ساختار سهام‌داری دیجی‌کالا چگونه است؟

{title limit=50}

چند روزی است کمپین‌های تحریم پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین به راه افتاده و با هدفی که از کار انداختن بازوهای اقتصادی عنوان شده است، مردم را به خرید نکردن یا عدم دریافت خدمات از این پلتفرم‌های اینترنتی دعوت می‌کند. اولین موج این کمپین‌ تحریم از پنج روز قبل با انتشار توییت‌هایی درباره شرکت علی‌بابا، سامانه رزرو و خرید اینترنتی بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس، آغاز شد و پس از آن نوبت به ترحیم شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دیگر هم رسید.

در تازه‌ترین موج تحریم، شرکت دیجی‌کالا نیز به لیست پلتفرم‌هایی که مردم به تحریم کردن آن‌ها دعوت شده، اضافه شده‌اند. در این کمپین عموماً با اشاره به ساختار سهام‌داری دیجی‌کالا، این شرکت به نهادهای امنیتی منتسب شده است. همچنین، در محتواهای منتشرشده در این کمپین نکاتی درباره محل صرف درآمدهای دیجی‌کالا مطرح شده و با ادعای این که منابع مالی حاصل از درآمدها به زیان مردم تمام می‌شود، از کاربران درخواست شده که خرید از دیجی‌کالا را متوقف کنند.

این کمپین و هجمه‌های ایجادشده علیه دیجی‌کالا، در حالی مطرح می‌شود که این شرکت در متنی ساختار سهام‌داری خود را توضیح داده و به تشریح وضعیت خود پرداخته است. براساس متن منتشرشده توسط دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) به‌عنوان پلتفرم خرده‌فروشی آنلاین، با سرمایه بسیار محدود بنیان‌گذاران حمید محمدی و سعید محمدی، شروع به کار کرد. این شرکت به مدت ۶ سال، رشدهای چند صد درصدی را به صورت بوت استرپ (bootstrap) یعنی بدون جذب سرمایه تجربه کرد.

ساختار سهام‌داری دیجی‌کالا

ساختار سهام‌داری گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا متشکل از پنج بخش مختلف است که هر یک درصدی از این سهام را دراختیار دارند. عمده این سهم با رقمی بیش از ۳۳ درصد دراختیار هم‌بنیان‌گذاران این پلتفرم (حمید و سعید محمدی) است و ۳۲/۶۷ درصد از آن نیز به صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (IIIC) تعلق دارد.

در توضیح ماهیت این صندوق در متن دیجی‌کالا چنین آمده است: «پس از گذشت ۱۰ سال از شروع به کار دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه)، دومین مرحله جذب سرمایه در سال ۱۳۹۵ از سوی صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی (IIIC) صورت گرفت. شرکت اینترنشنال اینترنت اینوستمنت کوپریتیو (International Internet Investment Coöperatief U.A.-IIIC) یک شرکت تعاونی سرمایه‌گذاری و متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذار اروپایی است که در سال ۲۰۱۵ آغاز به کار کرد. این سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار بود که اولین جذب سرمایه خارجی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) محسوب می‌شود.»

این سرمایه‌گذاری با اخذ «مجوز سرمایه‌گذاری خارجی (فیپا)»، از «سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران» انجام شده است و با در نظر داشتن این نکته که دیجی‌کالا رشد خود را مدیون همکاران خود می‌داند این مجموعه بخشی از سهام خود را در قالب برنامه سهام تشویقی (ESOP) به مدیران و کارکنان کلیدی خود اختصاص داده است. سهامی که ۴/۴۶ درصد از کل سهام این شرکت را شامل می‌شود.

شرکت سرآوا پارس نیز با ۲۵/۶۴ درصد سومین سهام‌دار بزرگ دیجی‌کالا است. سرآوا یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ایرانی است که در کنار سرمایه‌گذاران داخلی دیگر، کارآفرینان جوان ایرانی را برای خلق ارزشی منحصر‌به‌فرد در راستای تحقق آرزوهایشان حمایت می‌کند که با توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا و لزوم جذب سرمایه، اولین مرحله سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۹۱ ازطریق این شرکت انجام شده است.

بیش از چهار درصد نیز به سایر شرکت‌های سهام‌دار تعلق دارد که این شرکت‌های سهام‌دار گروه تجارت الکترونیک دیجی کالا عبارت‌اند از شرکت‌های لیلیان مد تجارت، بازار آتی آرا، پامگرانت اینوستمنت ای-بی (Pomegranate Investment AB)، کیا آسا تجارت توس و پارس گستر دینا هستند.

همچنین در متن این توضیحات آمده است که «در سال ۱۴۰۰ و با شروع فعالیت رسمی گروه تجارت الکترونیک دیجی‌کالا مالکیت صد در صدی دیجی‌کالا (نوآوران فن‌آوازه) و ساختار سهام‌داری آن به این شرکت منتقل شد.»






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
2662