گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ؛ همه مواردی که تاکنون می‌دانیم و آنچه می‌خواهیم ببینیم

{title limit=50}

این مقاله باتوجه به اخبار و شایعات جدید به‌روز شده است

گلکسی زد فلیپ ۳ اولین گوشی تاشدنی بود که واقعاً محبوبیت زیادی بین کاربران به‌دست آورد. در مقایسه با گوشی غول‌پیکری مانند گلکسی زد فولد ۳، طراحی قابل حمل‌تر و قیمتی برابر با یک گوشی پرچم‌دار معمولی داشت. بدین‌ترتیب، نسل آینده، یعنی گلکسی زد فلیپ ۴، احتمالاً حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

انتظار می‌رود هر دو گوشی گلکسی زد فلیپ ۴ و زد فولد ۴ تابستان امسال به‌بازار عرضه شوند و تاکنون اطلاعات مختلفی درباره‌ی آن‌ها منتشر شده است. سامسونگ احتمالاً تغییرات درخورتوجهی در طراحی روی هیچ یک از گوشی‌ها انجام نخواهد داد و به الگوهایی که سال ۲۰۲۱ مشتریان را به خود جلب کرد، پایبند خواهد بود.

از سوی دیگر، سامسونگ احتمالاً ظرفیت باتری و سرعت شارژ گلکسی زد فلیپ ۴ را که ضعف مدل‌های سال گذشته هستند، افزایش خواهد داد. افزون‌براین، از نظر عملکرد ظاهراً بهتر خواهد شد؛ اما اگر منتظر دوربین‌های بهبود‌یافته یا صفحه‌نمایش بزرگ‌تر هستنید، احتمالاً ناامید خواهید شد.

در ادامه، تمام شایعات و اطلاعات درباره‌ی مشخصات، طراحی، تاریخ عرضه و قیمت گلکسی زد فلیپ ۴ به همراه فهرست موردعلاقه برای آنچه که می‌خواهیم در گوشی تاشدنی کوچک سامسونگ ببینیم، گردآوری شده است.

طراحی

وب گردی با گلکسی زد فلیپ ۳

همان‌طور که مشاهده کرده‌اید، گلکسی زد فلیپ ۳ از نظر طراحی، یک گوشی تاشدنی عمودی است که سبک گوشی‌های تاشدنی گذشته را تداعی می‌کند. افزون‌براین، دارای گواهی IPX8 است؛ یعنی می‌تواند دربرابر آب مقاومت کند. وزن ۱۸۳ دارد که برای گوشی‌هایی با صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی بسیار سبک‌وزن به‌حساب می‌آید.

گلکسی زد فلیپ ۴ ظاهراً تغییر چندانی نسبت به نسل قبلی خود نخواهد داشت. رندرهای اخیر فاش‌شده‌ی این گوشی از 91Mobiles و OnLeaks از تمام جهات بسیار شبیه به هم هستند.

ابعاد واقعی گوشی بسیار کم تغییر می‌کند. به عبارت دیگر فقط کمی کوتاه‌تر، نازک‌تر و ضخیم‌تر خواهد شد که احتمالاً کمی وزن آن را نیز سنگین‌تر می‌کند. سامسونگ احتمالاً از این فضای اضافی برای افزایش عمر باتری استفاده خواهد کرد.

بعداً، یوگش برار، افشاگر فناوری خوش‌نام در توییتر اعلام کرد که زد فلیپ ۴ درحالت بازشدن دارای صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچی AMOLED و در حالت تاشو صفحه‌نمایش ۲٫۱ اینچی AMOLED خواهد داشت.

موتورولا نیز گوشی تاشدنی عمودی خود، یعنی Razr 3 را تابستان امسال عرضه می‌کند و باتوجه به‌اینکه احتمالاً دارای صفحه‌نمایش ۳ اینچی خواهد بود، شاید از این خبر کمی ناامید شوید.

سپس در گزارشی دیگر اولین تصاویر واقعی Z Flip 4 را با صفحه‌نمایش کمی بلندتر، لولای باریک‌تر و خط تاشدگی بسیار کم عمق‌تر نسبت به مدل سال گذشته منتشر شد.

