آمازون اشک کارمندانش را درمیآورد؟
بر اساس جدیدترین گزارشهای تهیه شده، شرکت آمازون که در معرض انتقادهای فراوانی راجع به نحوه رفتار با کارمندانش قرار گرفته بود، از چند ماه اخیر برنامه بازخورد کارمند را در شرکت خود آغاز کرده است. آیا این کار باعث بهتر دیده شدن شرکت میشود؟
آمازون بر این عقیده است که گسترش این قبیل برنامهها باعث ارتقا ارتباطات آمازون شده است. قابل ذکر است که این موضوع با گزارش اخیر روزنامه نیویورک تایمز که در رابطه با فرهنگ اداری در محیط کار است، نامرتبط است.
این گزارش در رابطه با شرکتهایی با شرایط خاص است؛ شرکتهایی که بانوانی را که بهتازگی وضع حمل کرده بودند، مجبور به کار بیش از ۸ ساعت در روز میکردند. یا شرکتهایی که صحنه گریه کارمندان بر سر میز اداری در آن ها امری معمول بود.
آمازون نیز در ابتدا رفتار نامناسبی را با گروهی از کارمندان خود روا میداشت. این نوع رفتار اغلب بر اساس مقام و رتبه هر فرد در شرکت معین میشد. پس از آشکارشدن این موضوع، آمازون تلاش کرده تا با تکنيسینهای خود رفتاری مشابه با دیگر کارمندان را اعمال کند.
هنگامی که از دن فینیگان مدیر اجرایی بخش استخدام مهندسین نرمافزار در شرکت جابوایت (Jobvite)، در مورد برنامههای آمازون سوال پرسیده شد، او این گونه پاسخ داد:
ما نیز در شرکت جابوایت یقینا به اینگونه بازخوردها توجه میکنیم. من میتوانم یک ارتباط و همبستگی میان پارامترهایی از قبیل سطح رضایتمندی، فروش موفق و همچنین گسترش و توسعه شرکت برقرار کنم. در مقابل نیز عواملی بر کاهش میزان رضایتمندی کارمندان وجود دارد. برای مثال، اینکه یکی از کارمندان باتجربه و محبوب میان دیگران برای دریافت پیشنهادی بهتر از سوی شرکتهای دیگر، شرکت ما را ترک کند. اگر شما تمام این موارد را زیر نظر داشته باشید، متوجه خواهید شد که چه عواملی باعث جداشدن کارمندان از شرکت میشود، چه عواملی کارمندان را در شرکت شما راضی و خوشحال نگه میدارد و همچنین به عنوان یک رهبر چه کارهایی میتواند باعث ارتقای روحیه کارمندان و در نتیجه ارتقا عملکرد شرکت شود.
اسکات دوبروسکی، کارشناس ارتباطات شرکت گلسدور، نیز با تاثیر عواطف و احساسات موافق است. عقیده او در این باره اینچنین است:
شرکتها در هر اندازهای، کوچک یا بزرگ، از نظرسنجیهای درونسازمانی خود به عنوان یک اهرم استفاده میکنند تا کارمندان خود را با کیفیت بیشتری تشویق به کار کنند.
شرکتهایی که در نظرسنجیهای داخلی یا نظرسنجیهای عمومی به بازخورد از سوی کارمندان توجه میکنند، در استخدام استعدادهای تازه آزادی عمل بیشتری خواهند داشت. انجام اینگونه فعالیتها نمایانگر این موضوع است که آن ها به کارمندانشان به اندازه کافی اهمیت میدهند و نظر آن ها را درباره محیطی که در آن مشغول به فعالیت هستند، جویا میشوند. هنگامی که یک شرکت این گونه طرحها را به عرصه اجرا میگذارد، مردم نیز برای کار به سمت این نمونه شرکتها که بازخورد کارمندان را در تغییرات شرکت دخالت میدهند، متمایل میشوند.
اگرچه پاسخگویی به بازخوردهای کارمندان توسط آمازون از سوی این شرکت کاملا اختیاری است، اما اخیرا نحوه برخورد آمازون با کارمندان یقهسفید و یقهآبی کاملا دگرگون شده است.
منبع: shanbemag