قطعی اینترنت و فیلترینگ درآمد ویدی‌وود را ۷۸درصد کاهش داد

{title limit=50}

شرکت تپسل پیش از این در پرونده «برای یک اینترنت معمولی» به ارائه آمارهایی درباره ثاثیر قطعی اینترنت و فیلترینگ بر تبلیغات آنلاین پرداخته بود. در ادامه این پرونده، که به آسیب‌های ناشی از وضعیت نامطلوب و ناپایدار اینترنت بر اقتصاد دیجیتال می‌پردازد، این مجموعه به سراغ استارتاپ ویدی‌وود رفته و به بررسی میزان خسارت‌های مالی این پلتفرم از قطعی اینترنت و فیلترینگ پرداخته است.

ویدی‌وود یک ویدیوساز آنلاین است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون داشتن دانش ساخت موشن گرافیک و همچنین بدون صرف هزینه زیاد (نسبت به ساخت آفلاین موشن گرافیک) و در سریع‌ترین زمان ممکن، به محتوای ویدیویی باکیفیت دست پیدا کنند.

تیم ویدی‌وود در سال ۹۶ با ارائه ایده خود به شتاب‌دهنده دیموند، توانست اولین جذب سرمایه را از این مجموعه داشته باشد و بعد از یک سال تمر کز بر بخش فنی پروژه، آن را لانچ کردند. این محصول به سرعت مرحله همخوانی بازار و محصول خود را سپری کرد، به گونه‌ای که توانستند ۶ ماه بعد از لانچ، نقطه سربه‌سری را رد کنند و به مدت سه سال به صورت بوت‌استرپ و بدون جذب سرمایه به فعالیت‌شان ادامه دادند.

یاشار راکعی، مدیرعامل ویدی‌وود، در توضیح شکل‌گیری ایده اولیه شکل‌گیری این استارتاپ توضیح داده و گفت: مدیرعامل ویدی‌وود ادامه داد: «ایده اولیه ما این بود سرویسی ارائه دهیم که کاربر بتواند هر ویدیویی نیاز دارد را با امکان ویرایش گسترده به آن‌ بدهیم. ولی به دلیل زمان‌بر و هزینه‌بر بودنش، تصمیم گرفتیم در دو ورژن به آن برسیم.»

این مجموعه در ورژن اول (محدود) قالب‌هایی به کاربر ارائه می‌کرد تا با تغییر دادن ۱۵ تا ۲۰ درصد از محتوای آن، به ویدیو مورد نظرش برسد. در ورژن دوم (کامل) نیز این امکان به کاربر ارائه شد که هر ویدیویی، با هر سناریویی، با هر نوع کارگردانی و با هر مدت زمانی تولید کند. در این شرایط بیش از ۷۰ درصد امکان ویرایش ویدیو به کاربر داده می‌شود.

این استارتاپ با جذب سرمایه از اسمارتاپ در سال ۱۴۰۰، تمرکز ویژه‌ای بر پیاده‌سازی ورژن کامل ویدی‌وود داشته و تلاش‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در یک قدمی لانچ، اینترنت‌ها قطع می‌شود و فیلترینگ سنگین بر پلتفرم‌های بین‌المللی اعمال می‌شود.

آسیب ویدی‌وود از وضعیت نامطلوب اینترنت

اعمال این محدودیت‌ها در اینترنت کشور خسارت‌های چشمگیری به این استارتاپ نوپا وارد کرده و به گفته مدیرعامل این مجموعه درآمد آن را ۷۸ درصد کاهش داد.

کاهش درآمد ویدی‌وود

راکعی سایر ضربه‌های واردشده به مجموعه‌اش را چنین توضیح می‌دهد:

کمتر از یک هفته با لانچ فاصله داشتیم! تمام منابع مالی‌مان را خرج کرده بودیم تا به سرعت محصول را به بازار برسانیم. تیم چهار نفره ما تبدیل شده بود به یک خانواده درجه یک 30 نفره. یک قدم مانده بود که نتیجه این همه تلاش شبانه‌روزی رو ببینیم، تا محدودیت‌های مالی‌مان را جبران کنیم، تا به چیزی که پنج سال ایده‌اش را در ذهنمان پرورش داده بودیم و به شوق رسیدن به آن کار کرده‌بودیم، برسیم... که یک شبه چراغ اقتصاد دیجیتال را خاموش کردند! و الان که با شما صحبت می‌کنم دیگر نه خبری از آن تیم هست، نه آن شرکت.