همان‌طور که زد فلیپ ۳ دارای چند رنگ جذاب با رنگ دوگانه و طراحی‌های ویژه نسخه Bespoke Edition بود، جای تعجب نیست که سامسونگ با رنگ‌های زد فلیپ ۴ خود نیز خلاقیت به خرج دهد. افشای اخیر DSCC نشان داد که زد فلیپ ۴ در رنگ‌های طلایی، خاکستری، آبی روشن و بنفش روشن عرضه خواهد شد.

در مقام مقایسه، زد فلیپ ۳ در رنگ‌های مشکی، سبز، بنفش، کرم، سفید، صورتی، خاکستری وارد بازار شد. سامسونگ شاید رنگ‌های انحصاری دیگر یا سفارشی‌سازی‌های دیگری در نسخه Bespoke Edition را نیز در دست تولید داشته باشد؛ اما در حال حاضر ظاهراً انتخاب‌‌های کمتری نسبت به قبل وجود دارد.

مشخصات

چندوظیفگی با گلکسی زد فلیپ ۳

افشاگر خوش‌نام، یوگش برار فهرستی از مشخصات زد فلیپ ۴ را منتشر کرد. باوجوداین، سایر شایعات اطلاعات کمی متفاوت ارائه کرده‌اند؛ بنابراین تا زمانی که اطلاعات رسمی از سامسونگ دردسترس قرار نگیرد، ممکن است اطلاعات ضدونقیضی وجود داشته باشد.

در گزارشی گفته ‌‌شد گلکسی زد فلیپ ۴ 5G در حالت بازشدن به صفحه‌نمایش ۶٫۷ اینچ Super Amoled، وضوح FHD+، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، درحالت تاشدن صفحه‌نمایش ۲٫۱ اینچ Super AMOLED، تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 کوالکام، دوربین ۱۲+۱۲ مگاپیکسل، دوربین داخلی ۱۰ مگاپیکسل، سیستم‌عامل اندروید ۱۲ با OneUI 4، باتری ۳۷۰۰ میلی‌آمپرساعت، شارژ ۲۵ وات سیمی و ۱۰ وات بی‌سیم مجهز می‌شود.

افشای قبلی GalaxyClub تأیید کرد که زد فلیپ ۴ از تراشه Snapdragon 8+ Gen 1 استفاده خواهد کرد. کوالکام مدعی است که این تراشه نسبت به Snapdragon 8 Gen 1 ۳۰ درصد کارایی و ۱۰ درصد ارتقاء عملکرد را ارائه می‌دهد که خود ارتقای جزئی نسبت به اسنپدراگون ۸۸۸ موجود در زد فلیپ ۳ دارد.

یوگش برار می‌گوید که زد فلیپ ۴ همان پیکربندی‌های سال گذشته را خواهد داشت؛ اما افشای دیگری نشان داد که حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی نیز با پرداخت ۱۰۰ دلار بیشتر وجود خواهد داشت.

اگرچه گوشی تاشدنی جدید نیز مانند نسل قبل به ۸ گیگابایت رم مجهز خواهد شد، اما پیش‌بینی می‌شود عملکرد کمی سریع‌تر داشته باشد. شاید مهم‌تر از آن، زد فلیپ ۴ وظایف را با کارایی بیشتری انجام خواهد داد و از سوی دیگر گفته می‌شود که ظرفیت باتری از ۳۳۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت به ۳۷۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

عمر باتری زد فلیپ ۳ بهترین نیست و برای رسیدن به صددرصد شارژ حدود دو ساعت طول می‌کشد؛ اما با ظرفیت بیشتر باتری و کارایی بیشتر در نسل جدید، احتمالاً می‌توان یک یا دو ساعت دیگر از گوشی استفاده کرد.

در بخش دوربین‌ها، سامسونگ ظاهراً قصد دارد از سخت‌افزاری مشابه دو نسل گذشته تاشدنی‌ها استفاده کند: دوربین‌های پشتی دوگانه ۱۲ مگاپیکسل عریض و فوق عریض با یک دوربین داخلی ۱۰ مگاپیکسلی.

