خرید از کتابفروشهای محلی در هشتمین نمایشگاه آنلاین کتاب دیجیکالا
به گزارش زومیت، هشتمین دوره نمایشگاه مجازی کتاب دیجیکالا از هفدهم اردیبهشت آغاز شده و تا ششم خرداد ماه ادامه دارد. در این نمایشگاه که با حضور ناشران و کتابفروشیهای مختلف سراسر کشور برگزار میشود مجموعاً بیش از ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در موضوعات و حوزههای مختلف عرضه میشود. سجاد رسولی، مدیر رسته کتاب و فرهنگ دیجیکالا، در گفتوگو با زومیت، با اشاره به این که در کشور ما همواره سال کتاب از اردیبهشت آغاز شده و در این ماه فضای فرهنگی کشور به سمت کتاب و کتابخوانی میرود، به توضیح هدف دیجیکالا از برگزاری نمایشگاه آنلاین کتاب پرداخت و اعلام کرد:
هدف اصلی ما عدالت در توزیع و دسترسی به منابع است. نمایشگاه کتاب تهران، نمایشگاه بزرگی است؛ اما بخش زیادی از جمعیت کشور به آن دسترسی ندارند؛ بنابراین اگر بهدنبال عدالت هستیم، این نمایشگاه مجازی میتواند یکی از نمودهای آن باشد. ما در این نمایشگاه هزار و ۸۰۰ شهر ایران را بهصورت مستقیم تحت پوشش قرار میدهیم. بنابراین، مردم در شهرها و روستاهای مختلف کشور میتوانند از همان امکاناتی که در تهران یا مراکز شهرهای بزرگ وجود دارد، بهرهمند شوند.
برگزاری نمایشگاه آنلاین همزمان با نمایشگاه کتاب تهران
رسولی به مزیت برگزاری همزمان نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه آنلاین کتاب دیجیکالا اشاره میکند و آن را نوعی مسئولیت اجتماعی برای این پلتفرم در زمینه ایجاد فرصت دسترسی بیشتر برای مردم در سراسر کشور میداند. او در این زمینه گفت:
دیجیکالا پلتفرم قابل اطمینان و کارآمدی برای توسعه ابعاد نمایشگاه کتاب در تمام کشور، با وسعتی بیشتر از خود نمایشگاه کتاب تهران، است.
رشد ۲۰ برابری فروش در نمایشگاه آنلاین
به گفته مدیر رسته کتاب و فرهنگ دیجیکالا، هرچند این پلتفرم در تمام ایام سال به ارائه خدمت در حوزه کتاب میپردازد، اما طبق تجربه دورههای پیشین، در ایام نمایشگاه میزان استقبال و خرید این محصول توسط کاربران رشد قابل توجهی را تجربه میکند. رسولی در این باره گفت: «ما در ایام نمایشگاه مجازی نسبت به ایام عادی، به شکل معنادار و چشمگیری افزایش فروش را تجربه میکنیم و رشد تقریباً ۲۰ درصدی در حوزه فروش کتاب را داشتهایم. گاهی این میزان فروش در ایام نمایشگاه آنلاین تا ۲۰ برابر بیشتر از فروش در روزهای عادی است.»
درحالحاضر، بیش از ۲ هزار ناشر در دیجیکالا فعالیت دارند که بین یک تا بیش از هزار عنوان کتاب در این پلتفرم عرضه میکنند. به گفته رسولی، علاوه بر ناشران، در این نمایشگاه بیش از هزار کتابفروشی کوچک و بزرگ دارای مجوز کسب نیز حاضر هستند. مدیر رسته کتاب و فرهنگ دیجیکالا، در خصوص نحوه و میزان اعمال تخفیف در این دوره از نمایشگاه نیز توضیح داد و گفت:
بالاترین سقف قیمتی که دیجیکالا میتواند برای کتاب در نظر بگیرد، همان قیمت پشت جلد کتاب است؛ اما فروشنده در این بازار آزاد به صلاحدید خود میتواند هر میزان تخفیفی را که مایل است اعمال کند. میزان این تخفیف در نمایشگاه امسال، بهصورت میانگین، بین ۱۵ تا بیش از ۵۰ درصد است، که توسط ناشران اعمال شده و دیجیکالا در این امر دخالتی ندارد.
