نخستین گزارش سالانه‌ دیجی ‌کالا منتشر شد

{title limit=50}

نخستین گزارش سالانه‌ی دیجی‌کالا روز دوشنبه، ۳۰ تیرماه با حضور سعید و حمید محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا به‌صورت آنلاین رونمایی شد.

گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا به‌صورت عمومی منتشر شده و گزیده‌ای از آمار و داده‌های دیجی‌کالا را شامل می‌شود.

براساس آمارهای ارائه‌شده در این گزارش که توسط بخش هوش مصنوعی دیجی‌کالا استخراج شده، کاربران یکتای ماهانه‌ی دیجی‌کالا در سال گذشته به ۲۶ میلیون نفر رسیده و متوسط مبلغ هر سفارش با افزایشی ۳۲ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۴۹۶هزار تومان رسیده است.

تنوع کالایی در دیجی‌کالا در سال اخیر رشدی دو برابری کرده و به دو میلیون و ۲۰۰ هزار قلم کالا رسیده است. دیجی‌کالا در سال ۹۸ با بیش از ۶۱هزار کسب‌وکار ایرانی بر بستر مارکت‌پلیس همکاری کرده است؛ این رشد دوبرابری در کسب‌وکارهای همکار با دیجی‌کالا نیز تا حد زیادی ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده که با تحت‌تأثیرقرار دادن کسب و کارها، آن‌ها را به‌سمت فروش آنلاین سوق داده است.

وضعیت پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا در سال ۹۸

به‌گفته‌ی سعید محمدی، دیجی‌کالا مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی خود را حمایت از کسب و کارهای ایرانی می‌داند. محمدی می‌گوید از تعداد بیش از ۶۱هزار کسب‌وکاری که در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا مشغول به فعالیت هستند، هر فروشنده به‌طور متوسط و ماهانه، ۳۹میلیون تومان فروش داشته است.

پلتفرم مارکت‌پلیس که بیش از دو سال است در دیجی‌کالا راه‌اندازی شده، بستری را برای دیگر کسب و کارها فراهم می‌آورد تا بدون نیاز به ایجاد زیرساخت و داشتن دغدغه‌های فنی و لجستیکی، کالاهای خود را برای میلیون‌ها کاربر دیجی‌کالا در سرتاسر ایران عرضه کنند. براساس داده‌های دیجی‌کالا، در سال ۹۸ حدود ۶۹درصد از فروش کالاها ازنظر تعدادی، به کالاهای ایرانی تعلق داشته؛ برندهای فعال در این پلتفرم هم به بیش از دو هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

دیجی‌کالا توانسته در سال ۹۸، محصولات عرضه‌شده در پلتفرم خود را برای بیش از ۱۲هزار روستا ارسال کند. درواقع، اکنون از هر نقطه‌ای از کشور، امکان خرید هرگونه کالایی به‌واسطه‌ی دیجی‌کالا فراهم شده و ساکنین شهرهای دوردستی که دسترسی به بازارهای مشخصی ندارند، قادر شده‌اند تا کالای مدنظر خود را از دیجی‌کالا سفارش دهند.

ورود به بورس

بیشترین حجم صحبت‌ها بین مدیران دیجی‌کالا و خبرنگاران در مراسم رونمایی از گزارش دیجی‌کالا، به مسئله‌ی ورود این شرکت به بورس اختصاص داشت. حمید محمدی در همین راستا اعلام کرد که یکی از مهم‌ترین اهداف دیجی‌کالا برای ادامه‌یافتن رشد خود، دسترسی به منابع مالی جدید است.

محمدی گفت دیجی‌کالا طی ۱۴ سال اخیر، سه مرتبه جذب سرمایه داشته و اکنون قصد دارد ازطریق جذب سرمایه‌ی مردم و شریک‌شدن منافع با آن‌ها، سرمایه‌ی جدیدی را کسب کند.

مدیران دیجی‌کالا خبر دادند که مراحل ورود به بورس تا حد قابل‌قبولی طی شده و تنها هیأت پذیرش باید تاریخ دقیق عرضه‌ی اولیه‌ی سهام را اعلام کنند.

مسئله‌ی تأخیر در ارسال

بنا بر آمار ارائه‌شده در گزارش دیجی‌کالا، ۹۵ درصد سفارش‌ها به‌موقع، و تنها ۵ درصد آن‌ها با تأخیر به دست مشتریان می‌رسد. برادران محمدی درمورد نارضایتی ۵ درصدی کاربران می‌گویند که این مسئله برای آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و سعی دارند در برنامه‌ای منسجم، مشکلات در این حوزه را رفع کنند.

محمدی می‌گوید: «این روندی طبیعی است که وقتی مشتری از شرایط راضی باشد، از آن حرفی نمی‌زند؛ اما اگر از خرید کالایی احساس نارضایتی کند، سریعا نسبت به آن اظهار ناراحتی می‌کند و ما این موضوع را به‌وضوح در شبکه‌های اجتماعی می‌بینیم. طبیعت شبکه‌های اجتماعی، نقد کردن است. اما ۵ درصد نارضایتی برای تأخیر در ارسال کالا، به‌معنی این است که روزانه ۳۰۰ هزار سفارش با تأخیر به‌دست خریدار می‌رسد. اگر همین تعداد افراد که ۵ درصد را شامل می‌شوند، به شبکه‌های اجتماعی بیایند و نارضایتی‌شان را اعلام کنند، درواقع حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار اعتراض را شاهد خواهیم بود که طبیعتا فضایی را ایجاد می‌کند که به نظر می‌رسد دیجی‌کالا درزمینه‌ی ارسال به‌موقع مرسولات بسیار ضعیف عمل می‌کند.»

خبر دیگر برادران دیجی‌کالا، ری‌برندینگ و تغییر هویت بصری شرکت، به‌منظور هماهنگی بیشتر میان تمامی پلتفرم‌های فروش بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
13