مشخصات فنی پردازنده‌های GeForce RTX 3090 و 3080 و 3070 فاش شد

{title limit=50}

انویدیا به‌زودی رویداد پرطرفدار GeForce خود را برگزار می‌کند که در آن، جدیدترین پردازنده‌های گرافیکی رونمایی خواهد شد. رسانه‌ها اول سپتامبر را به‌عنوان زمان برگزاری رویداد اعلام می‌کنند. تاکنون اطلاعاتی کلی از محصولات احتمالی منتشر شده است که در رویداد پیش‌ رو معرفی خواهند شد. در رویداد امسال، بالاخره رونمایی پردازنده‌های گرافیکی خانواده‌ی RTX 30 را شاهد خواهیم بود. اخبار جدید ادعا می‌کنند که به مشخصات فنی نهایی پردازنده‌های مذکور دست پیدا کرده‌اند. این پردازنده‌ها اولین محصولات سری امپر هستند که با تمرکز بر بازار مصرف‌کننده معرفی و عرضه می‌شوند.

اطلاعات جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا از منبعی ناشناس به رسانه‌ی Vieocardz ارسال شده است. منبع اطلاعات ادعا می‌کند تیم سبز در رویداد آتی سه پردازنده‌ی گرافیکی از خانواده‌ی Ampere را معرفی خواهد کرد: GeForce RTX 3090 و GeForce RTX 3080 و GeForce RTX 3070. همه‌ی محصولات جدید برپایه‌ی روش تولید هفت‌نانومتری طراحی و ساخته می‌شوند و از همان ابتدا از PCIe4.0 پشتیبانی می‌کنند. طبق اطلاعات جدید، کارت‌های گرافیگی جدید انویدیا به هسته‌های نسل دوم RT و نسل سوم Tensor مجهز هستند. از اطلاعات مهم دیگر می‌توان به پشتیبانی کارت‌ها از کانکتورهای DP 1.4a و HDMI 2.1 اشاره کرد.

اولین پردازنده‌‌ای که مشخصاتش را بررسی می‌کنیم، RTX 3070 نام دارد. اگر افشاسازی‌های جدید صحت داشته باشند، این محصول با هشت گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 VRAM عرضه خواهد شد و کلاک ۱۶ گیگابیت‌برثانیه‌ای و باس حافظه‌ای ۲۵۶ بیتی برای آن ادعا می‌شود. مجموع توان گرافیکی یا TGP کارت جدید هم ۲۲۰ وات بیان شده است. درحال‌حاضر، اطلاعاتی از تعداد هسته‌های CUDA و سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی RTX 3070 در دست نیست.

مشخصات احتمالی پردازنده های انویدیا RTX 30

محصول احتمالی بعدی انویدیا RTX 3080 نام دارد که احتمالا با ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X VRAM با کلاک ۱۹ گیگابیت‌برثانیه و باس حافظه‌ی ۳۲۰ بیتی به بازار عرضه خواهد شد. این کارت گرافیکی از ۴،۳۵۲ هسته‌ی CUDA با سرعت کلاک تقویت‌شده‌ی ۱۷۱۰ مگاهرتز بهره می‌برد و مجموع توان گرافیکی آن نیز ۳۲۰ وات است. رسانه‌ی ویدئوکاردز ادعا می‌کند که نسخه‌ی دیگری از RTX 3080 با دوبرابر حافظه (مجموع ۲۰ گیگابایت) هم در مراحل تولید قرار دارد؛ اما هنوز زمان عرضه‌ی آن مشخص نیست.

آخرین عضو خانواده‌ی RTX 30 که در اخبار جدید دیده شد، RTX 3090 نام دارد که قطعا غول گرافیکی خواهد بود. این پردازنده از ۵،۲۴۸ هسته‌ی CUDA و سرعت کلاک تقوت‌شده‌ی ۱،۶۹۵ مگاهرتزی بهره می‌برد و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6X VRAM را در کلاک ۱۹/۵ گیگابیت‌برثانیه و باس حافظه‌ی ۳۸۴ بیتی به کاربر ارائه می‌کند. ناگفته نماند مجموع توان گرافیکی این کارت گرافیک نیز ۳۵۰ وات پیش‌بینی می‌شود. پهنای باند پردازنده‌های گرافیکی 3070 و 3080 و 3090 به‌ترتیب ۵۱۲ و ۷۶۰ و ۹۳۶ گیگابایت‌برثانیه گزارش می‌شود.

ویدئوکاردز ادعا می‌کند کارت‌های گرافیکی 3080 و 3090 به‌جای بهره‌مندی از اتصال ۱۲ پین برای تأمین نیرو، به کانکتور دوال هشت‌پینی نیاز پیدا می‌کنند. این ادعا با اخبار قبلی تفاوت دارد که بخشی از مشخصات کارت‌های جدید انویدیا را نشان می‌دادند. به‌هرحال، انویدیا در اخبار قبلی ادعا کرده بود که برای پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌ی خود از کانکتورهای دوازده‌پینی استفاده می‌کند.

به‌جز نکته‌ی آخر، تقریبا تمامی ادعاهای مطرح‌شده در افشاسازی‌‌های جدید منطقی به‌نظر می‌رسند. البته بازهم نمی‌توان اطلاعات جدید را به‌طور حتم صحیح دانست و تنها باید منتظر اعلام رسمی شرکت سازنده باشیم.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
154