او در ادامه به تشریح مزیت نمایشگاه آنلاین کتاب دیجیکالا در ارائه خدمت به دو گروه پرداخت. گروه اول فروشندگان هستند که بخش عمدهشان را کتابفروشیهای محلی تشکیل میدهند و گروه دوم خریداران هستند که در هر نقطهای از کشور، در بستر دیجیکالا میتوانند به ناشران و فروشندهها دسترسی پیدا کنند. او در این باره توضیح داد و گفت:
در بخش فروشندگان، ما بیش از هزار فروشنده خرد در حوزه کتاب داریم که بیش از ۹۵ درصد از سهم فروش کتاب در دیجیکالا متعلق به آنها است. ما این مزیت را ایجاد کردهایم که کسبوکارهای خردتر، بهویژه در دوران پاندمی کرونا و در این وضعیت اقتصادی، ویترین محصولاتشان را در ابعاد کل کشور گسترش دهند. جبهه دوم به خریداران مربوط میشود که انواع تسهیلات را در اختیارشان قرار میدهیم. ما از یک سو، تسهیلات لجستیکی و حملونقل را به مخاطبان ارائه میکنیم و از سوی دیگر، کتابفروشها و ناشرین تخفیفهایی را به کاربران عرضه میکنند.
ضرورت برگزاری نمایشگاه سالانه
در ادامه گفتوگو، سجاد رسولی به نقد فضای نمایشگاه کتاب در کشور پرداخت و آن را متفاوت با نمایشگاههای استانداردی دانست که در سراسر دنیا برگزار میشود. او در این خصوص گفت: «آنچه بهعنوان نمایشگاه کتاب در ایران داریم بیشتر یک فروشگاه بزرگ کتاب است. نمایشگاه کتاب در تمام دنیا محلی است برای ارائه عناوین جدید کتاب توسط ناشران و فضایی است برای گفتوگو با مخاطبان؛ اما این اتفاق در ایران رخ نمیدهد.» به عقیده مدیر رسته کتاب و فرهنگ دیجیکالا، نمایشگاه کتاب در کشور ما به لحاظ معنایی فاصله زیادی با استانداردهای دنیا دارد. او نمایشگاه کتاب در ایران را جشنواره بزرگ فروش کتاب میداند که در آن ناشران به لحاظ مادی با مخاطبان خود بهصورت مستقیم ارتباط برقرار میکنند و محصولاتشان را میفروشند.
رسولی در ادامه به تشریح تفاوت نمایشگاه آنلاین کتاب دیجیکالا با جشنوارههایی که برخی ناشران یا فروشگاهها در طول سال برگزار میکنند، پرداخت و با تأکید بر وجوه تمایز میان این رویدادها، از عدم همپوشانی چنین فعالیتهایی خبر داد و گفت:
برخی از این جشنوارهها بهصورت مقطعی و غیر متمرکز برگزار میشود و همه ناشران در یک زمان مشخص آن را برگزار نمیکنند؛ علاوهبراین، تعدادی از ناشران اساساً فعالیتهایی شامل ارائه تخفیف یا فروش ویژه را ندارند. با توجه به این دلایل، به نظر نمیرسد جشنوارههایی که ناشران مختلف در طول سال برگزار میکنند، با نمایشگاه ما همپوشانی داشته باشد. در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا چنین برنامههایی، چه در قالب نمایشگاهی چه فروشگاهی، در کنار هم وجود دارد تا اتمسفر مشترکی در فضای فرهنگی کشور ایجاد کند.
مدیر رسته کتاب و فرهنگ دیجیکالا در خصوص علت عدم حضور برخی از ناشران کتابهای الکترونیکی و صوتی درنمایشگاه کتاب تهران اظهار بیاطلاعی کرد و در این باره که آیا آنها فرصتی برای حضور در نمایشگاه آنلاین دیجیکالا دارند یا خیر، اعلام کرد: «اسامی مطرحشده در بیانیه مربوط به پلتفرمهای ارائه الکترونیکی کتاب بودند، نه ناشران کتابهای الکترونیکی.» بنابراین، به گفته رسولی چون این اسامی جزء ناشران حوزه کتاب نیستند، در این نمایشگاه هم حضور ندارند.