پردازنده AMD Ryzen 4000 Renoir بدون نیاز به خنک‌کننده، بازی کرایسیس را اجرا می‌کند

{title limit=50}

تاکنون اخبار و بررسی‌های جالب‌توجهی پیرامون پردازنده‌های ترکیبی موسوم به APU از خانواده‌ی AMD Ryzen 400 Renoir منتشر شده است که در پلتفرم نوت‌بوک، عملکرد مناسبی داشته‌اند. اکنون برخی از کارشناسان سخت‌افزار تلاش کرده‌اند تا بازی محبوب کرایسیس را بدون سیستم خنک‌کننده برای پردازنده‌ی مرکزی، روی پایین‌رده‌ترین پردازنده‌ی خانواده‌ی Renoir آزمایش کنند.

فریچنر فریتز، از کاربران سرشناس دنیای سخت‌افزار در توییتر که تاکنون آزمایش‌ها و بررسی‌های عمیقی روی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی منتشر کرده است، توانست پردازنده‌ی ترکیبی Ryzen 4000 APU را بدون سیستم خنک‌کننده به کار بگیرد. آزمایش او با پردازنده‌ی Ryzen 3 4300U انجام شد که با چهار هسته و چهار رشته‌ی پردازشی و سرعت کلاک پایه‌ی ۲/۷ گیگاهرتز و تقویت‌شده‌ی ۳/۷ گیگاهرتز، یک محصول پایین‌رده محسوب می‌شود. تراشه، تحت آزمایش‌های شدیدی قرار گرفت و از هیچ نوع سیستم خنک‌کننده‌ای هم استفاده نمی‌کرد.


پردازنده‌ی مرکزی مورد آزمایش، حتی به سیستم IHS هم متصل نیست و گرما را از قالب زیری منتقل نمی‌کند. درنتیجه آزمایش کوتاه فشار پردازشی هم برای آن خطرناک محسوب می‌شد، اما پردازنده هیچ مشکلی در اجرای وظیفه پیدا نکرد. این دستاورد، بیش از همه به‌خاطر استفاده از ابزار Renoir Mobile Tuning به دست آمد که محدود کردن دمای پردازنده به ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد را ممکن می‌کند.

پردازنده‌ی تحت آزمایش، ۱۰ دقیقه پردازش ویدیویی را انجام داد و سپس، تصویر قطع شد. همان‌طور که در تصاویر نقشه‌ی مادون قرمز گرمایی می‌بینید، برد PCB اطراف قالب اصلی پردازنده، بیشترین دما را تحمل می‌کند. قابل APU کمی خنک‌‌تر از PCB عمل می‌کند. ازطرفی به‌خاطر اینکه دمای نهایی پردازنده‌ی مرکزی محدود شده است، قدرت بالایی از آن استخراج نمی‌شود. درنتیجه، آزمایش Cinebench R15 در سیستم بدون خنک‌کننده، در پردازش تک هسته‌ای تنها امتیاز ۱۲۷ و در آزمایش چهار هسته‌ای،‌ امتیاز ۳۲۷ را دریافت کرد.

بنچمارک AMD Ryzen 4000

نتیجه‌ی بنچمارک ساین‌بنچ، تنها نتیجه‌ی جذاب آزمایش پردازنده بدون خنک‌کننده نیست. درواقع اجرای کامل بنچمارک براساس بازی کرایسیس، کار فریتز را جذاب می‌کند. پردازنده‌‌ی ترکیبی AMD همچنین از پنج واحد پردازشی وگا بهینه‌سازی شده بهره می‌برد که قدرتی برابر با ۳۲۰ پردازنده‌ی جریان با فرکانس ۱،۴۰۰ مگاهرتز دارند. پردازنده‌ی مرکزی نیز مانند پردازنده‌ی اصلی باید با پایین نگه‌ داشتن سرعت کلاک، دمای نهایی را کنترل کند. در اینجا هم با وجود عدم استفاده از سیستم خنک‌کننده، تراشه یک دور آزمایش کامل بنچمارک کرایسیس را بدون مشکل اجرا کرد.

تست AMD Ryzen 4000

فریتز همچنین آزمایش‌ 3D Mark Time Spy را هم انجام داد که تنها دستاورد آن، توانایی اجرای آزمایش‌ها روی پردازنده‌ی مرکزی بدون نیاز به خنک‌کننده بود. به جز آن، امتیازهای پایین ۳۵۳ برای GPU و ۱،۲۶۲ برای CPU ثبت شد که باتوجه‌به محدود کردن دمای نهایی، قابل پیش‌بینی بود. درنهایت به‌عنوان نتیجه‌ی همه‌ی آزمایش‌ها، اکنون می‌دانیم که پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی AMD Ryzen 4000 Renoir APU بدون نیاز به سیستم خنک‌کننده هم توانایی اجرای بازی Crysis را دارد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
354