جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال؛ اینستاگرام و فیسبوک علیه توهین و نفرت‌پراکنی اقدام می‌کنند

{title limit=50}

متا، شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، در تلاش است قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال به نگرانی‌هایی که درباره‌ی توهین به فوتبالیست‌ها وجود دارد رسیدگی کند. این شرکت در بیانیه‌ای به اقداماتی اشاره کرده که برای محافظت از فوتبالیست‌ها و طرفداران دربرابر محتواهای آسیب‌زننده اتخاذ می‌کند.

براساس نوشته‌ی ورج، دو پلتفرم اینستاگرام و فیسبوک سال گذشته به دلیل ناتوانی برای حفاظت از بازیکنان سیاه‌پوست تیم ملی انگلستان دربرابر توهین‌های نژاپرستانه مورد انتقاد قرار گرفتند. تعداد زیادی از فوتبالیست‌های سیاه‌پوست در جریان برگزاری مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۲۰۲۱ هدف آزار و اذیت در فضای مجازی قرار گرفتند و درنتیجه‌ی این اتفاق تیم‌های مطرح لیگ برتر انگلیس، برای مدتی کوتاه شبکه‌های اجتماعی را تحریم کردند.

متا می‌گوید در حال همکاری با تیم‌ها و نهادهایی مثل فیفا است تا نحوه‌ی استفاده از قابلیت‌های ضدآزارواذیت را در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام به بازیکنان آموزش دهد. اینستاگرام به کاربران امکان می‌دهد عبارت‌هایی به‌خصوص را پنهان یا نمایش آن‌ها را محدود کنند.

متا در بیانیه‌ی خود به معرفی قابلیت جدید اینستاگرام در اوایل سال ۲۰۲۲ اشاره کرده، قابلیتی که به موجب آن، کاربران ترغیب می‌شوند به دیدگاه‌های توهین‌آمیز پاسخ ندهند. متا می‌گوید در بین ماه‌های آوریل تا ژوئن ۲۰۲۲ (اواسط فروردین تا اواسط تیر ۱۴۰۱) علیه ۱۷ میلیون گزارش نفرت‌پراکنی اقدام کرده است. البته هیچ‌یک از این قابلیت‌ها جدید نیستند و با تمرکز بر جام جهانی معرفی نشده‌اند.

متا می‌گوید: «ما قوانینی واضح علیه زورگویی، تهدید‌های خشونت‌‌آمیز و سخنان نفرت‌آمیز داریم. ما نمی‌خواهیم این موارد در اپلیکیشن‌هایمان وجود داشته باشند.»

بیانیه‌ی متا در حالی منتشر می‌شود که انتقاد به فرایند آماده‌سازی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ در شبکه‌های اجتماعی بالا گرفته است. منتقدان به مرگ تعداد زیادی از کارگران ورزشگاه‌های جام جهانی و قوانین کشور قطر برای زنان و جامعه‌ی همجنس‌گرایان اشاره می‌کنند.

متا به برخی از ابزارها در سرویس‌هایش اشاره کرده است که به کاربران امکان می‌دهند از خودشان حفاظت کنند. کاربران می‌توانند تنظیمات کامنت‌ را به‌صورت پست‌به‌پست تغییر دهند، پیام‌های عمومی بخش دایرکت را غیرفعال کنند و سراغ بلاک کردن توهین‌کنندگان بروند. البته این راهکارها برای بازیکنان معروفی که قصد دارند آزادانه با طرفداران خود در ارتباط باشند، ایدئال نیست.

مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال از هفته‌ی آینده در قطر شروع می‌شود. ایران در نخستین بازی خود به مصاف تیم ملی انگلستان خواهد رفت.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
178