سامسونگ احتمالاً به بهبود الگوریتم‌های دوربین خود با مدل امسال ادامه می‌دهد؛ اما اگر به‌روزرسانی‌های ارائه‌شده برای گلکسی S22 را نداشته باشد، ناامیدکننده خواهد بود. به‌خصوص از آنجاکه گفته می‌شود زد فولد ۴ امسال در بخش دوربین بهبود قابل توجهی را تجربه می‌کند.

نرم‌افزار

پشت گلکسی زد فلیپ ۳ در حالت نیمه تاشده

گلکسی زد فلیپ ۴ احتملا توسط One UI 4.1 برپایه‌ی اندروید ۱۲ اجرا خواهد شد که سال گذشته توسط سامسونگ و گوگل عرضه شد.

مانند تمام گوشی‌های جدید سامسونگ این روزها، زد فلیپ ۴ احتمالاً چهار به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل و پنج سال به‌روزرسانی امنیتی را دریافت خواهد کرد؛ یعنی تا تابستان ۲۰۲۷ پشتیبانی می‌شود و در نهایت روی اندروید ۱۶ اجرا خواهد شد.

تاریخ عرضه و قیمت

بادرنظر گرفتن طراحی تقریباً یکسان نسبت به نسل قبل، دوربین‌ها و بهبود تدریجی تراشه از پرچم‌دار ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، پیش‌بینی می‌شود که سامسونگ قیمت Z Flip 4 را روی ۱۰۰۰ دلار نگه خواهد داشت.

در مورد تاریخ عرضه، افشاگری به نام جان پراسر اعلام کرد که رویداد گلکسی آنپکد در تاریخ ۱۰ آگوست (۱۹ مرداد ۱۴۰۱) برگزار می‌شود که در جریان آن احتملا گلکسی زد فولد ۴، گلکسی زد فلیپ ۴ و گلکسی واچ ۵ معرفی خواهد شد. به‌گفته‌ی پراسر، هر سه دستگاه در تاریخ ۲۶ آگوست (۴ شهریور ۱۴۰۱) به ‌بازار عرضه می‌شوند.


آنچه علاقه داریم در گلکسی زد فلیپ ۴ ببینیم

همان‌طور که مشاهده کردید، اطلاعات زیادی درباره‌ی زد فلیپ ۴ منتشر شده است؛ اما نمی‌توان گفت که همه‌ی اطلاعات دقیق هستند. افزون‌براین، از مشخصات و رندرها واقعاً نمی‌توان گفت که در واقعیت چگونه خواهد بود.

در ادامه فهرستی از ویژگی‌ها و پیشرفت‌هایی که امیدواریم سامسونگ در Z Flip 4 به‌کار ببرد، آورده شده است.


حذف خط تاشدگی صفحه‌نمایش

پخش فیلم با گلکسی زد فلیپ ۳

افرادی که برای اولین‌بار Z Flip 3 را دیده‌اند یا از آن استفاده کرده‌اند، معمولاً در میان تمام شور و اشتیاق‌ها به خط افقی در مرکز صفحه‌نمایش حس خوبی ندارند. درهرحال، ممکن است این خط تاشدگی از‌ نظر برخی افراد آزاردهنده باشد و از‌ نظر برخی دیگر اهمیتی نداشته باشد.

می‌دانیم که تولید گوشی تاشو بدون خط تاشدگی کاملاً امکان‌پذیر است؛ چراکه گوشی‌هایی مانند موتو RAZR 5G موتورولا و حتی گوشی‌های تاشو در ابعاد بزرگ‌تر، مانند Oppo Find N، هیچ‌گونه خط تای چشمگیری هنگام باز‌‌ شدن ندارند.

