشی سامسونگ شناسایی کرده است. این تعداد تنها یک درصد از کل گوشی‌هایی را که ماینی دارد شامل می‌شود،‌ اما همچنان عدد نگران‌کننده‌ای است. تعداد قابل‌توجهی از مردم به‌صورت سالانه گوشی خود را عوض نمی‌کنند و مشکل باد کردن باتری ممکن است گریبان آن‌ها را بگیرد. آرون ماینی می‌گوید احتمالاً دمای محیطی که گوشی‌ها در آنجا قرار گرفته بودند، تأثیری بر باد کردن باتری نداشته است.

فردی به نمایندگی از سامسونگ در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی ورج گفته شرکت کره‌ای از این مسئله باخبر است. او همچنین اعلام کرده که سامسونگ مشغول انجام ارزیابی‌های بیشتر است و افرادی که درباره‌ی مشکل باد کردن باتری سؤال دارند، باید با بخش ارتباط با مشتریان تماس بگیرند.

دلیل باد کردن باتری گوشی چیست؟

آرتور شی، از کارشناسان مؤسسه‌ی iFixit، می‌گوید زمانی که ماده‌ی الکترولیتی داخل باتری شروع‌به ازبین‌رفتن می‌کند، باتری گوشی متورم می‌شود. این ماده که معمولاً از نوع مایع است، در گذر زمان تبدیل به گاز می‌شود و باتری را متورم می‌کند. این کارشناس همچنین می‌گوید دررابطه‌با باتری‌های لیتیوم یونی، اگر باتری تقریباً به‌طور کامل از شارژ تخلیه شود، ماده‌ی الکترولیتی ممکن است به آن آسیب بزند.

باتریِ بادکرده‌ی گوشی وقتی خطرناک می‌شود که آن را شارژ کنید

آرتور شی می‌گوید مؤسسه‌ی iFixit تاکنون بارها متوجه شده که باتری گوشی‌های قدیمی که دراختیار دارد، باد کرده است (این مؤسسه گوشی‌های هوشمند را کالبدشکافی می‌کند و متمرکز بر تعمیر آن‌ها است). به ادعای آرتور شی، مشکل باد کردن باتری صرفاً به گوشی‌های سامسونگ محدود نیست و چنین مسئله‌ای در آیفون‌های اپل نیز به چشم می‌خورد. با همه‌ی این‌ها گلکسی‌های سامسونگ بیشتر از آیفون با مشکل باد کردن باتری مواجه می‌شوند، موضوعی که دلیل آن هنوز مشخص نیست.

به گفته‌ی آرتور شی ظرفیت باتری نیز اهمیت زیادی در متورم شدن آن دارد و آیفون‌های قدیمی اپل عموماً مجهز به باتری‌های کوچک‌تری نسبت‌به گلکسی‌های سامسونگ هستند: «ظرفیت یکی از عواملی است که روی مقدار متورم شدن باتری اثر می‌گذارد.»

کارشناس iFixit می‌گوید اگر باتری گوشی قدیمی‌تان باد کرده است، نگران نشوید: «باد کردن باتری ذاتاً مسئله‌ی خطرناکی نیست، بلکه مکانیزمی ایمنی‌محور به‌حساب می‌آید. هر بار که باتری را شارژ می‌کنید، ابعاد آن کمی افزایش می‌یابد. تولیدکننده‌ی گوشی با علم به این موضوع یک‌سری کارها انجام می‌دهد تا خطری وجود نداشته باشد.»

البته شارژ کردن باتری‌هایی که باد کرده‌اند، کار عاقلانه‌ای نیست. آرتور شی می‌گوید شارژ کردن باتریِ بادکرده باعث می‌شود ماده‌ی الکترولیتی بیش‌از‌پیش صدمه ببیند، باتری بیشتر باد کند و در نهایت منفجر شود.

کارشناسان می‌گویند مشکل باد کردن باتری می‌تواند درنتیجه‌ی نقص در فرایند تولید نیز ایجاد شود. کلسی هاتزل، استادیار رشته‌ی مهندسی مکانیک و هوافضا در دانشگاه پرینستون، می‌گوید: «در داخل گوشی قطعه‌ای فلزی با مواد داخل باتری در ارتباط است و گاهی اوقات در فرایند تولید، باقی‌مانده‌های فلزی به داخل باتری منتقل می‌شوند. این مسئله دلیل بسیاری از مشکلات باتری است.» هاتزل می‌گوید احتمالاً باد کردن باتری گوشی‌های سامسونگ به روند تولید این باتری‌ها ارتباط دارد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
202