اینتل قصد دارد نسخه مینیاتوری گرافیک Alchemist Arc را با قیمت زیر ۱۰۰ دلار راهی بازار کند

{title limit=50}

گرافیک اینتل Arc A380 درحال‌حاضر با قیمت ۱۲۹ تا ۱۳۹ دلار در بازار ایالات متحده عرضه می‌شود، اما این مدل، ارزان‌ترین گرافیک مجزای این شرکت نخواهد بود زیرا به‌نظر می‌رسد مدل مینیاتوری تک اسلات سری A300 با قیمت زیر ۱۰۰ دلار دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. این نسخه درواقع برای دسکتاپ‌های کوچک و مقرون‌به‌صرفه طراحی شده است.

نیکولایچوک الکسی، توسعه‌دهنده‌ی Afterburner MSI، تصویری از گرافیک تک‌اسلات معرفی‌نشده‌ی سری Arc A300 اینتل منتشر کرده که از دو فن خنک‌کننده بهره می‌برد. این تصاویر در وب‌سایت PRO Hi-Tech نیز بازنشر داده شده است. نیکولایچوک در گفت‌وگو با وب‌سایت معتبر گرافیک‌کاردز گفت که سیستم خنک‌کننده با فناوری چاپ سه‌بعدی تولید شده و بنابراین ما در اینجا با مدل تجاری این محصول سروکار نداریم. درهمین‌حال، این نمونه می‌تواند طراحی برد گرافیک بسیار ارزان‌قیمت سری Arc A300 اینتل را نشان دهد.

نسخه مینیاتوری گرافیکی سری اینتل Arc A300

TomsHardware می‌نویسد، Arc A380 اینتل، یک گرافیک نسبتاً جمع‌وجور برای بازی محسوب می‌شود که از پردازنده‌ی ACM-G11 این شرکت بهره می‌برد و به هشت هسته‌ی Xe (۱۰۲۴ پردازنده‌ی جریانی) و ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 مجهز شده است. این محصول همچنین از رابط ۹۶ بیتی پشتیبانی می‌کند. بااین‌حال، ازآنجاکه این مدل بیشتر برای گیمرها درنظر گرفته شده، گاهی اوقات با فرکانس بالاتر و همچنین افزایش توان مصرفی عرضه می‌شوند و به‌ همین دلیل است که این مدل‌ها به کانتکور برق کمکی ۸ پین PCIe نیاز دارند. درهمین‌حال، در بسیاری موارد، رایانه‌های شخصی ارزان‌قیمت شرکت‌های بزرگ، کانکتور برق PCIe ندارند. علاوه‌براین، فضای کوچک برخی مدل‌ها باعث می‌شود نتوان از کارت گرافیک‌های کامل در آن‌ها استفاده کرد و بنابراین اینتل تصمیم دارد نسخه‌ی کوچک‌تری از این گرافیک‌ها را برای چنین سیستم‌هایی عرضه کند.

اینتل درحال آماده‌سازی (یا حداقل آزمایش) یک برد مینیاتوری تک اسلات از سری Arc A310 یا Arc A320 است که نیازی به منبع برق خارجی ندارد و می‌توان از آن روی همه‌ی رایانه‌های شخصی با اسلات یدکی PCIe x16 استفاده کرد. این مدل می‌تواند رقیبی برای AMD Radeon Pro 6400 یا Radeon RX 6400 باشد. درهمین‌حال ACM-G11 اینتل برخلاف Navi 24 AMD از قابلیت پردازش رسانه‌ای کلاس جهانی (رمزگشایی و رمزنگاری سخت‌افزاری جریان‌های 4K H.264/H.265/AV1) بهره می‌برد و از اتصال به چهار نمایشگر اکسترنال پشتیبانی می‌کند.

درحال‌حاضر مشخص نیست اینتل پردازنده‌ی ACM-G11 را با چه تنظیماتی در برد گرافیکی مینیاتوری سری Arc A300 مورد استفاده قرار خواهد داد. ازآنجاکه نسخه‌ی کامل گرافیک Arc A380 حدود ۱۳۰ دلار قیمت دارد، نسخه‌ی مینیاتوری این محصول احتمالاً با قیمت ۱۰۰ دلار یا حتی کمتر روانه‌ی بازار خواهد شد.

هنوز مشخص نیست آیا گرافیک مینیاتوری جدید اینتل در خرده‌فروشی‌ها نیز عرضه خواهد شد یا خیر. اگر این اتفاق رخ دهد، استفاده از این گرافیک‌ها، گزینه‌ی بسیار مناسبی برای رایانه‌های شخصی سینمای خانگی (HTPC) و ارتقای سیستم‌های ارزان‌قیمت خواهد بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
44