رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده لایحه حمایت از تراشه‌سازان را امضا می‌کند

{title limit=50}

کاخ سفید روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، قصد دارد سه‌شنبه‌ی پیش رو لایحه‌ای را که برای کمک مالی به صنعت تراشه‌ی آمریکا تدوین شده است امضاء کند. لایحه‌ی CHIPS در تلاش است آمریکا را در صنعت قطعات نیمه‌هادی به رقیب جدی‌تری برای چین و به‌طور گسترده‌تر، قاره‌ی آسیا تبدیل کند.

قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند که با تصویب لایحه‌ی جدید، ایالات متحده تلاش‌های خود برای رفع مشکلات صنعت تراشه را افزایش می‌دهد. از زمان آغاز دنیاگیری ویروس کرونا عوامل متعددی دست‌ به دست هم دادند و مشکلات بسیار زیادی برای صنعت تراشه ایجاد کردند. کمبود تراشه در بازار روی سایر صنایع نظیر خودرو، تسلیحات نظامی، کامپیوترهای شخصی، لوازم خانگی، بازی‌های ویدیویی و... اثر منفی گذاشته است.

براساس آنچه رویترز می‌نویسد، «هزاران خودرو و کامیون» در جنوب شرقی ایالت میشیگان منتظر دریافت تراشه هستند تا مراحل تولیدشان به پایان برسد. کمبود تراشه در سال‌های اخیر ضربه‌ی سنگینی به خودروسازان وارد کرد.

لایحه‌‌ای که جو بایدن در پی امضاء کردن آن است تغییر بزرگی در سیاست‌های ایالات متحده در قبال صنعت تراشه اعمال می‌کند. این لایحه حدودا ۵۲ میلیارد دلار کمک‌هزینه‌ی دولتی برای تولید تراشه در خاک ایالات متحده در نظر می‌گیرد و حدودا ۲۴ میلیارد دلار تخفیف مالیاتی شامل حال شرکت‌هایی می‌کند که به‌دنبال احداث کارخانه‌ی تراشه‌سازی هستند.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در بیانیه‌ای که ازطریق کاخ سفید منتشر شده است می‌گوید: «این لایحه تلاش‌های ما برای تولید قطعات نیمه‌هادی در خاک آمریکا را شدیدا تقویت می‌کند.»

براساس آنچه نمایندگان مجلس آمریکا در جلسه‌ی هفته‌ی گذشته تأیید کردند، لایحه‌ی جدید در طول ۱۰ سال آینده بودجه‌ای ۲۸۰ میلیارد دلاری به تقویت تحقیقات علمی ایالات متحده اختصاص می‌دهد تا این کشور بتواند بهتر از قبل با چین رقابت کند. برای تأمین بودجه‌ی کامل این لایحه لازم است کنگره‌ی آمریکا جلسات دیگری نیز در آینده برگزار کند. بنابراین تخصیص ۲۸۰ میلیارد دلار به صنعت تراشه در دهه‌ی پیش رو هنوز تضمین نشده است.

رویترز می‌گوید چین علیه لایحه‌ی CHIPS ایالات متحده لابی‌گری سیاسی انجام داده است. سفارت چین در واشینگتن اعلام کرد که دولت چین «به‌شدت مخالف» لایحه‌ی CHIPS است و آن را تداعی‌کننده‌ی «ذهنیت دوران جنگ سرد» می‌داند.

تعداد زیادی از قانون‌گذاران آمریکایی می‌گویند که در حالت عادی بودجه‌های سنگین این چنینی را به کسب‌و‌کارهای خصوصی ارائه نمی‌دهند، اما چین و اتحادیه‌ی اروپا در سال‌های اخیر میلیاردها دلار بودجه دراختیار تراشه‌سازان خود قرار داده‌اند و به همین دلیل ایالات متحده هم باید به فکر راه چاره باشد. نمایندگان مجلس آمریکا همچنین به لزوم حفظ امنیت ملی اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که زنجیره‌ی تأمین جهانی با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و این مشکلات باید حل شوند.

شماری از سناتورهای آمریکایی که در رأی‌گیری هفته‌ی گذشته مخالفت خود را با لایحه‌ی CHIPS اعلام کردند می‌گویند آمریکا نباید چنین بودجه‌ی سنگینی را به شرکت‌هایی ارائه دهد که همین حالا نیز جزو پرسودترین شرکت‌های آمریکایی هستند.

وزارت بازرگانی ایالات متحده جمعه‌ی گذشته اعلام کرد که قصد دارد مقدار کمک‌هزینه‌ی دولتی به صنعت تراشه را محدود کند و به شرکت‌های تراشه‌ساز اجازه نمی‌دهد ازطریق پول دولت سود خود را بالا ببرند.

پرامیلا جایاپال، رئیس هیئت پیشرو کنگره می‌گوید این گروه پس از مذاکرات طولانی با وزیر بازرگانی آمریکا در نهایت تصمیم گرفته است از لایحه‌ی CHIPS حمایت کند. جایاپال می‌گوید که هیئت پیشرو کنگره نگران است شرکت‌های تراشه‌ساز از کمک‌هزینه‌ی دولتی برای اهدافی دیگر استفاده کنند.

در همین حین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که هفته‌ی گذشته تصویب لایحه‌ی CHIPS در مجلس سنا را «پیروزی بزرگی» محسوب کرده بود می‌گوید تدابیری اندیشیده شده است تا آمریکا مطمئن شود درآمدهای حاصل از این سرمایه‌گذاری سنگین وارد اقتصاد کشور شود نه جیب شرکت‌ها.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
2357