کاهش ۹۰ درصدی درآمد ۹ هزار نفر از کسانی که به واسطه ویدی‌وود کسب‌ درآمد می‌کردند دیگر خسارتی است که به استارتاپ ویدیوساز ویدی‌وود وارد شد.

کاهش درآمد ویدی‌وود

البته مدیرعامل ویدی‌وود مهم‌ترین خسارتی را که متوجه این مجموعه شده است، از دست رفتن گروهی می‌داند که در این سال‌ها تشکیل داده است: «مهم‌ترین خسارتی که به ویدی‌وود وارد شد، از دست رفتن تیم درجه‌یکی بود که می‌توانستیم با آن‌ها به تمام اهدافمان برسیم. این بزرگ‌ترین مسئله‌ای است که برایش ناراحتم. مجبور شدیم کل تیم را تعدیل کنیم و الان همان تیم چهار نفره بنیان‌گذاران باقی مانده. به تبع آن شرکت را هم تحویل دادیم و تمام وسایلش را گذاشتیم برای فروش تا بدهی‌ها و دست‌مزد بچه‌ها را بدهیم.»

راکعی از وضعیتی که منجر به از دست رفتن نیروی انسانی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال می‌شوند، گلایه کرده و در این خصوص گفت: «صراحتاً عرض می‌کنم که من چیزی را از دست نداده‌ام. طی چندین سال کارآفرینی، تجربیات زیادی کسب‌ کردم، یادگرفتم و با آدم‌های ناب اوکسیستم کار و رفاقت کردم. ما این قدر آبدیده شده‌ایم که خودمان را از این اتفاق فاجعه‌بار نجات دهیم. ولی من ناراحت کشور و سیستمی هستم که مشتاقانه کمر به نابود کردن افراد باارزش خودش بسته است.»

ویدی‌وود قصد مهاجرت دارد

با توجه به وضعیت فعلی مدیرعامل ویدی‌وود اعلام کرد که در نظر دارد با فروش اموال شرکت، بدهی‌ها و دست‌مزد کارکنان را بپردازد و کسب‌وکار را زنده نگه دارد تا بتوانند به‌زودی این استارتاپ را از ایران خارج کنند. او در این خصوص تأکید کرد: «تصمیم گرفتیم ویدی‌وود را از ایران خارج کنیم. چون مدل بیزینس ما SAAS است و به لحاظ فنی هم توان اجرایی‌اش را کاملاً داریم تا با رقبای جهانی وارد رقابت شویم، در تلاش هستیم که مکانمان را تغییر دهیم و بر ارائه سرویس به مشتریان بین‌الملل تمرکز کنیم.»

راکعی با اشاره به معضل از دست رفتن نیروی انسانی از سیستمی گلایه کرد که نیروهای باارزش، باتجربه و متخصص خود را به‌راحتی از دست می‌دهد و افزود: «از افرادی حرف می‌زنم که سال‌ها است فعالیت می‌کنند و امروزشان با روز اولی که وارد این حوزه شدند، نه‌تنها هیچ فرقی نکرده، که دستشان خالی‌تر هم شده است. این متخصصان هر کار آفلاین دیگری در این مملکت راه‌اندازی کرده بودند، تا الان شرایط بسیار متفاوتی را برای خودشان رقم زده بودند. کجای جهان افرادی که دارند آینده یک کشور را می‌سازند، اینقدر شرایط بدی دارند؟ هر کدوم از OPEN TO WORK های لینکدین را می‌بینم دلم آتش می‌گیرد.»

با وجود شرایطی که این پلتفرم از سر گذرانده است، مدیرعامل ویدی‌وود در جواب این که اگر به عقب برمی‌گشتید، آیا بازهم کسب‌وکارتان را در ایران راه‌اندازی می‌کردید، گفت: «قطعاً نه. ما داشتیم برجی می‌ساختیم روی کشتیِ درحال غرق. نمی‌دانم ما بچه‌های اکوسیستم استارتاپی، با این که می‌دانستیم دیر یا زود این بلا سرمان خواهد آمد و طرح صیانت و قطعی اینترنت و فیلترینگ جزو جدانشدنی این کشور است، با چه امیدی این‌قدر جنگیدیم و تلاش کردیم؟! در شرایطی که ارزشی برای کارآفرینی در اقتصاد دیجیتال قائل نمی‌شوند، تصمیم عاقلانه چیست؟!»

بااین‌حال، حتی در این شرایط هم ویدی‌وود قصد دارد در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی خود، به مدت ۱۵ روز تمام خدماتش را برای کاربران رایگان کرده است تا آن‌ها بتوانند بدون پرداخت هزینه از ویدیوها و محصولات این مجموعه استفاده کنند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
2593