در‌‌‌ مقایسه‌‌‌ با خط تای عمودی گلکسی زد فولد ۳، خط تای روی زد فلیپ ۳ به‌دلیل ابعاد صفحه‌نمایش بسیار کوچک‌تر آزاردهنده‌تر است. بنابراین، سامسونگ باید در نسل جدید گوشی‌های تاشدنی خود کمی لولای صفحه‌نمایش را بهبود دهد.

صفحه‌نمایش بیرونی بزرگ‌تر

نمایشگر ثانویه گلکسی زد فلیپ ۳

سامسونگ می‌تواند صفحه‌نمایش بیرونی بزرگ‌تر را از Moto RAZR 5G موتورولا به‌ ارث ببرد. سامسونگ در Z Flip 3 اندازه‌ی صفحه‌نمایش را در‌ مقایسه‌‌ با نسل قبلی‌اش افزایش داده و بدین‌ترتیب انجام کارهای سریعی مانند مشاهده‌ی اعلان‌ها و تنظیم آلارم را فراهم می‌کند؛ اما وجود صفحه‌نمایش بیرونی با اندازه‌ی کامل ۴:۳ رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

گاهی اوقات با صفحه‌نمایش بیرونی بزرگ‌تر می‌توان کارها را سریع‌تر انجام داد

یکی از بهترین ویژگی‌های طراحی RAZR 5G، اندازه‌ی مناسب صفحه‌نمایش بیرونی آن است؛ چراکه برخلاف صفحه‌نمایش کوچک‌تر زد فلیپ ۳ که تنها اطلاعات خاصی را نمایش می‌دهد، توانایی انجام هرکاری را روی صفحه‌نمایش فراهم می‌کند و با یک ضربه کارها سریع‌تر انجام می‌شود.

صفحه‌نمایش بیرونی Moto RAZR 5G نمایشگری استاندارد است که با صفحه‌نمایش اصلی تکمیل می‌شود. این نکته را نباید فراموش کرد که وجود صفحه‌نمایش بیرونی بزرگ‌تر معایبی نیز دارد و احتمال آسیب ناشی از سقوط را افزایش می‌دهد.

دوربین‌های بهتر

نرم افزار دوربین گلکسی زد فلیپ ۳

از‌ نظر برخی افراد، بزرگی برآمدگی دوربین چندان خوشایند نیست و در همین حال اکثر گوشی‌های پرچم‌دار از فضای بیشتری برای افزودن حسگرهای دوربین بزرگ‌تر و بهتر استفاده می‌کنند.

با‌‌‌ توجه‌‌‌‌ به اینکه حسگرهای دوربین جدیدتر و بزرگ‌تر فضای بیشتری در بدنه‌ی گوشی تاشوی کوچک می‌گیرند، بهبود دوربین‌ها در این بخش احساس می‌شود. ناگفته نماند دوربین‌های نسل قبلی، یعنی Z Flip 3، عملکرد بدی ندارند. سامسونگ الگوریتم تشخیص محیط بر‌ پایه‌ی هوش مصنوعی خود را با عرضه‌ی گوشی‌های خود در سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل بازنگری کرد و با این کار، کیفیت عکس‌ها را بهبود داد.

اضافه‌‌ شدن دوربین تله‌فوتو برای عرضه در سال ۲۰۲۲ ضروری است

این فناوری به‌ویژه هنگامی که در حرکت باشید، عملکرد خود را نشان می‌دهد؛ یعنی به‌طور مداوم قبل و بعد از اینکه دکمه‌ی شاتر را فشار دهید، عکس می‌گیرد. سپس با بررسی و پردازش همه‌ی آن‌ها، تصاویر دارای کمترین تاری را انتخاب می‌کند و در‌ نهایت با ترکیب همه‌ی آن‌ها، عکسی فوق‌العاده و بی‌نقص ایجاد می‌شود. اکنون که بالأخره پردازش بهتری روی نرم‌افزار دوربین سامسونگ انجام شده، زمان آن رسیده است که سخت‌افزار دوربین زد فلیپ ۴ حداقل با اضافه‌ شدن نوعی دوربین تله‌فوتو ارتقاء پیدا کند.

