چیپس، پفک و پاپکورن یکهتاز فروش آنلاین سوپرمارکتی
در گزارشی که اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی ارائه داده، ایرانیها در این گروه از کالاها بیشتر لبنیات میخرند. سهم لبنیات ۱۹ درصد از کل بازار است که نوشیدنیها با ۱۷ درصد سهم بازار آن را دنبال میکند. بستنی و فالوده از نظر تعداد و سیگار از نظر مبلغ پرفروشترین کالای ایرانیها در خریدهای حضوری است. این گزارش براساس اطلاعات فروش بیش از ۲۱۰۰ فروشگاه در بیش از ۸۰ شهر مختلف در بازهی زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ تهیه شده است.
بهطورکلی مردم پس از بستنی و فالوده، از نظر تعدادی بیشتر کیک و کلوچه، شیر، بیسکوئیت و ویفر، چیپس، پفک و پاپکودن و سیگار میخرند. از نظر مبلغی سیگار پرفروشترین محصول در خریدهای حضوری و شیر و چیپس و پفک و پاپکورن پرفروشترین در خریدهای آنلاین هستند. پس از سیگار در خریدهای حضوری و آنلاین، شیر، پنیر، آدامس، پاستیل، شکلات، ماست و بستنی و فالوده کالاهایی هستند که براساس مبلغ بیشتر فروختهاند. البته این اطلاعات منتج از دادههای مراجعه افراد به سوپرمارکتها است و آماری از فروش کالاهایی مثل محصولات گوشتی، نان، میوه و لوازم آرایشی بهداشتی در کانالهای توزیع تخصصی در این گزارش نیامده است.
شاخص تمایل به خرید در این گزارش نشان میدهد مردم ایران در خرید آنلاین بیشتر به خرید چیپس، پفک، پاپکورن، بیسکویت و ویفر تمایل دارند. همچنین براساس شاخصهای سبد خرید حضوری بهتفکیک زمان و جغرافیا، متوسط مبلغی و تعدادی سبد خرید در شهر تهران و در ایام تعطیل بیشتر از میانگین است. میانگین آیتمهای خرید در هر سبد تهرانیها ۴/۵، کلانشهرها ۳/۸ و شهرستانها ۴ است. در موقعیتهای مختلف سیگار و شیر پرتکرارترین خریدهای ایرانیها هستند. این دادهها با تقسیم تهران به سه قسمت شمال و مرکز و جنوب به این نتیجه میرسد که سیگار در شمال و مرکز تهران و شیر در جنوب تهران پرفروشتر از گروههای دیگر کالاهای سوپرمارکتیاند.
دادههای سبد خرید تهرانیها نشان میدهد در گروه اول (شمال تهران) متوسط اندازهی سبد خرید ۴/۸ آیتم و متوسط مبلغ ۷۴ هزار تومان و در گروه دوم (مرکز تهران) اندازهی سبد ۴/۱ آیتم به مبلغ ۵۶ هزار تومان و در گروه سوم (جنوب تهران) با ۳/۳ آیتم حدود ۳۰ هزار تومان است. ایرانیها در سال گذشته نوسان قیمت زیادی را در کالاهای سوپرمارکتی تجربه کردند که ناشی از تورمی است که همچنان ادامه دارد. در یک مورد قیمت ماست، یکی از پرفروشترین محصولات لبنی، از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۰ حدود ۵۱ درصد و قیمت آبمیوه ۱۷ درصد و قیمت دستمال کاغذی حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است.
اندازهی بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی و سهم فروش آنلاین بهدلیل افزایش جمعیت و عرضهی محصولات جدید در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۱، اندازهی بازار کالاهای سوپرمارکتی در جهان ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار بود که ۷/۴ درصد از آن سهم فروش آنلاین است. ۳۴ درصد بازار کالاهای سوپرمارکتی جهان دراختیار آسیا و اقیانوسیه است؛ درحالیکه ۶۰ درصد جمعیت جهان در این منطقه زندگی میکنند. درمقابل آمریکای شمالی با داشتن ۸ درصد جمعیت جهان، ۲۶ درصد و اروپا با ۱۰ درصد جمعیت جهان، ۲۳ درصد از بازار سوپرمارکتی دنیا را دراختیار دارند. همچنین آفریقا با ۱۷ درصد جمعیت جهان، ۱۰ درصد و آمریکای جنوبی با ۵ درصد جمعیت جهان، ۷ درصد از این بازار سهم دارند.
اندازهی بازار کالاهای سوپر مارکتی ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۶۲۶ هزار میلیارد تومان یا با حساب دلار ۲۷ هزار تومانی، ۲۳ میلیارد دلار است که نشان میدهد سهم بازار ایران در سال ۲۰۲۱ از بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی کمتر از ۰/۲ درصد بوده. همچنین در سال ۱۴۰۰، کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی حدود ۰/۸ درصد برآورد شده است. سرانهی خرید هر فرد در ایران هم رقم اندکی است. هر ایرانی در سال ۲۷۰ دلار خرید سوپرمارکتی دارد که براساس گزارش اسنپ اکسپرس، این رقم برای ترکیه با جمعیتی معادل ایران ۱,۴۲۴ دلار برآورد میشود. بیشترین سرانهی خرید سوپرمارکتی نیز متعلق به فرانسه است.
اسنپ اکسپرس در نشست رونمایی گزارش شرکت دربارهی صنعت کالاهای سوپرمارکتی اعلام کرد در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸۰ میلیون کالا در اسنپ اکسپرس فروخته شده است. همچنین، ۶۶ هزار نفر بیش از ۴ بار در هفته ازطریق این شرکت سفارش ثبت کردهاند و رکورد تعداد کالا در یک سبد خرید ۷۸ عدد بود. مدیر بیزینس لاین این شرکت درادامه نشست گفت:
برای این گزارش انواع مختلف سوپرمارکتها از کوچک و بزرگ، سنتی و مدرن و در شهرهای بزرگ و کوچک در نظر گرفته شده است. همچنین باتوجهبه ارتباطی که با فروشگاهها داشتیم، دادههای خریدهای حضوری را از آنها دریافت کردیم. میتوانیم بگوییم دادههایمان در این نمونهی آماری با حدود ۱۰ درصد خطا درست است.