قدرت بیشتر

بازی با گلکسی زد فلیپ ۳

این بخش به قدرت پردازش یا مقدار حافظه‌ی رم مربوط نیست؛ چراکه Z Flip 3 عملکرد خوبی در اجرای برنامه‌ها، بازی‌ها و... دارد و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم سامسونگ قصد دارد مشخصات فنی Z Flip 4 را تغییر دهد. در‌ عوض، منظور افزایش ظرفیت باتری و شارژ سریع‌تر است. این بخش دقیقاً مانند بهبود سخت‌افزار دوربین، احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهد بود؛ زیرا باید تغییراتی در اجزای تاشو و لولا و فضای بیشتر در داخل گوشی ایجاد شود.

با‌ وجود‌ این، دوام باتری گلکسی زد فلیپ ۳ زیاد نیست و برخی از افراد که استفاده‌ی زیادی دارند، حتی یک روز کامل نمی‌توانند از آن استفاده کنند. در‌ مجموع، سامسونگ می‌تواند با انجام چند کار، عملکرد ضعیف عمر باتری را بدون افزایش ظرفیت باتری در Z Flip 4 بهبود دهد.

یکی از راهکارها، افزودن صفحه‌نمایش بیرونی بزرگ‌تر است که باعث می‌شود کاربران گوشی را در طول روز کمتر باز کنند تا از صفحه‌نمایش داخلی بزرگ‌تر و تاشو بهره ببرند. با این کار، صفحه‌نمایش بیرونی به‌اندازه‌ی صفحه‌نمایش داخلی انرژی مصرف نمی‌کند؛ بنابراین، فشار روی باتری در طول روز کاهش پیدا می‌کند.

افزون‌براین، سامسونگ واقعاً باید سرعت شارژ را در زد فلیپ ۴ افزایش دهد. فلیپ ۳ فقط با شارژر سیمی ۱۵ وات و ۱۰ وات بی‌سیم شارژ می‌شود. این سرعت‌ شارژها شاید تا ۵- ۶ سال پیش مناسب بودند؛ اما درحال‌حاضر خیلی کُند هستند.

سبک‌های متفاوت برای هر سلیقه

گزینه های رنگی گلکسی زد فلیپ ۳ نسخه Bespoke

چند ماه پس از عرضه‌ی Z Flip 3، سامسونگ Z Flip 3 Bespoke Edition را معرفی کرد؛ مدل ویژه‌ای از زد فلیپ ۳ که می‌توان آن را سفارشی کرد. افراد می‌توانند از بین ۴۹ ترکیب رنگ، گوشی تاشو خود را مطابق با سلیقه‌ی خود انتخاب کنند. ناگفته نماند مدل ویژه هنوز از‌ نظر گستردگی بسیار محدود است. در‌‌ واقع، فقط تعداد انگشت‌شماری از رنگ‌ها برای انتخاب وجود دارد.

در‌‌ این‌‌ بین، شاید سبکی مانند سفارشی‌سازی گوشی Moto Maker موتورولا جالب‌تر باشد که در زد فلیپ سفارشی دیده نمی‌شود. موتورولا این امکان را فراهم کرده بود که می‌توانستید گوشی را کاملاً سفارشی کنید. این شامل انتخاب پنل پشتی چوبی و چرمی، انواع رنگ‌ها برای اطراف گوشی و... بود. خرید مدل Bespoke با قیمت هزار دلار پیشنهاد خوبی نیست؛ زیرا گزینه‌های سفارشی‌سازی کافی وجود ندارد.

جمع‌بندی

گلکسی زد فلیپ ۳ به بازار عرضه شد و برای مخاطبانی که به‌دنبال نوآوری بودند، جذابیت داشت. تبلیغات زیبا و فانتزی بودند و قاب‌ها ظاهری چشمگیر و خاص داشتند و گوشی به‌دلیل نبود چنین طرحی در سال‌های گذشته حس هیجان‌انگیز و جدیدی به کاربر منتقل می‌کرد. انتظار می‌رود سامسونگ با رونمایی گلکسی زد فلیپ ۴ از این امتیاز استفاده‌ی بیشتری کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
80